Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17

Onderwerp: Statisch

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Ik geef mijn vogels ook pellets.
    Echter ik maal ze fijn in een vijzel en doe het dan door het ei voer.

Dit zijn groente pallets, alle soorten groentes zitten er in.
    Mijn kapoetsensijsjes krijgen dan weer wat meer wortel pellets. Een natuurlijke manier om de rode kleur te stimuleren.

Ik heb ze ook wel eens gemalen en dan zo in een schaaltje gegeven, maar dan kijken ze er niet naar om.

En inderdaad deze pellets zitten vol vitamines en alles wat jij op noemt.

Om ze zo te geven heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.
    Ik zal eens een schaaltje in de volière zetten, eens kijken of ze er van eten.
    Laatst gewijzigd door loodje; 20-02-2018 om 14:42.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Senior lid
    Thanks
    7
    Leuk als je tevreden bent met een analyse als antwoord.
    Ik zal de vertaling eens bij doen. Tot hier de voedingsmiddelen. Erna allerlei toevoegingen die mogelijk ergens goed voor kunnen zijn.

Mais, Tarwe, Havergrutten, magnesiumoxide, vitamine B12-supplement, BHT (als conserveermiddel), kopersulfaat, calciumjodaat, calciumpantothenaat , Vitamine A-supplement, natriumseleniet, foliumzuur, riboflavine, pyridoxinehydrochloride, thiamine mononitraat, natuurlijke en kunstmatige kleuren, menadione dimethylpyrimidinol bisulfiet (bron van vitamine K3), vitamine D3 supplement, kobaltsulfaat.

Dat je vogels mais tarwe haver aardappels kunnen verdragen , is mooi meegenomen maar om het je beste voer te noemen gaat mij te ver.
    Waar de aanname over de vitamine behoeftes voor de verschillende vogels op stoelt is een raadsel.
    De overheid ging met haar eis op toevoegen van vitamines gruwelijk in de fout. Zie hiervoor op google onder kopje Planta affaire.
    Gewoon een fabrikant geloven vanwege de mooie blauwe ogen zou ik nooit doen.
    Maïsglutenmeel, Aardappelproteïne, Sojaolie, Calciumcarbonaat, Dicalciumfosfaat, L-Lysine, Cholinechloride, Natuurlijke en kunstmatige smaakstoffen, DL Methionine, Isoleucine, L-Threonine, L-Tryptofaan, Vitamine E Supplement, ascorbinezuur (vitamine C), ijzersulfaat, D-biotine, Yucca Schidigera-extract, zinkoxide, mangaanoxide, niacinamide,
    Kijk eens naar programma's als keuringsdienst van waarde.
    Mogelijk gaan dan de ogen open.
    Zou dit soort gegevens rangschikken bij waarheid, vanwege mooi blauwe ogen.

Of waar volgens politici, die er zelf bij waren

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    276
    Nadeel van pellets, nieuwe vogels er aan te wennen.

Daar gaat toch weer een tijdje overheen.

Plus dat je dan toch weer zaden moet kopen.

En daar hou je dan weer veel van over, wat weer niet lang houdbaar is.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Ik vertrouw de fabrikanten ook niet altijd op hun blauwe ogen hoor.

Echter de groenten pellets die ik door het eivoer doe, komen uit de duivenwereld.
    In deze wereld is alles toch wel in en uit getest en afgestemd op de behoefte van duiven en ook vogels.

En er zit natuurlijk van alles een beetje in toch?
    Het zou een goede aanvulling zijn.

