Dag mede-hobbyisten,

Samen met mijn vrouw ben ik begonnen met een kleine volière, omdat het ons een leuke hobby lijkt. Dat is ook zo, we hebben er veel plezier aan. Ik heb een kleine volière met 4 kanaries (1 mannetje, 2 vrouwtjes, 1 jong) en 7 Japanse meeuwtjes. Een plaatje in de tuin. In ons nieuwe huis komt er zeker een grotere volière.

Ik heb echter een probleem, waar ook de man die mij (als beginner) op weg helpt zich geen raad mee weet. Mijn kanaries krijgen een kaal plekje boven en aan de linkerzijde bij de snavel (millimeters, maar wel allemaal op exact dezelfde plek). Ik begrijp dit niet. Kan iemand mij helpen? Ik zorg goed voor de vogeltjes (preventieve behandelingen tegen infecties e.d., extra vitamines i.v.m. de winter, minimaal een keer daags schoon water, wekelijks schoonmaken, enz.). De vogels maken geen ongezond geluid en zijn erg actief. Ze zitten niet bol. Wondzalf lijkt een beetje te helpen, maar dat lijkt me meer symptoombestrijding dan het wegnemen van de oorzaak. Weet iemand waar dit vandaan komt en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?

Met vriendelijke groet,

E.