Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: mexicaanse roodmus kweekt , nul ervaring

Junior lid
    Thanks
    0

mexicaanse roodmus kweekt , nul ervaring

Hallo, ik ben nieuw hier , ik heb een voliere gemaakt met een binnen en buitenvoliere. binnen is ongeveer de helft van een garage groot, daar hangen de nestkastjes en korfjes,
    ik heb sinds heel kort een koppel mexicaanse roodmussen, jonge vogels, het mannetje is in april beginnen zingen , overigens enorm mooie zang.
    weldra volgde een nest in een open korfje en nu zit het vrouwtje op 4 eitjes , gek dat ze dat open korfje kozen, en geen kastje.
    echter telkens ik de voliere in ga om voeder te brengen verlaat ze het nest uit schrik. dit al een week lang. ze keert wel telkens terug.
    is dit normaal ik verwachte dat ze vaster zou broeden en ben nu bang dat ik telkens verstoor of dat de eitjes beschadigd raken als ze eraf vliegt.

is het slim om nu nog camouflage materiaal aan t e brengen die haar wat privacy geeft?,

ik heb verder een koppel rijstvogels , een koppel diamantvinken een koppel groenlingen en een koppel distelvinken , de mexicaan houd de wacht bij het nest en verdedigd de eitjes heel goed zonder echt agressief te zijn.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    284
    het popje is nog niet gewend aan jou, en de voliere.

wat je kan doen, is als je naar de voliere loopt, op 5 meter blijven staan een tijdje, zodat ze weet dat je er aan komt.

en zodoende ze te wennen, dat je de voliere in gaat.

en heel rustig bewegen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
    het popje is nog niet gewend aan jou, en de voliere.

wat je kan doen, is als je naar de voliere loopt, op 5 meter blijven staan een tijdje, zodat ze weet dat je er aan komt.

en zodoende ze te wennen, dat je de voliere in gaat.

en heel rustig bewegen.
    probleem is , ik heb een kleine berging als sluis ,daar is een deur in die uitkomt in de binnenvoliere, (vroeger een garage) dus als ik die deur open om te voeren en water te brengen sta ik al op 2m van het nest. de vogel is al gaan vliegen van zodra de deur beweegt . en die deur is nu ook niet van de soepelste,
    ik denk dat ze me idd nog moeten leren kennen en dat in het vervolg die nestjes veel camouflage gaan moeten hebben.
    kvrees dat er van dit eerste nest niet veel zal te verwachten vallen.
    eerste beginnersfout, het nest hangt op 7cm van het (laag)plafond in een hoek, dus ik kan er ook niet in kijken. 2e geen camouflage, 3e er moet een ruitje in de deur komen zodat ze me al zien komen en beter gewend raken aan iemand die langs daar binnenkomt.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    284
    Denk dat het meevalt, in principe als ze van het nest gaat en weer terug keert, niet slecht voor het broeden.

Soortgelijke onderwerpen

1. Twa twa x mexicaanse roodmus
    Door willem in forum Bastaarden
    Reacties: 29
    Laatste Bericht: 06-03-2012, 02:33
  2. Mexicaanse roodmus
    Door jopper66 in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 24
    Laatste Bericht: 03-07-2010, 14:04
  3. Mexicaanse roodmus
    Door jopper66 in forum Tropische vogels
    Reacties: 1