Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goulds

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Goulds

    Ik heb in mijn voliere (6.00 x 2.00 x 2.00 m)2 koppels goulds zitten.
    Ondanks dat de vogels broedrijp zijn maken ze geen aanstalten tot nestbouw.
    Ik heb in de vlucht diverse soorten nestkastjes hangen echter zonder resultaat.
    Wat kan de oplossing zijn om de vogels te stimuleren om te broeden ?

  • #2
    Misschien zijn het vogels die in de winter geboren zijn. En zodoende nog niet broedrijp zijn.

    Weet je waar de vogels vandaan komen, en in welke periode ze geboren zijn ?
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      [COLOR="#0000FF"]Vogels die nu op kleur zijn gaan komende tijd broedrijp worden.
      Er zit helaas geen, aan uit knop aan, beetje wachten is dus de boodschap.
      Tegen de avond wat sproeien als de kooi dit toelaat kan helpen.

      Als ze te jong leggen daardoor en mogelijk legnood krijgen voel je ook niet goed.[/COLOR]

      Opmerking


      • #4
        Hallo,

        Waar heb je op geselecteerd dat je dacht mijn vogels zijn broedrijp.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door severins Bekijk Bericht
          Ik heb in mijn voliere (6.00 x 2.00 x 2.00 m)2 koppels goulds zitten.
          Ondanks dat de vogels broedrijp zijn maken ze geen aanstalten tot nestbouw.
          Ik heb in de vlucht diverse soorten nestkastjes hangen echter zonder resultaat.
          Wat kan de oplossing zijn om de vogels te stimuleren om te broeden ?
          [COLOR="#0000FF"]
          Hierop waar het woordje broedrijp te lezen valt.[/COLOR]

          Opmerking


          • #6
            Beste Eduard,

            Ondanks?? Bloedrijp?? zegt mij niets het gaat mij om de kenmerken waar jij op bepaalt dat een gould broedrijp is.
            Dat lees ik niet, het wil niet zeggen als je 2 vogels bij elkaar zet dat ze dan broedrijp zijn.

            Opmerking


            • #7
              Broedrijp zijn de Goulds als de kleur van de snavelpunt wat feller wordt en bij het pop je wat meer grijs/zwart wordt. Daarbij zingt het mannetje vaker en meer en zie je baltsgedrag van de man.
              Bekijk mijn vogels op:

              http://papegaaiamadine.webnode.nl/

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door hjoosten Bekijk Bericht
                Beste Eduard,

                Ondanks?? Bloedrijp?? zegt mij niets het gaat mij om de kenmerken waar jij op bepaalt dat een gould broedrijp is.
                Dat lees ik niet, het wil niet zeggen als je 2 vogels bij elkaar zet dat ze dan broedrijp zijn.
                [COLOR="#0000FF"]

                Ik begrijp nu ook dat er vragen over vragen zijn, zeg maar.
                Ik ging er van uit dat dit bekend zou zijn.
                Dan maar de reeks van kenmerken die ik al eerder ergens erover schreef;

                Het zwart kleuren van de snavel bij de pop; uitzondering uiteraard de gele variant.
                De buik wordt kaal en krijgt de vorm van een sigaar c.q. torpedo.
                De nestroep wordt voortdurend herhaald.
                Er wordt druk heen en weer gevlogen met een breed uitstaande staart.
                Mogelijke nestplaatsen worden onderzocht.

                De man krijgt de snavel ivoorkleurig en een fel rode punt
                Ook de man krijgt de buik kaal en de tap fier omhoog gereed voor gebruik.
                Druk en levendig gedrag dus ook bij hem.
                Naarstig speuren voor een nestplek en eventueel er gelegenheid voor is al reeds aanslepen van nestmateriaal.
                Veel zingen doen gezonde mannen altijd.

                De verandering in de buik worden veroorzaakt omdat de voortplantingsorganen inwendig toe meervoudig uitgroeien.
                Als er van menu wordt geschakeld komen daar die veranderingen ook nog bij.
                Groeistop van de snavel, darm-maag aanpassing door andere dieet etc.

                Van het baltsen valt te melden dat man en vrouw dat doen met evenveel ijver doen.
                Het zogenaamde hupsen liefs op een resonerende tak of andere ondergrond die versterkt.
                Waarbij valt te melden dat popjes het afwisselen met naar de man toegewend onderlijf.
                Duiken beide een gekozen nest plek in dan wordt vaak het paren hoorbaar.

