Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pas geboren diamantduifjes sterven vrij snel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Pas geboren diamantduifjes sterven vrij snel

    Hallo, ik kweek reeds verscheidene jaren met groot succes Diamantduifjes, echter dit jaar en vanaf einde maart sterven de meeste jongen kort na de geboorte. Ik denk aan bloedluis maar het eigenaardige is dat er geen jongen van mijn andere vogels, kanaries, japanse meeuwen, engels grasparkieten, zilverbekjes enz....sterven. Is dit te verklaren en heeft iemand ervaring met een afdoend bestrijdingmiddel?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Marc Emmerechts Bekijk Bericht
    Hallo, ik kweek reeds verscheidene jaren met groot succes Diamantduifjes, echter dit jaar en vanaf einde maart sterven de meeste jongen kort na de geboorte. Ik denk aan bloedluis maar het eigenaardige is dat er geen jongen van mijn andere vogels, kanaries, japanse meeuwen, engels grasparkieten, zilverbekjes enz....sterven. Is dit te verklaren en heeft iemand ervaring met een afdoend bestrijdingmiddel?
    [COLOR="#0000FF"]
    Problemen kunnen vele oorzaken hebben.
    In dit geval misschien een overdaad van flagelaten.
    Het valt te proberen de natuurlijke weerstand te verhogen, immers eerder werden er wel jongen groot gebracht.

    Bosgrond als bodem bedekker is een optie.
    Zonlicht en frisse omgeving, denk ook aan groenvoer in voldoende aanvoer te verstrekken.
    Grit is bij duiven van belang om de kropwerking te optimaliseren.

    [/COLOR]

    Opmerking


    • #3
      Ik kweek met 4 koppels in kweekbakken en 5 koppels in voliere's. Tot beging april kwamen alle jongen groot en sindsdien nog slechts een enkeling. De koppels zijn zo samengesteld om speciale kleuren te kweken, dacht eerst dat ze daarom niet levensvatbaar waren, maar ook bij de gewone witstuit en wildkleur stelt zich het probleem. De oudervogels zijn in prima conditie.

      Opmerking


      • #4
        [COLOR="#0000FF"]Je kunt ook de vogels onderzoeken : op een zurige lucht uit de bek.
        De geboren jongen op ontstoken navel.
        De ouden op buik-aders.

        Denk dan aan gebruikelijke duiven-kwalen[/COLOR]

        Opmerking


        • #5
          [COLOR="#0000FF"]Zijn er handelingen geweest sinds april.
          Denk aan ontsmetting / bestrijdingsmiddelen ?
          Nieuw voer?

          Kortom alert voor elke verandering die van invloed kan zijn. [/COLOR]

          Opmerking


          • #6
            Bloedluis is toch te zien?hoeveelste ronde is dit vanaf begin April?en zijn de kropjes gevuld?.


            Gr ,Hubert

            Opmerking


            • #7
              De derde ronde, vanaf 3 april de eerste sterfgevallen. Gisteren dood koppel jongen klaar om uit te vliegen en 2 jongen van 2 dagen oud. Kropjes zijn steeds gevuld.

              Opmerking


              • #8
                Ik zou wat mest opsturen naar een goede dierenarts. Er is duidelijk iets niet in de haak.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking

                Working...
                X