Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mexicaanse roodmus kweekt , nul ervaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • mexicaanse roodmus kweekt , nul ervaring

    Hallo, ik ben nieuw hier , ik heb een voliere gemaakt met een binnen en buitenvoliere. binnen is ongeveer de helft van een garage groot, daar hangen de nestkastjes en korfjes,
    ik heb sinds heel kort een koppel mexicaanse roodmussen, jonge vogels, het mannetje is in april beginnen zingen , overigens enorm mooie zang.
    weldra volgde een nest in een open korfje en nu zit het vrouwtje op 4 eitjes , gek dat ze dat open korfje kozen, en geen kastje.
    echter telkens ik de voliere in ga om voeder te brengen verlaat ze het nest uit schrik. dit al een week lang. ze keert wel telkens terug.
    is dit normaal ik verwachte dat ze vaster zou broeden en ben nu bang dat ik telkens verstoor of dat de eitjes beschadigd raken als ze eraf vliegt.

    is het slim om nu nog camouflage materiaal aan t e brengen die haar wat privacy geeft?,

    ik heb verder een koppel rijstvogels , een koppel diamantvinken een koppel groenlingen en een koppel distelvinken , de mexicaan houd de wacht bij het nest en verdedigd de eitjes heel goed zonder echt agressief te zijn.

  • #2
    het popje is nog niet gewend aan jou, en de voliere.

    wat je kan doen, is als je naar de voliere loopt, op 5 meter blijven staan een tijdje, zodat ze weet dat je er aan komt.

    en zodoende ze te wennen, dat je de voliere in gaat.

    en heel rustig bewegen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
      het popje is nog niet gewend aan jou, en de voliere.

      wat je kan doen, is als je naar de voliere loopt, op 5 meter blijven staan een tijdje, zodat ze weet dat je er aan komt.

      en zodoende ze te wennen, dat je de voliere in gaat.

      en heel rustig bewegen.
      probleem is , ik heb een kleine berging als sluis ,daar is een deur in die uitkomt in de binnenvoliere, (vroeger een garage) dus als ik die deur open om te voeren en water te brengen sta ik al op 2m van het nest. de vogel is al gaan vliegen van zodra de deur beweegt . en die deur is nu ook niet van de soepelste,
      ik denk dat ze me idd nog moeten leren kennen en dat in het vervolg die nestjes veel camouflage gaan moeten hebben.
      kvrees dat er van dit eerste nest niet veel zal te verwachten vallen.
      eerste beginnersfout, het nest hangt op 7cm van het (laag)plafond in een hoek, dus ik kan er ook niet in kijken. 2e geen camouflage, 3e er moet een ruitje in de deur komen zodat ze me al zien komen en beter gewend raken aan iemand die langs daar binnenkomt.

      Opmerking


      • #4
        Denk dat het meevalt, in principe als ze van het nest gaat en weer terug keert, niet slecht voor het broeden.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Alles gaat echt bijzonder goed, ze hadden 5 eitjes , 1 was onbevrucht. ik heb nu 4 flinke jongen die binnen dit en een 8 dagen zullen uitvliegen. de ouders blijven wel schuw. maar het betert, ze verlaten nog altijd het nest zodra ik de binnenvoliere binnestap, maar ze kijken toe vanuit de verste hoek ipv naar de buitenvolier te willen ontsnappen.
          ik geef ze buffalowormpjes maar wie ze komt halen dat weet ik niet, de putters diamantvinken of groenlingen kunnen er ook aan.
          ik ben helemaal fan van de mexicaanse roodmus. allereerst de zang is geweldig mooi, luid en gaat niet vervelen. niet het oneindig gerol van een kanarie of steeds hetzelfde wijsje van een botvink maar veel meer afwisseling echter sinds de pop had gelegd is de man quasi gestopt met zingen in de buitenvoliere, hij zingt waarschijnlijk wel nog in de binnenvoliere maar veel minder. hij bewaakt vooral het gebied van het nest tegen vogels die te dicht komen. wat ik ook boeiend vind is de vliegkunst en de bewegingen die de roodmussen maken, heel sierlijke bewegingen en een loepzuivere vlucht landing en bochtenwerk en met sierlijke staart wippen. ze zitten ook nooit te suffen , steeds in beweging en heel erg trouw aan elkaar, altijd samen buiten of binnen. ik heb ook 4 diamantvinken en aan het baltsgedrag te zien hoop ik dat er een koppel tussen zit. er is namelijk geen verschil merkbaar tussen die 4. rode bek rode oogring, amper verschil. mijn 1 jaar oud major putter koppel heeft niet veel zin in een nest, de man zingt werkelijk prachtig, . wat een afwisseling van geluiden. de pop lijkt een eigen leven te leiden en toont niet veel interessse. ze zijn wel steeds samen buiten en ook samen binnen ,soms hoor je de man een hele dag niet zingen en soms is het een waterval aan geluiden soms zingt hij stilletjes , soms luid. ze lijken toch wel naar elkaar toe te groeien. geen idee waarom ze niet aan het kweken gaan. ze hebben eivoer, levend voer, nestmateriaal, kastjes mandjes , kortom alles. is het niet al te laat om nog iets te verwachten?
          dan heb ik nog twee groenlingen maar daar moet ik niet veel van verwachten, tzijn twee mannen. deze vogels boeien me minder, de zang is eigenlijk maar een roep en het zijn hele schuwe vogels, als ik aan de buitenvoliere kom vluchten ze naar de binnenvoliere en andersom. de putters zijn het tamste en de roodmussen laten zich ook bekijken in de buitenvoliere.
          Last edited by trabbart; 02-06-2019, 22:27.

          Opmerking

          Working...
          X