Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Mozambique sijs terroriseert andere vogels

Senior lid simone's Avatar
    Thanks
    0

Mozambique sijs terroriseert andere vogels

Hallo allemaal,

Ik heb in februari 2018 een koppel mozambique sijsjes gekocht. En na een aantal maanden bij de rest in de volière te hebben gezeten heb ik ze apart in een broedkooi gezet. In de hoop dat ze zouden gaan kweken.
    Maar nu is het seizoen afgelopen (helaas hebben ze niks gedaan)en heb ik ze tot 2x aan toe weer terug bij de rest van de vogels in de volière willen zetten.
    Maar mevrouw terroriseert alles en iedereen.

Ik heb er splendids, 1 koppel cuba's en kanaries met jongen in zitten. En echt alles en iedereen is het bokje. Zodra ze in de vlucht komt begint ze zich zelf al te laten horen. En als ik haar weer terug in de broedkooi zet is alles weer rustig. en dan vliegt ze het mannetje ook niet aan.

Iemand tips of advies wat ik hier mee kan doen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes van Simone
    Don't judge me. You only see what i choose to show you.

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Hoe lang laat je ze erin zitten tot je ze weer uit de volière haalt? Als je nieuwe vogels in een volière introduceert is er altijd wat chaos omdat de rangorde opnieuw moet worden bepaalt na een dag of 2 is dit vaak wel gebeurd en keert de rust terug. Ik heb ook Mozambique sijzen gehad en ondanks dat ze behoorlijk aanwezig waren vielen ze nooit andere vogels aan. De kleine tropen zoals blauwfazantjes etc. joegen de sijzen zelfs weg bij het voer wanneer zij wilden eten.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    276
    mozambique sijzen, kweken vaker later in het seizoen.

ik heb ze ook gehad, en in oktober had ik nog een nestje.

Thanks
    0
    Ik heb even een filmpje gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=fQ-zhJQ6xKk

In de eerste 15/20 sec zie je dat ze aardig op de kanaries zit en de laatste 20/15 sec hebben ze elkaar te pakken. Ik had denk ik ze alle 2 er uit moeten halen en niet alleen het popje. Vandaar dat ze nu ook met elkaar aan de haal gaan.
    Ik had de jongen kanaries op een gegeven moment allemaal op de grond zitten.

Ik heb ze/haar er na een aantal minuten weer uitgehaald en toen is de rust weer weder gekeerd. Ik vertrouw het niet om haar er bij te laten zitten.

Ik had gevraagd aan de kweker wanneer zij met de mozambiquejes kweekte en zij kweekte in het voorjaar. Ik ging er vanuit dat die van mij dan ook in het voorjaar gingen nestelen. Of kunnen ze als nog in het najaar wat gaan doen?

Senior lid
    Thanks
    1
    Hoi Simone

Ik heb je filmpje bekeken.
    Mag ik vragen hoe groot de ruimte is?

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Een paar dingen die me opvallen, er zitten vrij veel vogels in de volière. Als je niet kweekt in de volière is dit nog niet zo'n probleem alleen zie ik ook weinig zit stokken. Zeker de mozambiquesijzen en cubavinken hebben ook graag wat groen. Ik zou dus sowieso extra takken ophangen en hier en daar wat groen.

Ook wordt het niet aangeraden mozambiquesijzen te combineren met andere gele vogels als cubavinken en al zeker geen gele kanaries. Mozambiquesijzen kunnen de kanaries aanzien voor soortgenoten en dus als indringers in hun territorium.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Je hebt een aantal leuke soorten zitten alleen denk ik dat de combinatie wat minder is. Mozambiquesijzen en cubavinken hebben rust en ruimte nodig. Dat de mozambiquesijzen achter elkaar aanzitten is best normaal. Het kan er ook best heftig aan toe gaan. Maar het mannetje ziet niet echt verschil tussen een sijs en een kanarie.

Thanks
    0
    Het mannetje is het probleem niet, het vrouwtje is het probleem. Het mannetje zit er lekker rustig tussen. Ze hebben er maanden bij gezeten en toen ging alles prima.

Ik kweek niet in de volière en het klopt dat er aardig wat vogels in zitten, na de rui ga ik selecteren welke helaas weg moeten. Dus dan worden het er weer minder.
    Wat groen op hangen is niet te doen aangezien de kanaries alles opeten en zelfs de neppe planten blijven niet heel.

De voliere is 2.50x80x220 hoog.

Stamgast
    Thanks
    6
    Hallo Simone,

Mozambique sijzen hebben net als cubavinken ruimte nodig.
    Ik ben bang dat jouw afmetingen niet ruim genoeg zijn voor jouw combinatie aan vogels.
    Zeker nu de sijzen langzaam aan in de broedperiode komen zal de oorzaak van hun gedrag verklaren.
    Ik zou ze weer lekker in de broedkooi zetten en kijken of je in het na seizoen nog wat kan kweken.
    Groeten, Ben

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    53
    Dit had bij mij geen 5 minuten hoeven duren en waren ze er al uit, alles wat stress bij vogels veroorzaakt moet je uitsluiten.

Mozambiqueen kunnen krengen zijn en dit gedrag gaat ze blijven vertonen, dat gaat niet meer goed komen, lekker die broedkooi in of verkopen.

Zijn het geen 2 mannen? Sommige mannen hebben een "halsketting", dit popje is ook wel heel erg geel op de borst, kan ze goed zingen?

Senior lid
    Thanks
    1
    Hoi Simone

Ik ga met Remco en Ben akkoord.
    Ik denk dat je te veel verschillende soorten in een te kleine ruimte hebt zitten.
    Als je gekweekt hebt (zoals jij met de cubavinken) begrijp ik dat sommigen met een ruimtegebrek zitten.
    Het beste is om elke soort apart te huisvesten natuurlijk. Sommige soorten hebben geen problemen met elkaar.
    Maar mozambiquesijzen met cubavinken en kanaries in 1 kleine ruimte is niet zo een goede combo.

Als je ze apart zou kunnen zetten de mozambiquen zou ik dat zeker overwegen.
    Meer zitstokken plaatsen zoals Remco aangeeft zou ik ook doen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Mozambique sijs bij welke vogels in volier?
    Door distel-kanarie in forum Tropische vogels
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 08-07-2009, 21:59

Forum Rechten