Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: graag advies over gedrag 2 parkietjes

Junior lid
    Thanks
    0

graag advies over gedrag 2 parkietjes

Goedemiddag,
    Bijna een jaar geleden hebben wij een jong parkietje aangeschaft die was gekortwiekt. De kweker zei dat het ong 6 maanden kon duren dat zijn veertjes weer aangegroeid waren. Pietje groeide voorspoedig op, kwam al snel bij me zitten. Zijn kooi staat altijd open en hij kon er ook gewoon zelf in en uit, we hadden de kooi bij de bank gezet nl. in de loop van de tijd ging hij steeds beter vliegen en vloog al hele stukken door de kamer en vloog ook van de bank naar de keuken op mijn schouder. Hij is zeer tam geworden en zat graag bij me. Ik ben zelf bijna hele dagen thuis dus hij kreeg veel aandacht. Toen hij 3 mnd was vonden wij het tijd voor een 2e parkietje omdat we hem een soortgenootje gunde. Toen kwam de 2e parkiet , een popje die al volwassen was en die ook meteen door de kamer laten vliegen. Het wennen ging eigenlijk best goed en zaten als snel samen in 1 kooi. Het 1e pietje bleef heel aanhankelijk naar mij, zat nog graag bij me en begon zowaar toen hij een maand of 4 was zijn eerste woordjes te zeggen. Hij zegt nu heel veel woordjes en zinnetjes, fluit liedjes na, een echt kwebbelkous en heel lief en aanhankelijk. Het 2e volwassen parkietje begon na een tijdje tammer te worden en komt nu ook bij ons op de schouder zitten , alleen haar gedrag naar de jonge parkiet is niet zo leuk, althans dat vind ik. Zij is echt de baas in de kooi, jaagt m bij zijn eten weg(hebben 2 voerbakken).nu weet ik dat popjes over het algemeen bazig kunnen zijn dus ik laat het ze zelf uitzoeken. De jonge parkiet kon na de eerste grote rui niet meer zo goed vliegen. Hij is nu intussen 1 jaar en vliegt nog steeds niet goed. Hij loopt en klimt prima dus kan zich goed verplaatsen in de kamer maar beland vaak als hij wil vliegen op de grond. Verder hebben ze in het raamkozijn een speeltuin en een speelboom. Het geval is dat hij neerstort als de andere parkiet gaat vliegen, hij schrik zich daar enorm van nl. Het popje maakt steeds duikvluchten over hem heen en valt m soms aan als hij over de grond loopt of op tafel zit en dan raakt hij in paniek. Dat doet ze soms ook als hij bij mij zit dan wordt ze ook wild en heeft ze pas rust als hij weer in zijn kooi is. Het valt me op dat hij dan ook steeds weer wat veren verliest en angstig is. Hij wil dan ook meteen of bij mij zitten of in zijn kooi. Verder kunnen ze het ook leuk hebben met elkaar hoor, in de kooi kan het dikke mik zijn. Hij voert haar ook enz… dus hij vind er ook wel leuk maar zei mag niet vaak aan hem zitten. Heel verhaal dus voor de duidelijk. Nu is het dus dat ik niet weet wat ik met deze situatie aan moet. Ik heb wel ns geprobeerd het vrouwtje in de kooi te laten als hij er uit is maar dan wordt ze vreselijk wild in de kooi ze lijkt heel erg bezitterig. Zou hij schrikrui kunnen hebben door haar gedrag, of niet meer durven vliegen, heeft ie de kruiperziekte waardoor hij waarschijnlijk nooit meer goed gaat vliegen. Want ik moet er bij vermelden dat hij wel steeds veren blijft verliezen. Als ik denk dat ze weer terug zijn vallen ze er binnen de kortste keren weer af. Zou het stress kunnen zijn. Is het beter ze uit elkaar te halen? Al met al veel vragen maar kan ik hier iets mee, ik weet het niet meer. Misschien heeft hier iemand een idee? De kooi staat overigens op de dag altijd open als we thuis zijn dus ze hebben de ruimte, zowel in en buiten de kooi. We voeren xtravital en krijgen groente en fruit en een multivitamine. Hebben een sepia en mineralenblok en grit. Soms wat extra eivoer.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails IMG_20180514_132558.jpg  

Senior lid bermke's Avatar
    Thanks
    1
    Kijk eens tussen de veren of er vedermijt zit
    En je kan hem eens een paar weken apart zetten om te kijken of de veren teruggroeien want mischien plukt de pop de man ook wel

Junior lid
    Thanks
    0
    Hallo bermke,
    Bedankt voor je reactie. Het geval is dat hij steeds zijn veren blijft verliezen en zeker als hij zijn vleugels gebruikt dan zitten er meteen weer een paar los. Ik heb overigens nog nooit gezien dat de pop hem plukt, hij gaat al mopperen als ze aan hem zit.
    Maar ff apart zetten is wel een optie.

Senior lid bermke's Avatar
    Thanks
    1
    En hij kan vedermijt hebben dan zijn de veren over het algemeen rafelig en soms trekken de vogels de veren er zelf uit

Junior lid
    Thanks
    0
    nog even een update van mijn kant omdat de situatie nog niet is verbeterd. de man heeft geen vedermijt zo te zien. Ik heb geprobeerd ze apart uit de kooi te laten omdat de pop hem de hele tijd opjaagt, hij word er knetter van zeg maar. . wat ik ook nu al en een aantal weken probeer is ze op pellets(harrison) te zetten om te kijken of het aan de voeding lig.Ik heb nl zelf het vermoeden dat ie ook voedingsstoffen te kort komt omdat de pop hem ook niet met rust laat met eten. Hij krijgt de restjes. maar ja ik kan ook niet heel de bakjes vullen want als de pop nijdig is als hij uit zijn kooi is gooit ze de bakjes leeg. Zit echt een koppie op dat kleine ding. Maar goed pellet moet ze al helemaal niet, ze blijft ze weggooien al eet ze 2 dagen niet. op allerlei manieren geprobeerd. de man eet wel de pellets uit mijn hand maar nog niet uit zijn bakje, nou zal dat wel komen maar is lastig zo als ze met zijn tweeen in 1 kooi zitten. bovendien durf ik het met hem nog niet al te streng aan te pakken omdat hij zo te zien niet helemaal oke is.(vanwege veertjes verlies en niet kunnen vliegen). ik heb nu maar een andere kooi gekocht die deelbaar is zodat ze toch bij elkaar zitten en de man niet gestoord wordt met zijn eten en ze zo ook apart eruit en zelf weer terug kunnen. Ze zijn er beiden zo'n 4 uur per dag uit. meestal wel wat langer. maarja dit is ook niet de meest ideale situatie maar moet wat uit proberen toch. Nu mijn volgende vraag, zou de man kruipersziekte kunnen hebben, kunnen jullie dit aan de hand van de foto's zien? sommigen denken dat hij dat heeft omdat hij veertjes blijft verliezen en niet kan vliegen. (heel klein stukje). kan alleen een arts dat beoordelen aan de hand van onderzoek? en zo ja is het dan sws verstandig er de dominante pop bij te laten. Graag jullie mening hierover. ik weet het niet meer nl.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails 20180716_154800-1.jpg   20180716_154831-1.jpg  
    Laatst gewijzigd door werki; Gisteren om 16:31.

Soortgelijke onderwerpen

1. advies graag
    Door anita_smeets55 in forum Andere parkieten
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 11-04-2014, 18:52
  2. Graag advies!!
    Door Kornelis in forum Tropische vogels
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 08-10-2010, 12:41

Forum Rechten