Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Coccidiose

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Coccidiose

    Op dit forum is al veel geschreven over het kuren van vogels. Deze discussie wil ik niet opnieuw gaan voeren.
    Ik ben afgelopen jaar overgestapt op Europese vogels (sijzen en putters). Naast een aantal jongen die ik op stok gekregen heb is de helft van mijn vogels dood gegaan, waarschijnlijk aan coccidiose (sterk vermagerde vogels). Omdat ik niet wil kuren had ik een aantal doden ingecalculeerd (ik noem dat natuurlijke selectie) maar dit was wel erg veel. Ik vrees dat dit voor een deel komt doordat de kwekers waarbij ik mijn vogels kocht (ook al zeiden ze van niet) toch kuurden. Nu kreeg ik het advies om de producten van Sjoerd Zwart https://www.sjoerdzwart.nl/nl/produc...nti-coccidiose te gebruiken.

    Kort samengevat is mijn vraag: is dit het nieuwe kuren of is dit een onschuldige manier om gezonde vogels te houden? (natuurlijk naast alle andere voorwaarden zoals, droge bodems, goede voeding, etc.)

    Gert-Jan

  • #2
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3

      is dit product ook te geven aan europese vogels die nog nooit behandelt zijn tegen coccidiose
      wat heb ik een leuke hobby .
      juist vogels houden :) :)

      Opmerking


      • #4
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          4 in 1 mix van Belgica de Weerd gebruiken, pakt 4 meest voorkomende ziektes aan. Is iets uit de duivensport.Natuurlijk alleen bij ziekte gebruiken.

          Opmerking


          • #6
            De meeste putters vallen om t.g.v. coccidiose en megabacterie. Zaak is om dit te herkennen ofwel d.m.v. dierenarts ofwel met een microscoop te diagnosticeren. Dan kun je gericht kuren en je vogels weer beter maken.
            preventief kuren is uit den boze omdat je de vogels dan zwakker maakt en bovendien heb je niets meer als ze echt ziek worden om in de strijd te gooien.
            in het geval van coccidiose is het belangrijk naar de omstandigheden te kijken en daarbij ook de vogels regelmatig in de hand te pakken en te beoordelen op conditie.
            In het geval van megabacterie kun je aanzuren hiervoor zijn vele preparaten. Ikzelf gebruik ropabird waar ik tevreden over ben.
            Zijn de omstandigheden ongunstig zoals jonge vogels of nog niet goed door de rui of een hiaat in de groei of koude nachten, etc. dan kun je wachten op uitvallers waarmee je toch iets moet. Dood laten gaan is het laatste.

            Opmerking


            • #7
              Hallo ik heb Europese en Amerikaanse sijzen en heb ropa B besteld voor coccidiose te bestrijden voor duiven schrijven ze 1.5 ml
              per liter wat is de dosering voor vogels en hoe is je schema graag mail aadwijsman@hotmail.com

              Opmerking


              • #8
                Is dat Ropa B powder(poeder)? Daar staat bij in het voer verwerken, niet in water. 1,5 gram op een kilo voer, zou dan voor kleine vogels met de helft beginnen.
                Groeten Michael

                https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                  Is de dosering bedoeld voor/bij bepaald soort-groep vogel(s) (duiven). En bekomt je nergens de nodige informatie wat betreft dosering vogels die je bezit (sijzen). Bereken dan dosering via verhouding gewicht vogel(s) (duiven) waarvoor dosering staat vermeld, en het gewicht vogels in je bezit (sijzen).

                  PS. Nooit producten bij vogels gebruiken die bedoeld zijn voor/bij zoogdieren.
                  Jammer genoeg komt dit meermaals voor.
                  Denk maar bij het bestrijden van wormen, luizen, mijten, etc (ivermectine).
                  Bekijk de informatie dode mezen in de natuur.
                  En als de dierenarts dit dan wel voorschrijft?Lees nergens ivermectine in deze informatie.Wel mogelijk dit en waarschijnlijk dat.

                  Opmerking


                  • #10
                    Wordt wordt wel een beetje vervelend als een forumlid een vraag stelt en u elke keer weer ongevraagd adviezen(les) geeft met als gevolg dat het onderwerp onder gesneeuwd wordt,met name als uw adviezen in uw optiek de juiste zijn en u het er gewoon in wilt drammen(constante herhalingen).Ik reageer omdat u iets er bij haalt,en dat doet u vaker,en dit mond dan weer uit in oeverloze discussies.Wat ik denk en vindt bepaal ik zelf wel.Denk niet dat er ivermectine in vlooienbanden zit.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik had gereageerd op een oud bericht dat hat ik ff niet in de gaten
                      Last edited by izaak; 11-06-2021, 20:58. Reden: had het al geplaatst een beetje enthousiast allemaal bedankt voor de reacties

                      Opmerking

                      Working...
                      X