Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voliere en buren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voliere en buren

    Beste allen,

    De naam is Bruinsma uit het altijd mooie Zeeuw-Vlaanderen. Gaarne val ik direct met de deur in huis, bij voorbaat excuus als ik hierbij de forum etiquette overtreed!

    Ik ben redelijk nieuw met het houden van vogels. Sinds eind oktober heb ik een Voiliere in de tuin met 3 Rose Kakatoe's, schitterend mooie beesjes. Ik heb deze van een kennis over kunnen nemen die er niet meer voor kon zorgen. Ik geniet er echt van, maar zit met een probleem. De buren kwamen met het volgende verhaal:

    Ze geven aan last te hebben van het gekrijs en gegil. Zeker nu het mooier weer wordt en de ramen en deuren weer open gaan hebben ze het idee dat de vogels bij ze in huis zitten. 's Ochtends beginnen de vogels net na zonsopgang te krijsen daar worden ze wakker van. En krijsen doen ze praktisch de hele dag, daardoor kunnen de buren niet meer rustig in de tuin kunnen zitten, zeggen ze. Ik weet dat ze krijsen en fluiten maar ik vind het leuk en wil de vogels niet weg doen.

    Hoe gaan jullie om met intolerante buren? Wettelijks gezien doe ik niks verkeerd..

    Wat moet ik doen?

  • #2
    Moeilijk.

    Een goede relatie met je buren is goud waard.

    Maar een mooie hobby ook.

    Kan je ze s,nachts binnen houden, en na een uur of 9 naar buiten doen ?

    Wettelijk gezien mag je geen overlast veroorzaken, dus of je niks verkeerd doet ?
    Last edited by Ton; 09-04-2018, 20:50.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
      Moeilijk.

      Een goede relatie met je buren is goud waard.

      Maar een mooie hobby ook.

      Kan je ze s,nachts binnen houden, en na een uur of 9 naar buiten doen ?

      Wettelijk gezien mag je geen overlast veroorzaken, dus of je niks verkeerd doet ?

      Dag Ton, dank voor je snelle reactie. De dieren 's nachts binnen houden zou een deel van het probleem inderdaad oplossen. Het is ook zo dat de dieren overdag regelmatig krijsen. We hebben afgelopen weekend natuurlijk heerlijk weer gehad. Dan zitten de buren buiten en storen zich aan het gekrijs. Ik geef toe, het geluid is bijzonder hard! De buurvrouw werkt ook 2 a 3 dagen in de week thuis en geeft aan de hele dag naar het geluid te moeten luisteren. Ik ben dan zelf naar mijn werk.

      Ik had op internet wat onderzoek gedaan en begreep dat ik de vogels gewoon mocht houden. Omdat overlast relatief is.

      De voliere staat overigens tegen de schutting van de betreffende. Kan ik het isoleren?

      Opmerking


      • #4
        Isoleren zal het probleem niet oplossen.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Hmm oke, maar ik ben ongetwijfeld niet de enige met deze vogels en buren. Hoe doen andere dat? Krijsen, fluiten en praten die vogels niet?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door brsma Bekijk Bericht
            Hmm oke, maar ik ben ongetwijfeld niet de enige met deze vogels en buren. Hoe doen andere dat? Krijsen, fluiten en praten die vogels niet?

            Opmerking


            • #7
              Heer Bruinsma woont u in een huur of koophuis?

              Ben zelf ook gek op vogels maar zou er niet aan moeten denken als mijn buren met papegaaien en kaketoes aan kwamen zetten.

              Mijn vorige buren hadden 2 valkparkieten en daar werd ik al schijtziek van, je mag je buren niet je lawaaierige hobby door de strot duwen, iedereen in Nederland heeft recht op woongenot.

              Stukje van het internet:

              28-06-2012 09:13 #243
              Mijn buren hebben volieres in de tuin met daarin meerdere kakatoes en papegaaien.
              's Nachts worden deze vogels binnen ondergebracht maar overdag, meestal tussen rond 7 uur 's ochtends en 21 uur 's avonds, zijn deze vogels buiten in de volieres en maken flink veel lawaai.
              Het is de hele dag door geschreeuw en een gekrijs, het vergalt ons woonplezier.
              Vanuit een hoekwoning zijn wij verhuisd naar een vrijstaande woning.
              Wij hebben recentelijk in het gehele huis de dubbele beglazing vernieuwd en het huis geisoleerd met geluidswerend materiaal. Zelfs daardoor heen klinkt, dus ook binnen ons huis, de gehele dag het gekrijs en geschreeuw van deze vogels.
              Ik heb de buurman vriendelijk gevraagd, of er wellicht een gezamelijke oplossing te vinden zou kunnen zijn voor de overlast die het geluid van deze vogels bezorgd. Helaas gaat deze man daar niet op in, de vogels worden nog meer uren op een dag naar buiten gelaten…
              Zelf zijn deze mensen overdag, wegens werk, thuis, maar laten ons wel in het lawaai van de vogels…
              Kunnen wij (op wettelijke gronden) hier iets tegen ondernemen?
              Leo.
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Als je woon genot door iets word vergald, en er komt geen bevredigende oplossing, dan komt de relatie met de buren zwaar onder druk.

                Ik zou het er niet bij laten zitten, en actie ondernemen.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Dank voor jullie reacties. Als ik het zo lees begrijp ik dat ik de conclusie moet trekken dat het niet mogelijk is de vogels te houden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Als je 1 alleen zou houden, schreeuwt die dan ook zo ?

                    Dat zou een optie kunnen zijn.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Ben het helemaal met je eens.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking

                        Working...
                        X