                Waar nodig rustig vragen, vroeg of laat kan je meemaken dat wist ik nog niet,
                [/COLOR]

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Eduard,

                  Ik kweek voor 90% alleen maar goulds in allerlei kleuren.
                  Dit zijn i.d.d de juiste kenmerken, maar zoals je weet komt het in de vrije natuur al tot broeden na 7 mnd, in gevangenschap is dat op enkele uitzonderingen na zogoed als altijd onbevruchte eieren.
                  Wat je ook wel zult weten, dat een jongen gould na de 1e jeugdrui op kleur komt en zowel snavel/als de kenmerken die daar voor gelden heeft.
                  Maar uiteindelijk er toch niets van bakt, wegens nog te onervaren en niet vruchtbaar genoeg. Hierdoor koppel ik altijd 1 x jong x 1 x oud dit geeft mij altijd beter resultaat, tevens selecteer ik altijd op het bioritme van de vogels wat resulteert in bijna geen onbevruchte eieren en meer poppen dan mannen.

                  Kwam het ook tegen in mijn eerste jaren dat ik soms een koppel kocht , dacht dat ze broedrijp waren in de voliere of broedkoi zetten en vaak niets of onbevrucht, hierdoor ben ik anders gaan werken omdat men niet altijd eerlijk is over leeftijd van een jonge vogel.

                  Sindsdien kweek ik bijna altijd volle nesten van 5 tot 7 vogels , wil uiteraard niet zeggen dat dit het beste is aangezien er in dit soort grote nesten toch altijd 1 of 2 (zeker bij de gele)iets zwakkere vogels zitten dat ze je meestal net voor en in de rui dat ze zich niet zo goed herstellen.

                  Als ik van mijn koppels mijn eigen jongen inzet heb ik met de kweek eigenlijk nooit problemen, koop ik daar integen een koppel of anders geeft dit toch vrij vaak problemen, echter moet men soms vanwege de bloedlijnen.

                  Succes
                  Last edited by hjoosten; 09-06-2018, 08:32.

                  Opmerking


                  • #10
                    "tevens selecteer ik altijd op het bioritme van de vogels wat resulteert in bijna geen onbevruchte eieren en meer poppen dan mannen."

                    Kan je dat eens uitleggen?

                    Opmerking


                    • #11
                      [COLOR="#0000FF"]Aardig van je dat je wilt delen, het zou de norm moeten zijn.
                      Het is ook dat ik om die reden allerlei competitie gedrag in de meeste gevallen veroordeel.
                      Ik hou er dan ook meer van, de manier in het V.K. als leidraad te nemen om de soort te leiden naar een beeld dat vele aanspreekt.

                      Je mening over jonge goulds deel ik niet.
                      Ik loop wat langer mee en weet nog dat we import hadden uit Japan.
                      Het heette toen dat we de groene vogels volledig leeg getrokken kregen.
                      Die zouden nooit meer leggen om die reden.
                      Niet meer leggen kan vele redenen en oorzaken hebben in praktijk, echter een eierstok leeg maken door leg hoort daar echt niet bij.
                      Dat aantal kan de vogel bij een normaal vruchtbaar leven namelijk niet bereiken.
                      Niet op kleur, sec , is dan ook geen maatstaf voor te jong.

                      Ook je mening over de kleurslag geel kan ik weerleggen.
                      Mijn mening is gebrek aan kennis de oorzaak.
                      De gele variant zou een gebrek hebben met de aanmaak van carotiden.
                      Er bestaat een gele variant die wat onderliggend het groen meedraagt als factor.
                      Die hebben dan weer niet de kwaal van het manco is mijn mening ervan.
                      Minder vruchtbaar, minder legkracht, minder levensvatbaar, allen factoren die gebrek aan juiste selectie aan tonen van de liefhebber(s).
                      Er zou naar mijn mening best wel wat aan voorlichting dien aangaande mogen zijn.

                      Ik zag de goulds die buiten konden kweken in de jaren '60 vorige eeuw.
                      Twee jaar om op kleur te komen was dan normaal, een van de reden voor de bond om zulk soort vogels hun tijd te gunnen voor TT kwaliteit.
                      Wist je dat de Japanners een zeer lage opfoktemperatuur gebruikten?
                      Zo'n 12 graden en volkomen ondenkbaar volgens vele liefhebbers hier, die meenden zelfs dat de darmen stil gingen liggen en dus niet mee konden werken.
                      Een reden dat ze later kleurden en dus ouder waren tijdens de import.
                      Ook een reden van wat bakerpraatjes er over. [/COLOR]

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Jan,

                        Hierbij de link http://werkgroepamerikaansesijzen.co...en-van-vogels/

                        In het begin kijk je daar een beetje vreemd tegenaan heb ik ook gehad, maar uiteindelijk heb ik mijn weg hierin gevonden met goede resultaten en kwaliteit vogels.

                        Laat me ook weten wat je er van vind, heb hierover ook contact met een bioloog die het op zijn manier aan het testen is en uiteindelijk ook zijn resultaten met mij doorneemt.

                        Bij mij werkt het prima.

                        HJoosten
                        Tilburg

                        Opmerking

                        Working...
                        X