Mededeling

Collapse
No announcement yet.

parelhals amadine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • parelhals amadine

    Hallo allemaal,
    sinds kort hebben wij een paar koppels parelhals amadine en een koppel, het oudste, is aan het nestelen gegaan en heeft 1e keer 8 eieren gelegd is vier dagen goed gegaan en hebben toen de boel verlaten eieren steen koud. Ik heb de eieren nog onder meeuwen gelegd en tot mijn verbazing waren er 5 bevrucht en zijn ook uitgekomen. Maar ik heb liever dat ze het zelf doen en op een moment hadden ze 7 eieren en het ging goed helemaal netjes uitgebroed en resultaat 4 jongen, ze waren vandaag 5 dagen oud en op het moment dat ik het eivoer er inzet heb ik even gekeken. Er lagen er 2 ver uit elkaar in het nest en steenkoud. Op de bodem de andere 2 ontdekt ook heel koud, maar in alle vogeltjes zat nog een beetje leven en waren goed gevoerd met zaad.
    Nu heb het hele boeltje weer bij meeuwen gelegd die op eieren zaten en nu maar afwachten.
    Heeft iemand ervaring met dit probleem. bij voorbaat hartelijk dank.
    Cees de Cocq

  • #2
    Hallo Cees,

    Allereerst gefeliciteerd met jouw jonge parelhals amadines. Mocht je een nieuw huis vinden, dan houd ik mij aanbevolen

    Wat zou er aan de hand kunnen zijn... Met de nadruk op ZOU, omdat ik de situatie ter plekke niet kan inschatten. Het klinkt als een teveel aan eiwitten. Maw (meestal) de man wil weer een nieuw nest beginnen en paren met de pop. Omdat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen moet hij van de jongen af...

    Eerst wat vragen... Zit er levend/diepvries voer in het eivoer? Zo ja hoeveel? Wat verstrek je qua hoeveelheid eivoer aan de parelhalsen? Zitten ze in een kooi, vlucht of voliere? Geef je bijvoorbeeld ook halfrijpe zaden? Wat geef je naast zaden en eivoer nog meer?
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Het eivoer bestaat uit gewoon eivoer met schepje universeel en ik doe kiemzaad voor tropen elke dag vers wat twee dagen gekiemd heeft. Ik geef ze dan een klein beetje eivoer met wat extra gekiemd zaad erdoor en een stuk of 5 pinky's en een paar buffalo's verder hebben ze tropenzaad van Himbergen 04, ik heb wel gezien ze eten zowat geen wit zaad. Ze zitten in een broedkooi 50 x 60 x 50 cm. Wat mij is opgevallen ze halen wel heel snel die pinky's eruit en slikken ze heel in

      Opmerking


      • #4
        Persoonlijk geef ik nooit levend voer. Je zou ervoor kunnen kiezen na een dag of 3 geen levend voer meer in het eivoer aan te bieden. En dan alleen gekiemde, geweekte en/of halfrijpe zaden door of naast het eivoer aan te bieden. Belangrijk is uit te vinden wat ze wel, buiten pinky's en buffalo's, eten. De Franse trosgierst zijn mijn vogels altijd dol op. Rijp en helemaal op de halfrijpe variant. Daarnaast eten mij vogels graag gebroken haver. Maar goed iedereen doet het op zijn manier. Hopelijk gaat het je natuurbroed lukken.
        Bekijk mijn vogels op:

        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          Bedankt HansV. ik ga het zeker zo proberen en die pinky's laat ik achterwege ook die Buffalo's Als het lukt laat ik het nog weten ik heb namelijk voor het voorjaar nog 4 koppels niet verwant, maar die zijn nu te jong en dat gaat ook niet.
          hartelijk dank voor de reaktie mvrgr ceesdecocq

          Opmerking

          Working...
          X