Helemaal overstappen op pellets zou ik zelf nooit doen. Van alles wat is niet slecht denk ik.
    Zaden blijft voor mij het hoofdmenu, maar dan moet ik er wel op kunnen vertrouwen dat het goede zaden zijn.
    De leverancier waar ik mijn zaden nu haal heeft alles in die grote papieren zakken staan, daar staat een houdbaarheid datum op, dus ik mag hopen dat dit wel goed zit. Maar belazeren kunnen ze je altijd.
    groetjes
    Heidi

Senior lid
    Thanks
    7
    Dat er wat goed zou zijn omdat het uit de duivenwereld komt zou je juist wakker moeten maken.
    Kan er over verhalen met naam en toenaam.
    Mag in herinnering brengen dat voedsel, graan dus en zaden, voordelig werd om het op te stoken als goedkope brandstof.

Voorbeelden te over dus als je er een tiental wilt, dan roep maar.
    De redactie meende een keer te moeten ingrijpen op mijn schrijven.
    Dat was omdat een fabrikant emaille in haar maag kiezel verwerkte.
    Daar sneden de duiven die wel wat kunnen hebben zich de ingewanden mee kapot.
    Ondanks dat er dierenartsen dit bevestigden bleef de firma ontkennen, was beslist niet waar.

Over de zaadboeren zelf zijn er ook wel wat zaken bekend met een zeer ruim geweten.

Controle is simpel voor vrijwel alle bekende zaden.
    Proeven en er op kauwen is er eentje van.
    Meeste zaden smaken nootachtig, beslist niet muf of nog erger ranzig.
    Dit gaat op voor zaden met veel olie, de zogenoemde oliehoudende zaden zoals lijnzaad, negerzaad, hennepzaadetc.
    De kiemproef een bovenste beste proef.
    Onder de 80 % kiemen en beschouw het product maar als dubieus.

10 zaadje tellen en te kiemen leggen lukt iedereen wel.
    Erna dan tot 8 tellen.

Welke vogels hebben jullie in de kooi die mais, tarwe, haver en aardappels als voer nodig hebben ???? Varkens X Kanarie

Senior lid
    Thanks
    129
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
    Oke verschil van mening dus.

Maakt voor mij niet uit, belangrijk is dat mijn nieuwe zaden kwalitatief goed zijn.

Wel vind ik het raar als zaden "gepoetst" worden met paraffine. Dit spul is schadelijk voor de gezondheid bij inname.

Olie (dat gebruikt wordt in het huishouden bv zonnebloem koolzaad of mais olie) kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat gebruiken wij ooit bij de duiven om poeder (medicijn) te "plakken" aan het voer.
    Door olie, voer en poeder te husselen in bv een grote emmer, blijft het poeder door de olie, aan het voer plakken.
    (Dit zou bij grote hoeveelheden zaden ook kunnen gebeuren en dan machinaal mengen).
    Maar dit zou het statisch worden van de zaden wegnemen denk ik dan.

Omdat de zaden die ik bij de nieuwe leverancier haal, die het in grote papieren zakken heeft staat, ga ik er vanuit dat de zaden statische worden doordat ze in plastic zakken worden overgeschept.
    Wat Michael zegt. Het ene plastic is dikker dan het andere plastic en daar zal dan die wrijving ontstaan waardoor de zaden springerig (statisch) worden. En het is inderdaad irritant dat het plakt.
    Mijn vorige leverancier verstuurde de zaden ook in plastic zakken en dan waren de zaden niet statisch.

Waar ik nog wel aan heb zitten denken is stof.
    Als de zakken de hele dag open staan kan er stof bij komen. Misschien zou dat nog kunnen.
    Of dit ten kosten gaat van de kwaliteit van de zaden, is dan de vraag.
    Ik heb het poetsen tussen aanhaling tekens geplaatst om het niet letterlijk op te vatten.Wat ik bedoel is opschonen,zuiveren zaden dit kan met droge lucht(wrijving).Toch wel leuk dat deze topic zo ineens weer een andere wending krijgt komt me bekend voor.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Dank voor je verdere uitleg Jan.
    Voor mij is het duidelijk en het is ook de meest logische verklaring dat zaden statische worden door wrijving.

En ja deze topic kreeg een andere wending haha, hier was ik zelf mede schuld aan
    groetjes
    Heidi

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Forum Rechten