Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtpijpmijt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Luchtpijpmijt?

    Goedenavond

    Ik heb een hele gezellige kanarie (man) die flink kan fluiten. Gister viel mij op dat hij soms wat schor klinkt, niet altijd. Het was me nooit eerder opgevallen dus hij heeft het echt pas sinds kort. Vandaag niet goed kunnen observeren dus weet niet of het eenmalig was. Hij zit alleen, binnen, met mooi weer gaat hij mee naar buiten.
    Nou had ik even op internet gezocht en zag dat het dan kan zijn dat hij luchtpijpmijt heeft. Ik heb ooit een kanarie gehad met bloedluid/mijt en daar heb ik echt nog nachtmerries van dus wordt niet echt blij van. Ik heb ook gelezen hoe je het zou kunnen zien, het vasthouden, borst/halsveren opzij en in het licht houden of luisteren naar de ademhaling. Dat is het probleem. Mijn kanarie laat zich niet makkelijk vangen en als je hem hebt is het maar de vraag of hij zich laat bekijken. Ik heb wel naar zijn ademhaling geluisterd, daar was niks mis mee.
    Nou vroeg ik me af of het kwaad kan om voor de zekerheid een middel tegen luchtpijpmijt te geven. Ik heb het toendertijd ook gebruikt bij mijn kanarie met bloedluis en het werkte fantastisch, helaas was hij al zo verzwakt omdat hij al een tijdje telkens last had ervan dat het middel waarschijnlijk te zwaar voor hem was. De arts had ook het idee dat hij nog meer mankeerde, heb hem uiteindelijk moeten laten inslapen. Het was toen ons laatste redmiddel.
    Dit wil ik absoluut niet nog een keer, vandaar mijn vraag of het kwaad kan om het nu 1 keer te geven aan een gezonde vogel,en dan na 4 weken nog een keer. Ben voorzichtig met bestrijdingsmiddelen na de ervaringen met mijn vorige kanarie, nu was hij wel ziek maar wil deze kanarie niet zwak maken met dat spul als dat niet nodig is.

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
    Met vriendelijke groet
    Pauline van Dijk

  • #2
    Het lijkt erop dat er toch niks is. Hij is niet meer schor de laatste dagen

    Opmerking


    • #3
      Dat zou mooi zijn......
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking

      Working...
      X