Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Warmte

Senior lid
    Thanks
    2

Warmte

Het is natuurlijk al een tijd warm en volgende week wordt het nog extremer. Ik heb het vandaag al 36 graden onder mijn Polycarbonaten dak. Ik maak mij dus zorgen over sowieso volgende week want heb geen idee wat vogels kunnen hebben. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    38
    Dit is in de eerste plaats afhankelijk van het soort vogels.

Tropische soorten kunnen wat meer hebben dan arctische soorten, dat is niet zo moeilijk om te bedenken.

In algemene zin denk ik dat de meeste soorten niet echt op extreem hoge temperaturen zitten te wachten.

Er zijn diverse maatregelen voorhanden om de hitte in vogel/dierverblijven enigszins in de hand te houden.

Voor de korte termijn:

# Dakdelen regelmatig koelen met water (tuinslang)
    # Een plaat hout op het dak voor schaduw
    # Een flinke bos takken -met blad- op het dak leggen.

Voor de langere termijn:

# De volières laten overgroeien met een snelgroeier zoals bijv. bruidssluier of druif.
    de druif spreekt voor zich, de bruidssluier levert behalve schaduw ook mooi voedsel voor insecteneters.

# Het 'strategisch' plaatsen van een bladverliezende boom of bomen betekent schaduw in de zomer en gewoon licht in de donkere maanden.

# Zelf werk ik al jaren met groene schaduwnetten (in de tuinbouw ook wel windkeernetten), dat gaat uitstekend en scheelt beslist een paar graden.

Ter illustratie:
    mijn vogels komen oorspronkelijk uit het amazone gebied en kunnen derhalve wel een beetje warmte hebben.
    Desondanks zitten ze niet graag in de volle zon, sterker nog met warm weer blijven ze zelfs liever binnen.
    Sinds ik met schaduwnetten werk komen ze met warm weer echter wel gewoon naar buiten en verblijven daar vrijwel de hele dag.

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    276
    Hans, meet de warmte eens op 1 meter hoog, ik denk dat het dan wel meevalt.

Vogels zijn met deze warmte ook minder actief.

Jonge vogels die nu in het nest liggen, hebben het lastiger.

Senior lid
    Thanks
    131
    Als de mogelijkheid er is dat ze in de schaduw kunnen zitten is dat meegenomen,mijn kanariepietjes zoeken toch nog de zon op.Er zijn in de natuur nu vogels(holenbroeders) met jongen die het uitstekend doen. Lijster soorten (bodempikkers) hebben het mijn inziens zwaarder.

Senior lid
    Thanks
    2
    Ik heb vanavond iets gemaakt met balkjes en witte lakens. Dit heb ik op de polycarbonaat platen gelegd. Er zit ongeveer 5 cm ruimte tussen dag en laken. Morgen maar eens kijken of het wat scheelt. In de schuur blijft het lang redelijk koelers dat zal wel goed gaan. Ik maak me waarschijnlijk weer voor niets zorgen.

Senior lid hjoosten's Avatar
    Thanks
    2
    Beste

Ik gebruik altijd kassenwit.

Zeer effectief als je geen andere mogelijkheid hebt

Senior lid
    Thanks
    8
    Geloof het of niet vogels hebben een zeer efficiënt warmte/koel systeem.
    Met behulp van de veren en de luchtkamers in hun botten en lichaamsholten tackelen ze alle door ons bedachte problemen.
    Dat doen alle vogels in alle klimaatsoorten en omstandigheden over de gehele wereld.

Wat wel nodig is dat we zoveel mogelijk waterproblemen voorkomen.

Ons bakje water is in enkele uren verrot omdat er dingen in terecht komen via poten en bek.
    Stromend water is ideaal maar niet altijd mogelijk.
    Zoveel mogelijk verversen op de dag een tweede optie.

Schijfje citroen in het water geeft een lichte ontsmetting en is heilzaam.
    Water in leidingen kan al een te hoog kiemgetal hebben, even laten doorstromen kan ook geen kwaad.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    53
    Bij mij is het op het moment warmer in de schuur als in de buitenvoliere en toch gaan ze lekker allemaal in de schuur zitten, het heeft idd. te maken over welke vogels we het hebben, de ene soort houdt van warmte de andere wat minder.

Zo lang de bekjes niet open gaan omdat de vogels het moeilijk hebben is er niets aan de hand.

Senior lid
    Thanks
    2
    Thanks voor alle antwoorden. We gaan het van de week zien. Ik heb volgens mij geen vogels die uit koudere gebieden komen dus het zou goed moeten gaan. Ik zie met warmte vooral de Roodoor buulbuuls met een open bek op stok zitten, maar ze lijken het niet echt moeilijk te hebben.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    53
    Roodoor buulbuuls heb ik zelf in het wild gezien tijdens een vakantie op Sri Lanka, die kunnen zeker tegen deze tropische warmte.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Warmte
    Door Tal in forum Binnenshuis
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 26-08-2012, 13:20
  2. Warmte en broeden
    Door jensmangelinckx in forum Kanaries
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 06-08-2009, 19:51
  3. warmte lamp
    Door pascal in forum Verlichting