Hallo,

Ik heb momenteel (al enkele jaren) 5 mozambiquesijsjes rondvliegen in een grote beplante gezelschapsvolière.
Het gaat om 4 overjaarse mannen en 1 overjaarse pop.
Dit onevenwicht zorgt er o.m. voor dat de mannen regelmatig ofwel onder mekaar een serieus robbertje vechten of dat die éne pop last heeft van teveel felle aanbidders, zodat van broeden/grootbrengen niet veel in huis komt.

Om dit probleem op te lossen probeer ik dan op vogelbeurzen of via verkoopsites enkele popjes aan te kopen zodat er een evenwicht komt in mijn bestand van mozambiquesijsjes ... MAAR DAAR KNELT HET SCHOENTJE ...

Ik weet dat mozambiquesijsjes allemaal worden geboren met het vederkleed van een pop (= met een parelsnoer) en na een tijd, de (jonge) mannen dat parelsnoer verliezen en de borst ook veel feller geel kleurt.

Maar wanneer precies (na hoeveel weken/maanden) wordt dit onderscheid zichtbaar ? ...

Want wat heb ik gemerkt ? ... Dat de marktprijs van een pop merkelijk hoger ligt dan die van een man.
Dus worden er heel wat (zogenaamde) jonge poppen verkocht die x aantal tijd nadien mannen blijken te zijn.
Het kopen van een (echte) mozambiquepop wordt dus gedragen door vertrouwen tussen koper en verkoper.
Spijtig genoeg wordt dit vertrouwen dikwijls beschaamd (zeker wanneer koper en verkoper mekaar nauwelijks kennen).

Mijn vraag is dus : vanaf welke leeftijd verdwijnt 'de parelsnoer' bij jonge mozambiquemannen ?
... (maar zelfs dan kan men 'bedrogen' uitkomen, want de leeftijd van een vogel/mozambiquesijs is, als koper, nooit met zekerheid te achterhalen).

P.S. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die al enkele keren een pop heeft gekocht die uiteindelijk een man bleek te zijn.

Bedankt voor de reacties.

Vriendelijke groeten,

Jan W.
België