Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Eerste nestje

Junior lid
    Thanks
    0

Eerste nestje

Hallo iedereen,

Onze kanarie heeft gister voor het eerste een eitje gelegd, in het zand. In overleg met dierenwinkel nestje gekocht en eitje (was al koud) daar in gelegd, en warempel er lag vandaag een tweede eitje in. Nu weten wij werkelijk niks van kanaries mbt de nestjes dus leek het mij goed wat info bij jullie in te winnen. Want met google vind ik 1001 verschillende antwoorden.

De pop zit veel op het nestje, maar komt er regelmatig even af om te eten of gewoon rond te huppen. Kan dit kwaad voor de eitjes?
    We hebben wat extra voer in de kooi (gewoon voer, snoepvoer, eierschaal, eivoer, trosgierst, kiezel, en af en toe wat groenvoer), water om te baden en drink water met vitaminedruppeltjes (tip vd dierenwinkel). Kan het ook zijn dat we teveel hebben, of is dit prima?
    Het mannetje zingt sinds het 1e ei niet meer. Is steeds in de buurt van het nest maar doet verder niks.

En hoe weten we of de eitjes bevrucht zijn? Moeten we daar iets mee of kun je gewoon afwachten , en zo ja hoe lang?
    En wat moeten we doen op het moment dat de eitjes werkelijk uitkomen?

Als laatste, normaal vliegen onze kanaries veel door de huiskamer, omdat het ons beter leek dat ze bij het nestje blijft de kooi nu sinds gister maar even dicht gelaten Is dit oke, of kan deze gewoon open?

Bedankt alvast!

Senior lid Remco2000's Avatar
    Thanks
    12
    Qua voer doen jullie het wel prima, of vitaminedruppels nodig zijn weet ik niet misschien dat een ander hier meer over weet. Eivoer is nog wel belangrijk om te hebben, in het begin voerden ze bij me de jongen het best met eivoer, en witlof of sla. Geef alleen niet teveel snoepvoer en trosgierst het is belangrijk veel te variëren net als bij mensen. Een sliert trosgierst per week en af en toe wat lekkers kan geen kwaad. Ik gaf altijd het gewone voer en eivoer standaard naar de hoeveelheid die ze zelf wilden pakken en 1x per dag wat groenvoer.

Ik denk dat ook het kooitje wel open kan ze weten zelf de weg wel terug te vinden naar het nest, en de eitjes kunnen best even zonder, zeker binnen.

Wat betreft de eitjes, na 7 dagen kun je ze met een lamp bekijken maar als beginner zou ik het maar niet doen en het laten voor wat het is. Na 14 dagen vanaf het 3e ei( hier begint ze als het goed is met broeden) komen de jongen uit. Dus ik zou zo min mogelijk aan het nest zitten en ze maar lekker laten doen en dan genieten van het 1e nestje in de hoop na 14 dagen wat jongen te zien. Je kunt het beste even kijken als de moeder eten gaat halen ofzo en gewoon een foto maken of iets dergelijks zodat je ze op die manier goed kunt bekijken.

O en wanneer er jongen zijn horen wij het ook graag natuurlijk!

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor je info! Sinds vandaag liggen er zelfs al drie eitjes in, en sinds ik thuis ben (klein uurtje) is ze nu ook nog niet van het nest geweest. Dus we gaan beginnen met tellen, en wachten af... zodra er ontwikkelingen zijn of jongen dan horen jullie het

Thanks
    12
    Ja dat kan kloppen, 3 a 4 april zouden er jongen kunnen zijn. Zorg echt voor eivoer en witlof mijn ervaring is dat ze de jongen hier letterlijk mee volstoppen. Echt super voer voor ze, ik gebruikte gewoon geel kanarie eivoer van cedé en 1 a 2 blaadjes witlof per dag (wel wassen natuurlijk).

Junior lid
    Thanks
    0
    oke, gaan we doen

Thanks
    12
    Ik zou trouwens alvast beginnen met het geven van de witlof en eivoer zodat ze kunnen wennen. En veel plezier vooral, altijd een spannende tijd als het broeden is begonnen.

Wat voor kleuren hebben de vogels?

Junior lid
    Thanks
    0
    Het mannetje is geel met bruin. En vrouwtje licht geel met beetje wit.
    Sinds vandaag zitten ze samen op het nest, haha

En ze hebben witlof erbij

Thanks
    12
    Leuke combi, en de witlof zullen ze wel blij mee zijn.

Thanks
    12
    Als ik mij niet vergis is het vandaag de 14e dag, al iets van jongen gezien?

Junior lid
    Thanks
    0
    Oow wij hebben vanaf het 3e (en laatste) ei geteld. Dan was afgelopen woensdag precies de 14e dag. Maar helaas nog niks gezien . Twijfelen tot hoe lang we haar moeten laten broeden

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Eerste nestje
    Door Denisevk in forum Kanaries
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 17-02-2013, 23:43
  2. ons eerste nestje
    Door dominique in forum Kanaries
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 01-04-2012, 11:10

Forum Rechten