Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste jaar met pagodespreeuwen (sturnus pagodarum).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eerste jaar met pagodespreeuwen (sturnus pagodarum).

    Dit jaar is het eerste jaar dat ik met pagode spreeuwen ga proberen te kweken.
    Het koppel zit in een voliere van 4x2x2 meter samen met 5 diamantvinken en er komt nog een koppel kleine cubavinken bij. 2 soorten die zich wel weten te verdedigen en als het tijdens de kweek niet blijkt te lukken haal ik die er gewoon weer uit.

    De spreeuwen zijn al enkele weken met nestmateriaal aan het sleuren en gisteren zag ik dat de pop zeer veel in het nest verbleef. Ik heb eens gekeken en er liggen 3 groenige eitjes in.
    De pop is wel heel zenuwachtig want als ik voorbij de voliere wandel vliegt ze direct van haar nest af. Nu is het afwachten wat het zal gaan worden.
    Tevens nog even zeggen dat de pop van 2016 is en de man van 2017, en dat de pop echt een pareltje is.

    Ik zal nog wel eens een foto plaatsen en ik hou jullie op de hoogte.
    Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

  • #2
    Veel succes met de kweek Yoran.

    Ben benieuwd naar de foto's.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Succes met de kweek en ik ben nieuwsgierig hoe het gaat verlopen. Ik heb de Pagode spreeuw ook voor de toekomst in het vizier. Ik heb nu mandarijnen en die doen nog niets. Ik verwacht er ook niet veel van want ze zijn volgens mij te schuw.

      Opmerking


      • #4
        Click image for larger version

Name:	IMG_0495.jpg
Views:	1
Size:	111,6 KB
ID:	435268Zoals beloofd een foto, de pop die van het eivoer aan het eten is.
        De foto is wel van een afstandje want van dichtbij laat ze zich niet fotograferen.
        Bijgevoegde Bestanden
        Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Bruijn Bekijk Bericht
          Succes met de kweek en ik ben nieuwsgierig hoe het gaat verlopen. Ik heb de Pagode spreeuw ook voor de toekomst in het vizier. Ik heb nu mandarijnen en die doen nog niets. Ik verwacht er ook niet veel van want ze zijn volgens mij te schuw.

          Opmerking


          • #6
            Dat zou niks voor mij zijn.....
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Kan dus misschien beter de mandarijnen weg doen. Ik vind het toch wel leuk dat er jaarlijks iets gebeurd. Je ziet ze waarschijnlijk ook niet veel omdat ze blijkbaar slecht kweken. De mijne zijn ook zo schuw wat natuurlijk ook niet helpt. Zijn die van je vader ook zo schuw?

              Opmerking


              • #8
                Ze zitten in een vlucht van 3,5 of 4,5 x 1 x 2 m (l x b x h) (2=/= lengtes) bij een koppel valkparkieten. De vlucht is onbeplant, maar de deur en wand naar de gang is vol hout en de open voorkant kijkt uit op een haag van 2,5m hoog die op 1,5m afstand staat zonder passage in de tussenruimte. De zijwanden zijn +/- 2m vol en 2m gaas. Het volle gedeelte is een halve meter hoger en daar kunnen ze op een stok onder het dak uit de wind zitten. In de vluchten ernaast zit telkens een koppel pagodes met valkparkieten of enkel valkparkieten. Ze zitten dus in een relatief rustige omgeving. Ze vliegen naar het verste deel wanneer je de deur opent, maar zijn verder niet onrustig. Wanneer je de vlucht betreedt houden ze zoveel mogelijk afstand en wanneer je te dicht nadert vliegen ze over je heen om die afstand te houden. Ze worden echter niet paniekerig omdat ze altijd maar van een kant benaderd worden en geen passage zien.

                Opmerking


                • #9
                  Als ik in de buurt kom dan schieten ze meteen naar binnen of vliegen in paniek overal tegenaan. Misschien dat ik ze toch binnenkort weg doe en dan een andere leuke soort neem. Ik heb wel behoorlijk wat planten in de voliere waar ze eigenlijk wel van zouden moeten houden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Nog even een update dat ik vandaag nog eens een blik in het nest heb geworpen en dat ze nu op 5 eitjes zit.
                    Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                    Opmerking


                    • #11
                      Dat is mooi. Nu nog even geduld.

                      Wat voor voer heb je straks voor ze ?
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb in de winter enkel korrels en een beetje universeelvoer gegeven, nu krijgen ze een grotere hoeveelheid universeel. Verder krijgen ze enkele keren per week fruit, 1x per week vruchtenpatee en dagelijks eivoer en een beperkte hoeveelheid insecten. Als er jongen zijn worden de laatste 2 natuurlijk verhoogd.
                        Het eivoer is eigenlijk voor de diamantvinken maar de pagodes eten dat echt supergraag.
                        Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                        Opmerking


                        • #13
                          Nog een update:
                          Ik vond het wat lang duren voor de eieren uitkwamen en heb ze eens geschaald, jammer genoeg alle 5 onbevrucht. Hopelijk een volgend nest beter.
                          Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                          Opmerking


                          • #14
                            Jammer, we hebben nog even de tijd gelukkig.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #15
                              Ja inderdaad, het kan misschien zijn dat de man nog iets te jong is.
                              Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                              Opmerking

                              Working...
                              X