Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Voliere en buren

Junior lid
    Thanks
    0

Voliere en buren

Beste allen,

De naam is Bruinsma uit het altijd mooie Zeeuw-Vlaanderen. Gaarne val ik direct met de deur in huis, bij voorbaat excuus als ik hierbij de forum etiquette overtreed!

Ik ben redelijk nieuw met het houden van vogels. Sinds eind oktober heb ik een Voiliere in de tuin met 3 Rose Kakatoe's, schitterend mooie beesjes. Ik heb deze van een kennis over kunnen nemen die er niet meer voor kon zorgen. Ik geniet er echt van, maar zit met een probleem. De buren kwamen met het volgende verhaal:

Ze geven aan last te hebben van het gekrijs en gegil. Zeker nu het mooier weer wordt en de ramen en deuren weer open gaan hebben ze het idee dat de vogels bij ze in huis zitten. 's Ochtends beginnen de vogels net na zonsopgang te krijsen daar worden ze wakker van. En krijsen doen ze praktisch de hele dag, daardoor kunnen de buren niet meer rustig in de tuin kunnen zitten, zeggen ze. Ik weet dat ze krijsen en fluiten maar ik vind het leuk en wil de vogels niet weg doen.

Hoe gaan jullie om met intolerante buren? Wettelijks gezien doe ik niks verkeerd..

Wat moet ik doen?

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    276
    Moeilijk.

Een goede relatie met je buren is goud waard.

Maar een mooie hobby ook.

Kan je ze s,nachts binnen houden, en na een uur of 9 naar buiten doen ?

Wettelijk gezien mag je geen overlast veroorzaken, dus of je niks verkeerd doet ?
    Laatst gewijzigd door Ton; 09-04-2018 om 19:50.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
    Moeilijk.

Een goede relatie met je buren is goud waard.

Maar een mooie hobby ook.

Kan je ze s,nachts binnen houden, en na een uur of 9 naar buiten doen ?

Wettelijk gezien mag je geen overlast veroorzaken, dus of je niks verkeerd doet ?

Dag Ton, dank voor je snelle reactie. De dieren 's nachts binnen houden zou een deel van het probleem inderdaad oplossen. Het is ook zo dat de dieren overdag regelmatig krijsen. We hebben afgelopen weekend natuurlijk heerlijk weer gehad. Dan zitten de buren buiten en storen zich aan het gekrijs. Ik geef toe, het geluid is bijzonder hard! De buurvrouw werkt ook 2 a 3 dagen in de week thuis en geeft aan de hele dag naar het geluid te moeten luisteren. Ik ben dan zelf naar mijn werk.

Ik had op internet wat onderzoek gedaan en begreep dat ik de vogels gewoon mocht houden. Omdat overlast relatief is.

De voliere staat overigens tegen de schutting van de betreffende. Kan ik het isoleren?

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    276
    Isoleren zal het probleem niet oplossen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Hmm oke, maar ik ben ongetwijfeld niet de enige met deze vogels en buren. Hoe doen andere dat? Krijsen, fluiten en praten die vogels niet?

Senior lid
    Thanks
    50
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brsma Bekijk Bericht
    Hmm oke, maar ik ben ongetwijfeld niet de enige met deze vogels en buren. Hoe doen andere dat? Krijsen, fluiten en praten die vogels niet?
    Dat is de reden waarom ik geen parkieten en papegaaien houd en wel exoten. Mijn hart ligt meer bij de parkieten, maar parkieten en buren is mogelijks een probleem. Het geluid van zangvogels vinden de meeste mensen aangenaam (want dat zijn liedjes) en de kreetjes van exotische vogels zijn minder hard en schel (en zeldzamer, vooral parkieten hebben alarmkreten). Ik heb dus 1 koppel valkparkieten en voor de rest vooral exoten. Misschien zou het mijn buren niet storen, ik heb het niet gevraagd, maar voorkomen is beter dan achteraf genezen.

En in België kan je in de bebouwde kom gedwongen worden door de vrederechter om je dieren weg te doen als ze overlast veroorzaken. In landbouwgebied vanzelfsprekend niet, daar mag je ALLE dieren houden, in de bebouwde kom enkel als het geen overlast bezorgt aan de buren. Waarschijnlijk heeft ook Nederland iets soortgelijks.

Wat de volière tegen de scheiding betreft, hoe zit het met bouwvergunningen? Als ze de vogels niet wegkrijgen wegens overlast, kunnen ze ook hun pijlen richten op de volière zelf.

Ik wil dus alleen maar zeggen dat de kans groot is dat ze je via wettelijke weg dwingen en dan is de relatie verzuurd. Hier hebben we de uitdrukking: bezint eer ge begint. Als je weet dat de buren er mogelijks last van hebben, vraag je het op voorhand ...

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    53
    Heer Bruinsma woont u in een huur of koophuis?

Ben zelf ook gek op vogels maar zou er niet aan moeten denken als mijn buren met papegaaien en kaketoes aan kwamen zetten.

Mijn vorige buren hadden 2 valkparkieten en daar werd ik al schijtziek van, je mag je buren niet je lawaaierige hobby door de strot duwen, iedereen in Nederland heeft recht op woongenot.

Stukje van het internet:

28-06-2012 09:13 #243
    Mijn buren hebben volieres in de tuin met daarin meerdere kakatoes en papegaaien.
    's Nachts worden deze vogels binnen ondergebracht maar overdag, meestal tussen rond 7 uur 's ochtends en 21 uur 's avonds, zijn deze vogels buiten in de volieres en maken flink veel lawaai.
    Het is de hele dag door geschreeuw en een gekrijs, het vergalt ons woonplezier.
    Vanuit een hoekwoning zijn wij verhuisd naar een vrijstaande woning.
    Wij hebben recentelijk in het gehele huis de dubbele beglazing vernieuwd en het huis geisoleerd met geluidswerend materiaal. Zelfs daardoor heen klinkt, dus ook binnen ons huis, de gehele dag het gekrijs en geschreeuw van deze vogels.
    Ik heb de buurman vriendelijk gevraagd, of er wellicht een gezamelijke oplossing te vinden zou kunnen zijn voor de overlast die het geluid van deze vogels bezorgd. Helaas gaat deze man daar niet op in, de vogels worden nog meer uren op een dag naar buiten gelaten…
    Zelf zijn deze mensen overdag, wegens werk, thuis, maar laten ons wel in het lawaai van de vogels…
    Kunnen wij (op wettelijke gronden) hier iets tegen ondernemen?
    Leo.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    276
    Als je woon genot door iets word vergald, en er komt geen bevredigende oplossing, dan komt de relatie met de buren zwaar onder druk.

Ik zou het er niet bij laten zitten, en actie ondernemen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Dank voor jullie reacties. Als ik het zo lees begrijp ik dat ik de conclusie moet trekken dat het niet mogelijk is de vogels te houden.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    276
    Als je 1 alleen zou houden, schreeuwt die dan ook zo ?

Dat zou een optie kunnen zijn.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. hobby verpest door buren
    Door roefel in forum Buitenshuis
    Reacties: 28
    Laatste Bericht: 23-03-2013, 11:40
  2. Buren overlast, rustiger parkieten
    Door ArnoudElsinga in forum Grasparkieten
    Reacties: 22
    Laatste Bericht: 06-06-2011, 16:17
  3. kat van de buren
    Door winterkoning in forum Hoe doen jullie het?
    Reacties: 28
    Laatste Bericht: 01-06-2007, 21:54

Forum Rechten