Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 66

Onderwerp: man Mex. nonpareil houdt op met zingen

Lid Smittie's Avatar
    Thanks
    0

man Mex. nonpareil houdt op met zingen

ik heb nu ongeveer 3 weken een span mex. nonpareils. Man en pop van 2017, geringd en met dna. Met slechts enkele afr. prachtvinkjes zitten ze in een grote en goed beplante volière. In het begin zong de man volop, maar sinds ongeveer een week is hij daarmee gestopt. Beide vogels zijn in prima conditie. Is het gebruikelijk dat de man in deze tijd van het jaar zich niet meer laat horen? Ik stel het bijzonder op prijs een reactie te krijgen. Ik wil me graag toeleggen op het houden en kweken van deze vogels.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    Is hij wel in een goede conditie ?

Hoe groot is de volière, en hoeveel andere vogels zitten erbij ?

Senior lid
    Thanks
    3
    Is de pop niet aan het broeden?

Lid Smittie's Avatar
    Thanks
    0
    dag Ton en Jan,
    op de eerste plaats bedankt voor jullie reactie.
    Ik zal wat meer informatie geven.
    De volière is 8 x 2,2 mtr. en is voornamelijk beplant met coniferen, laurier en een druif. De vogels beschikken ook over een nachthok van 7 m2. Door een groot openstaand raam (alleen voorjaar en zomer) vergroot dit nachthok als het ware de volière. De mex. nonp. (mp's) maken op gezette tijden graag gebruik van de totale vliegruimte van 10 mtr. In de volière zitten nog een paartje blauwfazantjes, een paartje blauwgrijze roodstaartjes en 2 paartjes oranjekaakjes. Ook nog een paartje goulds omdat mijn vrouw dit een mooi vogeltje vindt. Om helemaal volledig te zijn: ik heb nog een kleinere volière, waarin thans alleen een man rode kardinaal zit.
    De mp's vertoeven veel in elkaars nabijheid, waarbij de man over het algemeen de pop volgt. Ze zijn in uitstekende conditie. Als levend voer geef ik meelwormen en diepvries pinkies. De pinkies hebben duidelijk de voorkeur. Natuurlijk vangen ze zo links en rechts insecten in de volière. De andere vogels worden totaal genegeerd, dus deze hebben mijn inziens geen invloed op het gedrag van de mp's. Ik heb de vogels vorige maand aangeschaft en verwacht niet dit jaar nakomelingen te krijgen. Hopelijk komen ze de ruiperiode en de winter goed door en dan volgend jaar jongen zien te krijgen. Ik ga nl. geleidelijk de afrikaantjes vervangen door Amerikaanse zangvogels, waarbij ik denk aan de blauwe bisschop, rode kardinaal en wellicht een zwartkopsijs. Ik ga niet voor veel vogels. Eerst maar eens zien dat ik succes met de mp's kan krijgen.
    En als antwoord op de vraag van Jan: nee, de pop zit niet te broeden en maakt ook niet de indruk daartoe aanstalten te maken.

Ik heb geen ervaring met mp's, maar dus wel met andere vogels. Ik vind het vreemd dat de man opeens is opgehouden met zingen.
    En o ja: ik ben nieuw op dit forum. Ik hou me aanbevolen voor adviezen over de mp's en andere Amerikaanse zangvogels.

hartelijke groet, Joop
    Laatst gewijzigd door Smittie; 21-05-2018 om 11:01.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    54
    Hallo Joop,

Leuk dat je je gaat toeleggen op MP's en straks andere Zuid-Amerikaanse zangvogels, zo heb ik het ook gedaan gestopt met Afrikaantjes en over op Zuid-Amerikaanse soorten, zelf heb en kweek ik Twatwa's maar heb altijd interesse gehad voor MP's, kan je misschien iets zien van rui bij de vogels of weet je van de vorige eigenaar de wanneer ze bij hem of haar in de rui gingen, bij mij heeft namelijk de rui zijn in trede gedaan en er zingt hier geen enkele vogel meer.

Hoop dat je er achter waarom hij is gestopt met zingen en veel succes met je vogels.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Knipsel.JPG  

Lid Smittie's Avatar
    Thanks
    0
    dag Michael en anderen,

Rui, dat zou kunnen! Indien de ruiperiode aanbreekt houden vogels zich over het algemeen stil. Ik heb daar niet aan gedacht, want het is immers nog mei. Ik heb de man eens goed bekeken, voorzover dat gaat in de volière. Ik zie geen tekenen van rui; hij zit strak in de veren (toch, zo lijkt het, iets minder dan de pop). Ik zal hem de komende weken goed in de gaten houden want als het rui is, dan moet er toch wat kleur tevoorschijn komen. Ik kan niets anders bedenken wat kan verklaren dat hij plotseling is opgehouden met zingen. Misschien dat door de verandering de rui vervroegd is ingetreden. Man en pop MP voelen zich trouwens prima thuis in hun nieuwe onderkomen. Ik zie totaal geen tekenen van stress.

Hoe gaat het met de twatwa's? Ik ken die vogel niet. Kan hij goed in een gezelschapsvolière en is hij een beetje winterhard? Ik wil alleen nog vogels die 's winters genoeg hebben aan een temperatuur in de nacht van net onder de 10 graden. Uiteraard hou ik het nachthok vorstvrij.

groet, Joop

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    54
    Hoi Joop,

Vogels die ik al jaren heb of bij mij geboren zijn gaan allemaal op dit moment in de rui, aankoop vogels of wat ik hoor bij vrienden die zitten allemaal nog strak in de veren.

Bij de Twatwa is het dus erg moeilijk aan te geven wanneer nu echt de rui periode is aangebroken, wel heb ik gemerkt dat vroeger bij mijn Sporophilasoorten(paapjes) ze erg bevattelijk waren voor verandering.

Het verplaatsen van de ene kooi naar de andere kon zo maar eens een spontane rui opleveren, misschien idd. door de verandering van kooi/omgeving van je MP gaat hij misschien ruien.

Twatwa's kunnen prima in een gezelschapsvoliere, het kleinste vogeltje schenken ze geen aandacht aan en laten ze met rust, alleen bij Twatwa's onderling is het uitkijken geblazen, daar kan het nog al eens heftig aan toe gaan.

Zelf haal ik alle vogels eind november naar binnen voor de kweek, maar ik ken een aantal kwekers die ze s'winters gewoon buiten hebben met een vorstvrij nacht hok.

De Twatwa is een ijzersterke vogel en wordt ook zelden ziek.

Veel succes met de MP's en hopelijk volgend jaar er een nestje van.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    Ik heb een tijdje een man gehad, van de nonpareils.

Prachtige kleuren......

Jouw man is nog net als de pop dus, dan zal hij na de rui, prachtig gaan kleuren.

Lid Smittie's Avatar
    Thanks
    0
    ik hou jullie op de hoogte.

groet, Joop

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    als je foto`s kan plaatsen, graag.....

Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Mexicaanse nonpareil