Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ja of neen : Diepvrieserwten in opfok twa en BBB ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Nee hoor, levende buffalo's, Bonduelle Diepvries gewoon, Mexico melange.
    Prachtig, alweer wat geleerd van jou Michael, want ik wist helemaal niet dat er een mix van die orde bestond, ttz niet geblancheerd of voorgekookt in pot of blik maar een diepvries mix. Bonduelle dus. En dan nog in die verhoudingen, net wat meer erwten dan mais erin, afgetopt met wat paprikasnippers.

    Ik gebruikte tot hiertoe diepvries erwten (Colruyt) met daarbij zelf geoogste mais, maar van die mais wist ik eigenlijk nooit welke soort het precies was, alleen dat het voedermais was voor de veestapel. Dat ging dan in een diepvriesdoos, samen met een deel (1mm-kiem) mungboontjes. Wanneer ik overschot van volwassen buffalokweek had, gingen er ook nog een deel uitgezeefde en 'opgepoetste' buffalo's in diezelfde diepvriesdoos.

    In de marge:
    Levende buffalo heeft een kleine 18% benutbaar eiwit (met daarbij net die vetfractie die de meeste exoten zo goed uitkomt)
    Uiteraard is dat eiwitpercentage in lichte mate afhankelijk van de voedingsbodem waarop ze gekweekt worden. Ik stop in die voedingsbodem altijd een deel tarwebloem (2/3) en maismeel(1/3) met daarop dezelfde hoeveelheid uitgezeefd (eerste) kuikenmeel + een afgestreken koffielepel kleipoeder. In deze voedingsbodem blijven ze bovendien mooi glad op het schild zodat de wriemelende massa buffalo's beter over elkaar heen kunnen maneuvreren. De beweeglijkheid en groeisnelheid van de nieuwe generaties buffalo's bleek in deze voedingsbodem altijd net wat groter te zijn dan in mijn andere probeersels.


    Bedankt voor alle info Ton en Michael.


    Opmerking

    Working...
    X