Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Beginnersvragen bij exotenkweek

Junior lid
    Thanks
    0

Beginnersvragen bij exotenkweek

Miljoenen artikelen
    Hallo,

Naast het houden en kweken van (cabaret) barmsijsjes, zou ik mij ook willen toeleggen op de kweek van een aantal exootjes.
    Ik beschik over 8 GEHU-kweekkooien (80x40x40). Deze zijn voorzien van dimbare LED-verlichting in elke kooi en de ruimte waarin deze kooien zich bevinden kan perfect worden verwarmd. Ik noem het "mijn kweekstation".

Het is mijn bedoeling om elke kweekkooi te voorzien van een koppel exoten en dacht daarbij aan volgende soorten :
    1 koppel vuurvinkjes
    1 koppel tijgervinkjes
    1 koppel blauwkopblauwfazantjes
    1 koppel ceresamadines
    1 koppel binzenastrildes
    1 koppel roodkoppapegaaiamadines
    1 koppel oranjekaakjes
    1 koppel maskeramadines

Graag had ik volgende beginnersvragen gesteld aan de ervaringsdeskundigen onder de exotenkwekers :

01. welke zijn 'van nature' de maanden (van/tot) waarin elk van deze soorten in aanmerking komen voor het kweken/broeden ? ... ik wil immers vermijden dat ik op verkeerde momenten de vogeltjes wil stimuleren/forceren via het manipuleren van aantal lichturen en warmtegevoel.

02.of is dit een domme vraag en kan men de kweekperiode voor deze soorten doorheen het hele jaar (een beetje) "sturen" door (goed) gebruik te maken van de 'stuurbare' warmte- en lichtregeling ?

Bedankt voor alle bruikbare info, tips en adviezen

Jan W.
    België

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    Mijn inziens kan je je beter toeleggen op 1 of 2 soorten. En daar dan meerdere koppels van.

Bij eventuele tegenslagen, kan je toch nog een redelijk kweek seizoen hebben.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Het kweekseizoen hangt een beetje af wanneer de vogels bij de vorige kwekers zijn geboren.
    Als je koppels koopt zou ik dat wel even vragen, dan kun je daar op door gaan.

Wat Ton zegt, zou ik niet te veel koppels ineens kopen, maar inderdaad meerdere koppels per soort en dan bij verschillende kwekers, dit om incest te voorkomen.

De Afrikaanse soorten, die je noemt, kweken het beste in een grotere ruimte met wat planten.
    Het zijn niet de allermakkelijkste vogeltjes om mee te beginnen.
    Om teleurstellingen te voorkomen zou ik deze nog niet aanschaffen.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Senior lid
    Thanks
    8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan W. Bekijk Bericht
    Hallo,

Naast het houden en kweken van (cabaret) barmsijsjes, zou ik mij ook willen toeleggen op de kweek van een aantal exootjes.
    Ik beschik over 8 GEHU-kweekkooien (80x40x40). Deze zijn voorzien van dimbare LED-verlichting in elke kooi en de ruimte waarin deze kooien zich bevinden kan perfect worden verwarmd. Ik noem het "mijn kweekstation".

Het is mijn bedoeling om elke kweekkooi te voorzien van een koppel exoten en dacht daarbij aan volgende soorten :
    1 koppel vuurvinkjes
    1 koppel tijgervinkjes
    1 koppel blauwkopblauwfazantjes
    1 koppel ceresamadines
    1 koppel binzenastrildes
    1 koppel roodkoppapegaaiamadines
    1 koppel oranjekaakjes
    1 koppel maskeramadines

Graag had ik volgende beginnersvragen gesteld aan de ervaringsdeskundigen onder de exotenkwekers :

01. welke zijn 'van nature' de maanden (van/tot) waarin elk van deze soorten in aanmerking komen voor het kweken/broeden ? ... ik wil immers vermijden dat ik op verkeerde momenten de vogeltjes wil stimuleren/forceren via het manipuleren van aantal lichturen en warmtegevoel.

02.of is dit een domme vraag en kan men de kweekperiode voor deze soorten doorheen het hele jaar (een beetje) "sturen" door (goed) gebruik te maken van de 'stuurbare' warmte- en lichtregeling ?

Bedankt voor alle bruikbare info, tips en adviezen

Jan W.
    België

Kweek tijd wordt o.a. door temperatuur vochtigheid en lichtduur beïnvloed.
    Rond de evenaar is het luchtvochtigheid die de meeste invloed heeft
    Ver van de evenaar is de daglengte meestal bepalend.

Barmsijs zijn onze dag uren gewend.
    Gaat dan over de maanden mei-augustus 12 en meer uren licht.

Masker / ceres / roodkop / binsen / zijn afkomstig uit Australië en hebben weinig daglengte verschil.
    Komen uit de zuidelijke wereld en hebben de neiging die te volgen hier.
    Dat houdt in dat ze begin najaar zien als hun voorjaar.
    Ze laten zich omstellen tot ons voorjaar. Maart.

Voor de afrikaantjes is dat minder duidelijk ook al komen ze rond de evenaar weg.
    Van de tijgervinkjes zijn al lang kweekresultaten bekend.
    Zij kunnen aan ons voorjaar aanpassen.
    De andere twee zijn mij bekend als wat zwakker en moelijker te houden soort.

Hiervoor zou een binnenruimte meer geschikt kunnen zijn.
    Die je zoals je aangeeft aardig kan bediend worden.

De voerbehoeften zijn ook nog aardig verschillend.
    Globaal zijn de Australische soorten gelijk te behandelen.

Als je ruimte zo te merken wel en de tijd hebt om deze groep van hun behoeften te voorzien staat niets je wens en succes in de weg.

Neem de tijd om op diverse fora wat informatie op te doen.
    Dan moet het wel lukken om een goede liefhebber van je te maken.
    Neem de tijd om je vogels te leren kennen, dat is meer dan even water en voer geven,:

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt IEDEREEN voor de snelle en waardevolle reacties.
    Ik zal er zeker rekening mee houden bij de aanschaf van de vogeltjes.
    Een echte beginner als vogelliefhebber mag ik mij zeker niet noemen, gezien ik al enkele jaren twee betrekkelijk grote volières heb, waar de vogels naar hartlust rondvliegen, zonder mij echter specifiek op 'de kweek' te focussen.
    Enkel inzake het kweken van barmsijsjes (cabaret)mag ik mij al enige jaren ervaring toewijzen.
    Nu was/is het mijn bedoeling om mij ook met de kweek van enkele exotensoorten bezig te houden, waarbij ik denk/dacht dat het gebruik van kweekkooien met verlichting/verwarming voor een betere 'individuele opvolging' van de vogels zou kunnen zorgen.
    Maar misschien moet ik mij inderdaad eerst beperken tot 2 of 3 soorten.
    Als op rust zijnde jongeling (67 jaar) is vogels verzorgen/kweken, samen met tuinieren mijn grootste rustgevende hobby waar ik al veel plezier en voldoening heb aan beleefd.
    Nogmaals bedankt voor de tips ... en bij deze wens ik jullie eveneens veel plezier, voldoening en succes met de vogeltjes.

Jan W.
    België

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    277
    Je doet denk ik jezelf een groot plezier door je toe te leggen op 1 of 2 soorten.

Eventuele tegenslagen vang je dan wat makkelijker op.

Soortgelijke onderwerpen

1. Beginnersvragen over goulds broedblokken en broeden
    Door Rimo73 in forum Tropische vogels
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 04-10-2012, 16:34

Forum Rechten