Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Statisch

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41

Statisch

Miljoenen artikelen
    Omdat de leverancier waar ik mijn zaden altijd haal, er mee opgehouden is, heb ik mijn zaden elders gehaald.
    Ik mix dit nu met het zaad wat ik nog heb staan van de vorige leverancier.

Wat mij op valt is, dat dit nieuwe zaad zo springerig is. Het lijkt wel statisch.
    Het plakt aan het schepje, aan de voerbakjes en aan de ton waar ik het zaad in heb gedaan.

De vogels lusten het graag dat zit wel goed. Ze eten alles op.

Het ruikt ook wel goed niet muf of zo.

Waar ik dit zaad heb gehaald is een grote dierenspecial zaak waar alle zaden in grote zakken tentoon gesteld staan, het wordt er uit geschept.

Is er iemand die mij kan vertellen waardoor dit zaad statisch lijkt en of dit dan minder van kwaliteit zou kunnen zijn is.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    54
    Hoi Heidi,

Waren dat papieren zakken waar het nieuwe zaad werd uit geschept of van plastic?

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Hoi Michael

Het waren papieren zakken. Het werd overgeschept in plastic zakken.

Ik heb het nu al een paar weken, maar het blijft "statisch".
    groetjes
    Heidi

Senior lid
    Thanks
    131
    Vermoedelijk is dit zaad 'gepoetst'door de wrijving wordt het statisch.

Thanks
    54
    Ik heb zelf ook een nieuwe leverancier die het in plastic zakken verstuurd, deze zakken zijn qua plastic heel anders, ook het plastic is veel dikker en daardoor denk ik statischer, vroeger haalde ik het op de beurt zat ook in plastic maar had er ook nooit last van.

Merk het ook aan het kaf van de zaden die allemaal aan mijn kunststof lades geplakt blijven zitten, erg irritant.

Dat zou ook kunnen Jan.
    Laatst gewijzigd door populier; 19-02-2018 om 15:49.

Senior lid
    Thanks
    8

Dodelijk zaad

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Ik heb zelf ook een nieuwe leverancier die het in plastic zakken verstuurd, deze zakken zijn qua plastic heel anders, ook het plastic is veel dikker en daardoor denk ik statischer, vroeger haalde ik het op de beurt zat ook in plastic maar had er ook nooit last van.

Merk het ook aan het kaf van de zaden die allemaal aan mijn kunststof lades geplakt blijven zitten, erg irritant.

Dat zou ook kunnen Jan.

Er valt wel wat te zeggen over dit soort zaken.
    De leveranciers moeten het zo verpakken en labelen. ( verplicht )

Dat daarmee het voer extra snel bederft beseffen de nietweters niet eens, die dit bedachten en die dit zo eisen.
    Zij zorgen ervoor dat ze onze vogels daarmee forse schade toebrengen.

Voer in plastic gaat zweten, gaat stikken en bederven , zaad is levend materiaal ,dat vocht is dan de oorzaak van snel tot zeer snel bederf.
    Om die reden werd zaak verpakt in jute of papier.

Dan de houdbaarheidsdatum erop zetten geeft een datum die niet juist kan zijn en nergens op stoelt.

Senior lid
    Thanks
    8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
    Vermoedelijk is dit zaad 'gepoetst'door de wrijving wordt het statisch.

Als leveranciers zaden poetsen doen ze dat vaak met parafine of olie.
    Die zaden worden om die reden niet statisch maar gaan wel glimmen en geven de indruk van schoon te zijn.

Senior lid
    Thanks
    131
    Neem aan dat ze dit niet zaadje voor zaadje doen,door de wrijving worden ze statisch.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Oke verschil van mening dus.

Maakt voor mij niet uit, belangrijk is dat mijn nieuwe zaden kwalitatief goed zijn.

Wel vind ik het raar als zaden "gepoetst" worden met paraffine. Dit spul is schadelijk voor de gezondheid bij inname.

Olie (dat gebruikt wordt in het huishouden bv zonnebloem koolzaad of mais olie) kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat gebruiken wij ooit bij de duiven om poeder (medicijn) te "plakken" aan het voer.
    Door olie, voer en poeder te husselen in bv een grote emmer, blijft het poeder door de olie, aan het voer plakken.
    (Dit zou bij grote hoeveelheden zaden ook kunnen gebeuren en dan machinaal mengen).
    Maar dit zou het statisch worden van de zaden wegnemen denk ik dan.

Omdat de zaden die ik bij de nieuwe leverancier haal, die het in grote papieren zakken heeft staat, ga ik er vanuit dat de zaden statische worden doordat ze in plastic zakken worden overgeschept.
    Wat Michael zegt. Het ene plastic is dikker dan het andere plastic en daar zal dan die wrijving ontstaan waardoor de zaden springerig (statisch) worden. En het is inderdaad irritant dat het plakt.
    Mijn vorige leverancier verstuurde de zaden ook in plastic zakken en dan waren de zaden niet statisch.

Waar ik nog wel aan heb zitten denken is stof.
    Als de zakken de hele dag open staan kan er stof bij komen. Misschien zou dat nog kunnen.
    Of dit ten kosten gaat van de kwaliteit van de zaden, is dan de vraag.
    groetjes
    Heidi

Thanks
    54
    Mede door dat ik ook met vragen zat wat er allemaal in zaadmengelingen zit tegenwoordig, stof, vuil, hoe oud is het nou eigenlijk voordat het in Nederland aankomt, bestrijdingsmiddelen e.d.

Ben ik bezig met vogels over te wennen op pellets.

Voordelen van pellets zijn dat je wel een houdbaarheidsdatum hebt, minder rommel en afval, alle bestandsdelen zoals: vitamines, eiwitten, vet, afgepast in één korrel.

Op dit moment geef ik het op 50%/50% basis.

Eigenschappen:
    - Smaakvolle pellet met heerlijke aroma's
    - Gebalanceerde voedingsstoffen
    - Verbeterd de kleur van de veren
    - Verbeterd algeheel welzijn van uw vogel
    - Geproduceerd op topniveau met de beste ingrediënten

Te gebruiken voor:
    Vinken, exoten en kanaries.

Samenstelling:
    Corn, Wheat, Oat Groats, Corn Gluten Meal, Potato Protein, Soya Oil, Calcium Carbonate, Dicalcium Phosphate, L-Lysine, Choline Chloride, Natural and Artificial Flavors, DL Methionine, Isoleucine, L-Threonine, L-Tryptophan, Vitamin E Supplement, Ascorbic Acid (Vitamin C), Ferrous Sulfate, D-Biotin, Yucca Schidigera Extract, Zinc Oxide, Manganous Oxide, Niacinamide, Magnesium Oxide,Vitamin B12 Supplement,BHT (as a preservative), Copper Sulfate, Calcium Iodate, Calcium Pantothenate, Vitamin A Supplement, Sodium Selenite, Folic Acid, Riboflavin, Pyridoxine Hydrochloride, Thiamine Mononitrate, Natural and Artificial Colors, Menadione Dimethylpyrimidinol Bisulfite (source of Vitamin K3), Vitamin D3 Supplement, Cobalt Sulfate.

Analyse:
    Crude Protein (min) 14%, Crude Fat/Oil (min) 5 %, Crude Fiber (max) 4%, Moisture (max) 10 %, Ash (max) 4 %, Vitamin A (min) 17,500 IU/kg, Vitamin D3 (min) 800 IU/kg, Vitamin E (min) 200 IU/kg, Copper (min) 10 mg/kg
    Laatst gewijzigd door populier; 20-02-2018 om 11:26.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten