Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Statisch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
    Oke verschil van mening dus.

    Maakt voor mij niet uit, belangrijk is dat mijn nieuwe zaden kwalitatief goed zijn.

    Wel vind ik het raar als zaden "gepoetst" worden met paraffine. Dit spul is schadelijk voor de gezondheid bij inname.

    Olie (dat gebruikt wordt in het huishouden bv zonnebloem koolzaad of mais olie) kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat gebruiken wij ooit bij de duiven om poeder (medicijn) te "plakken" aan het voer.
    Door olie, voer en poeder te husselen in bv een grote emmer, blijft het poeder door de olie, aan het voer plakken.
    (Dit zou bij grote hoeveelheden zaden ook kunnen gebeuren en dan machinaal mengen).
    Maar dit zou het statisch worden van de zaden wegnemen denk ik dan.

    Omdat de zaden die ik bij de nieuwe leverancier haal, die het in grote papieren zakken heeft staat, ga ik er vanuit dat de zaden statische worden doordat ze in plastic zakken worden overgeschept.
    Wat Michael zegt. Het ene plastic is dikker dan het andere plastic en daar zal dan die wrijving ontstaan waardoor de zaden springerig (statisch) worden. En het is inderdaad irritant dat het plakt.
    Mijn vorige leverancier verstuurde de zaden ook in plastic zakken en dan waren de zaden niet statisch.

    Waar ik nog wel aan heb zitten denken is stof.
    Als de zakken de hele dag open staan kan er stof bij komen. Misschien zou dat nog kunnen.
    Of dit ten kosten gaat van de kwaliteit van de zaden, is dan de vraag.
    Ik heb het poetsen tussen aanhaling tekens geplaatst om het niet letterlijk op te vatten.Wat ik bedoel is opschonen,zuiveren zaden dit kan met droge lucht(wrijving).Toch wel leuk dat deze topic zo ineens weer een andere wending krijgt komt me bekend voor.

    Opmerking


    • #17
      Dank voor je verdere uitleg Jan.
      Voor mij is het duidelijk en het is ook de meest logische verklaring dat zaden statische worden door wrijving.

      En ja deze topic kreeg een andere wending haha, hier was ik zelf mede schuld aan
      groetjes
      Heidi

      Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

      Opmerking

      Working...
      X