Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: Tips Warme Volière

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Ik had vorige week ook de volière rond de 40 graden. De nachtegalen lijken hier geen last van te hebben, ze zijn dan wel minder actief maar gaan graag met de vleugels open lekker in het zonnetje zitten. Ik weet niet wat voor vogels je allemaal hebt maar de meeste zullen best goed tegen de warmte kunnen. Zolang er vers water ter beschikking is waar ze in kunnen baden en plekken met schaduw zal het wel meevallen.

Senior lid
    Thanks
    1
    Hoi Remco

Ze zitten niet in de directe zon (volledig overdekte voliere) en veel schaduwplekken.
    Badjes zijn altijd beschikbaar. Ik heb verschillende soorten, baardmannetjes, zwartkopsijzen, kardinalen, goulds, …
    Mijn nachtegalen heb ik van de hand gedaan, dit waren eierpikkers...

Senior lid
    Thanks
    7
    Jonesz,

Ik neem niet de moeite overal op te reageren want er zijn altijd betweters in het spel.
    Dat de temperaturen veranderen weet iedereen ,maar er iets mee doen?.
    Hier op het forum zweert bijna iedereen bij polycarbonaatplaten ,mooi ,licht doorlatend en te zwijgen over warmtedoorlatend/ opsluiten van warmte.
    Misschien dat de adviseurs nu met andere voorstellen komen?.Misschien toch beter op het noorden te bouwen?.
    Wacht niet op de goede dag,maak er één

Gr ,Hubert

Senior lid
    Thanks
    1
    Dat van die polycarbonaatplaten heb je gelijk in.
    Als ik ooit nog eens een voliere bouw, zou ik dit niet meer nemen ivm opsluiten vd warmte...

Wat zou jij dan aanraden voor een volledig overdekte voliere?
    Ik denk dat van die eco panels (sandwichpanelen met isolatie) wel interessant zijn ivm de warmte

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Voor zover ik weet zijn de kardinalen, sijzen en goulds wel bestand tegen deze temperaturen. Baardmannetjes heb ik geen verstand van maar ik denk dat het wel goed komt. Ik zou wel zorgen dat ze de mogelijkheid hebben om te badderen hoeft niet de hele dag maar wel een paar keer per dag zou ik ze de mogelijkheid geven.

Wat betreft de platen is het natuurlijk zoals Hubert ook aangeeft wel zo dat met overdekking de warmte makkelijker binnen blijft. Maar als de zon hier niet op staat zou ik me daar minder druk om maken. Zolang de vogel mogelijkheid hebben om verkoeling te zoeken zullen ze zichzelf wel redden. En dat er met deze temperatuur jongen enz. overlijden is niks aan te doen. Dat gebeurt in de natuur nu net zo goed. Het voordeel dat jou dieren dan hebben is dat ze ten alle tijden over drinkwater beschikken en dat is nu wel het belangrijkste.

Senior lid
    Thanks
    1
    Badderen kunnen ze heel de dag door, hier wordt ook veel gebruik van gemaakt.
    Op de platen staat de zon heel de dag, maar deze heb ik afgedekt met een schaduwnet.
    Uiteraard staat er altijd drinkwater ter beschikking.
    Voorlopig nog maar 1 dood jong gehad in het nest vd warmte...

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    39
    maatregelen tegen hoge temperaturen voor de korte termijn:

Zorg voor schaduw!
    Dit kan op talloze manieren worden bereikt, b.v. met een plaat hout, een laken of een flinke bos takken op het dak van verblijf.

Plaats een ventilator.

Het verblijf (dak) koelen met water (tuinslang)

Uiteraard met grote(re) regelmaat vers en koel drink- en badwater beschikbaar stellen.

Voor de langere termijn:

Een goed en doordacht geïsoleerd verblijf houdt in de winter de warmte binnen en de kou buiten, maar in de zomer omgekeerd!

Investeer in schaduwnetten, dat scheelt een paar graden en laat toch nog behoorlijk licht door.
    Zelf werk ik hier al vele jaren mee en dat bevalt uitstekend.
    Mijn vogels zijn van origine oerwoudbewoners en dat betekent dat ze met hoge temperaturen prima kunnen gedijen, maar ze zitten echter niet graag (zelden of nooit) in de volle zomerzon. Vroeger bleven ze de hele dag binnen, maar met schaduwnetten komen ze gewoon lekker naar buiten, ook op het heetst van de dag.

Ik heb ook wel eens gezien dat camouflage netten voor dit doel werden ingezet, . . . . werkt prima.
    (uiteraard wel even opletten dat kromsnavels e.d. er niet aan kunnen komen.)

Plaats indien mogelijk op een strategische plek een bladverliezende boom of bomen.
    Dit levert schaduw in de zomer en laat voldoende licht door in de winter.

Laat de verblijven begroeien met veilige vegetatie (bruidsluier, druif etc.)
    Dit levert schaduw en trekt bovendien voedsel aan voor insekteneters.
    Laatst gewijzigd door rupicola; 09-08-2018 om 10:45.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Senior lid
    Thanks
    1
    Bedankt voor de tips Rupicola.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Soortgelijke onderwerpen

1. Eerste Volière - Tips?
    Door yannickdl in forum Buitenshuis
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 25-05-2014, 22:06
  2. kwartel probleem met lopen/warme buik.
    Door she666 in forum Grondvogels
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 19-09-2012, 09:22
  3. Tips voor voliere
    Door Dakota in forum Buitenshuis
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 04-08-2012, 23:32

Forum Rechten