Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Draainek ziekte bij jong?

Junior lid
    Thanks
    0

Draainek ziekte bij jong?

Miljoenen artikelen
    In onze voileire hebben we drie koppeltjes zitten. Alle drie hebben ze net jongen gekregen. Van het laatste nestje zijn een aantal dagen geleden de laatste twee jongen uitgevlogen. Alles verliep prima totdat een van de jongen (van het laatste nestje) op de grond zit met z’n hoofd gedraaid. Het lijkt alsof het evenwicht kwijt is waardoor hij steeds een soort van koprollen maakt.
    Ik heb gelezen dat het dezelfde symptomen zijn als draainek ziekte en dat dit veroorzaakt kan worden door stress of een virus. Het is mogelijk dat het door stress is veroorzaakt omdat hij net het nest heeft verlaten en het nu met alle jongen samen redelijk druk is. Tip was om de vogel alleen in een kooi te zetten zodat hij weer tot rust komt. Echter omdat hij het nest net heeft verlaten heeft hij de ‘moeder’ nodig om gevoerd te worden. Ik zou hem samen met z’n ‘moeder’ apart kunnen zetten, maar hij heeft ook nog een ‘broer/zus’. Als ik de hele ‘familie’ samen zet is het nog steeds erg druk en komt hij wellicht nog steeds niet tot rust.
    Wat kan ik nu het beste doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Senior lid
    Thanks
    8
    Lijkt op NCD.
    In theorie kunnen vogels ervan genezen.
    Gaat dan om volwassen vogels met voorheen een goede conditie.
    Nu lijkt mij dat het uitzichtloos is, op die leeftijd.

Zou kiezen in eigen belang en dat van de vogel voor de korte pijn.

Senior lid
    Thanks
    131
    Kijk is bij atoxoplasmose.

Senior lid
    Thanks
    8
    Met alle respect Jan maar waar lees je deze symptomen .
    Alles verliep prima totdat een van de jongen (van het laatste nestje) op de grond zit met z’n hoofd gedraaid. Het lijkt alsof het evenwicht kwijt is waardoor hij steeds een soort van koprollen maakt.
    Ik heb gelezen dat het dezelfde symptomen zijn als draainek ziekte en dat dit veroorzaakt kan worden door stress of een virus.

Senior lid
    Thanks
    131
    Ga nog wel is naar lezingen van dierenartsen.En vaak wordt er op items over atoxoplasmose ook hersenstoornis genoemd wat weer lijkt op draaihals ziekte.bv op Huisdier info.

Senior lid
    Thanks
    8
    Als ik die diagnose volg, atoxoplasmose, is er vergiftiging in het spel.
    De lever als eerste slachtoffer en erna bloedvergiftiging, dat mis ik in dat verhaal.

Senior lid
    Thanks
    131
    Er zijn zoveel mogelijk heden bv een Paramixo virus,atoxoplasmose of vitamine te kort.Als de protozoën van atoxoplasmose de hersenen bereiken,lijken symptomen op draainekziekte. NCD(New Castle Disease)ook vogelpest genoemd is zo,n Paramixo virus en zeer besmettelijk en zelfs meldplichtig.
    Ik weet niet of Simone hier iets mee opschiet.Misschien is de dierenarts een optie.

Senior lid
    Thanks
    8
    Zijn we dus weer terug bij het begin m.i., wat kan Simone er mee.?
    Het is jong en zeer teer leven, zelfs de knapste koppen moeten tijd nemen voor onderzoek, diagnose en erna de actie, dat ontbeert nu eenmaal.
    Daarom opteerde ik de eerste optie, voor alle partijen.

Senior lid
    Thanks
    131
    Ik schreef:Ik weet niet of Simone hier iets mee opschiet,dat is aan Simone.Daarom optie dierenarts(knappe koppen,diagnose ed)

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Atoxoplasmose is o.a. en schimmelinfectie die gestimuleerd wordt door hout, houtsnipper/krullen en hennep.

Is je voliere buiten en heb je een van deze 3 bodembedekkers in je volière liggen of is je volière van hout?
    Een natte plek door b.v. een drinkflesje wat lekt, of iets anders wat een eventuele natte plek veroorzaakt, kan al de oorzaak zijn van deze infectie en je ziet en niet direct.

(een bevriende vogelliefhebber van mij heeft hier in het verre verleden mee te maken gehad)

Deze ziekte tast de milt, darmen, lever, en hersenen aan. Net als wat Jan zegt als de hersenen zijn aangetast lijken de symptomen op draaihals ziekte.

Ik zou inderdaad de mest laten onderzoeken.

succes
    Laatst gewijzigd door loodje; 25-06-2018 om 07:51.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Soortgelijke onderwerpen

1. draainek / draaihals ziekte herkennen?
    Door Gagne in forum Overige ziekten
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 07-08-2009, 23:50
  2. De draainek.
    Door petra in forum Tropische vogels
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 08-11-2007, 15:37

Forum Rechten