Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Er zijn weer merels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Er zijn weer merels

    groetjes
    Heidi

    Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

  • #2
    Gelukkig maar, merels zijn leuke vogels om in het oog te houden. Mijn favoriete tuinvogels, samen met de heggemus!

    Wij zitten aan de rand van het Usutu-gebied, maar gelukkig hebben we altijd merels in de tuin gehad. Ook veel jonge merels, die gelukkig de vele katten wel vaak genoeg te slim af zijn. We hebben een koppel eksters dat inderdaad veel jonge vogels aanvalt (een keer zelfs een jonge specht), maar gelukkig ook veel kauwen, dat zijn ook rovers van eieren, maar die laten uitvliegende jongen precies meer met rust en ze jagen vaak in groep de eksters weg.

    Opmerking


    • #3
      Goed bezig voor de merels Heidi.

      Hier het zelfde verhaal, de laatste jaren steeds meer eksters, en minder merels.

      Eksters zijn echte rovers.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Merels zijn van oorsprong bosvogels en hebben steeds meer de verstedelijking opgezocht,ekster waren vogels van het open gebied,nu broeden beide soorten in bebouwd gebied en daardoor zien we meer predatie.

        Opmerking


        • #5
          Hier (in Flevoland) zijn de merels niet noemenswaardig verdwenen geweest en dus nog steeds goed vertegenwoordigd.

          We hebben er overigens ook een aantal gevangen en van die vogels een keel- en een cloacaswab afgenomen.
          Onder de door ons gevangen vogels geen Usutu-virus vastgesteld.

          Momenteel lijkt de trek behoorlijk te pieken, want met name de zanglijsters en kramsvogels zijn momenteel in groepen van tientallen en af en toe ook honderden aanwezig. Er zitten overigens ook regelmatig wat merels tussen.

          Over de relatie ekster en merels zou ik nog wel een hele verhandeling kunnen houden, maar ik zal het zo kort mogelijk houden:

          Zoals Jan hiervoor terecht opmerkt zien we predatie door de ekster relatief vaak.
          Vergis u echter niet in wat er zich buiten allemaal nog meer afspeelt!

          In tegenstelling tot hetgeen regelmatig worden verondersteld (of gewoon wordt gesteld) roeit de ekster in ieder geval NIET alles uit.
          Dit kan ik ook (meervoudig zelfs) aantonen, maar los daarvan ontbreekt het deze soort simpelweg aan capaciteit om zoiets te realiseren.
          Sterker nog, dit 'kunstje is zelfs specifiek voorbehouden aan slechts een soort . . . . en dat is Homo sapiens.

          Dan durf ik nog wel een stap verder te gaan door te stellen dat de ekster met zijn predatiegedrag zelfs een positief effect heeft op de merelstand!
          Bij de aanblik van een ekster die er met jonge merels vandoor gaat voeren emoties doorgaans snel de boventoon, waardoor aan het langere termijn effect niet zo gauw wordt gedacht. Merels gaan op den duur namelijk natuurlijker (beter) gedrag vertonen, waardoor hun nesten vervolgens minder worden gepredeerd.
          Last edited by rupicola; 19-03-2018, 17:23.
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Hartelijk dank voor de reacties.

            Hier in Vlaanderen was het merel bestand behoorlijk aangetast door het usutu virus.
            Das was bij ons duidelijk te merken.
            Daarom ben ik heel enthousiast dat ik weer merels zie in onze tuin.

            En ja, emoties spelen bij mij een grote rol.
            Zeker als ik op mooie dagen de vogelwereld in mijn tuin aanschouw en in mijn ogen vreselijk dingen zie en hoor.

            Maar ben blij met de reacties , het is dus niet allemaal kommer en kwel waar de ekster huist, in mijn tuin dus .
            groetjes
            Heidi

            Neem eens een kijkje op mijn site.
            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

            Opmerking

            Working...
            X