Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarom is alleen de kapoetsensijs rood

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Waarom is alleen de kapoetsensijs rood

    Last edited by loodje; 29-03-2018, 13:19.
    groetjes
    Heidi

    Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

  • #2
    Wel interessant om uit te zoeken......
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Interessante gedachtegang, over zeer complexe materie!

      Het staat vast dat er eens in de zoveel tijd genetische afwijkingen op treden. Je zou het metaforisch kunnen omschrijven alsof ‘de natuur’ af en toe even een proefballonnetje oplaat om te kijken of er nog iets te verbeteren valt.
      Wanneer zo’n afwijking daadwerkelijk een voordeel oplevert heeft de genetische afwijking een goede kans van slagen en als dat niet het geval is maakt het doorgaans geen schijn van kans. Tal van processen, gezamenlijk de natuurlijke selectie, maken hier de keuzes.
      In de natuur spelen feitelijk slechts een paar kernfactoren een rol.
      Het individu dient zo effectief mogelijk aan voedsel en water te kunnen komen, scherp te zijn op predatie en dient zich vooral effectief te kunnen voortplanten teneinde de eigen genen door te geven.

      Welke rol kan een afwijkende kleur hierbij spelen?
      In geval de soort zich met regelmaat ophoudt in een leefomgeving welke (deels) overeenkomt met de afwijkende kleur kan overleving op basis van schutkleur een voordeel zijn. In geval van de Kapoetsensijs zou deze zich hiervoor veelal in rode (bloeiwijze) vegetatie moeten ophouden.

      Het kan ook zijn (en dat ligt wat meer voor de hand) dat de afwijkende kleur in het kader van partnerkeuze effectiever tot voortplanting kon komen en zich ‘ondanks’ de afwijkende kleur effectief heeft kunnen handhaven.

      Uit studie aan genetica weten we dat er niet zelden onzichtbare- en daardoor vaak ook onverwachte factoren gekoppeld kunnen zijn aan een volstrekt andere genetische factor, zoals bijvoorbeeld een optische factor als een kleurafwijking.
      Even een bekend voorbeeld, de albino.
      Een albino is pigmentloos en heeft bepaalde uiterlijke kenmerken, maar we weten ook dat een gereduceerd gezichtsvermogen genetisch aan albinisme is gekoppeld.
      Met andere woorden: misschien beschikt de rode sijs ook wel over een extra voordelige factor, waar de soort zijn bestaan aan dankt.

      Het kan echter ook nog zijn dat de Kapoetsensijs is ontstaan zonder noemenswaardig voordeel, maar haar bestaan dankt aan het feit dat de afwijkende kleur geen noemenswaardig nadeel is gebleken.

      Het min of meer omkeren van de vraagstelling: 'waarom zijn (m.u.v. de kapoetsensijs) de meeste soorten sijzen zwart met geel', ofwel waarom zijn sijzensoorten b.v. niet lichtblauw met oranje, is overigens nog veel lastige te verklaren!

      of

      Waarom komen bij de ene soort relatief veel- en bij de andere nagenoeg geen genetische afwijkingen voor?

      Zoals gezegd, complexe materie!
      Een ding is in ieder geval heel duidelijk, op dit gebied is echt nog heel erg veel te ontdekken . . . . .
      Last edited by rupicola; 30-03-2018, 16:04.
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        Dank je wel voor je reactie Repicola.

        Inmiddels heb ik via een PB een tip gekregen om te googelen naar het gen CPY2J19.
        Ik heb uren gelezen over dit gen. Sommige stukken moest ik vertalen en dan werd het nog moeilijker om het te begrijpen.

        Dit gen zou verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de kleur rood bij dieren, toen nog de grote reptielen (dino’s) der aarde die het later weer doorgaven aan de vogels. En dan vooral bij de geel gekleurde vogels. Door dit gen evolueerde de geel gekleurde vogels naar rood of tenminste veel meer rood dan geel.

        Dit gen is 250 miljoen jaar gelden ontstaan. Ontstaan door predatie en partnerkeuze.

        Bij veel geel gekleurde vogels is dit gen inmiddels weer verdwenen. Door dezelfde factor als het gen is ontstaan, predatie en partner keuze. De kapoetsensijs heeft dit gen behouden.

        Sommige wevers hebben dit gen ook en sommige weer niet. De evolutie bij de wevers is dus nog in volle gang. Welke kant dit uiteindelijk op gaat, heb ik niet begrepen.

        De kanarie heeft dit gen niet. De rode kleur is door de mens ingebracht. 1,5 eeuw geleden is de kapoetsensijs gekruist met de kanarie. Door selectie in kleur en bouw is de rode en roodgekleurde kanarie ontstaan. Door kleurstof en het blijven kruisen en selecteren hebben we rode en roodgekleurde kanaries. Doen we dit niet meer, zal de rode kleur gewoon weer verdwijnen.
        Maar dit zullen kanarie kenners wel weten.

        Miljoenen jaren geleden had de krokodil het gen ook. Maar dit gen is ook bij dit dier weer verdwenen.

        Er was nog meer lees/leer stof maat te veel en te moeilijk om kort op papier te zetten. En ik heb ook niet alles begrepen.

        Wat je zegt genetische bepaald met als grootste factoren predatie en partnerkeuze.
        groetjes
        Heidi

        Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

        Opmerking

        Working...
        X