Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Informatie Stadsduif.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Informatie Stadsduif.

    Hallo vogelliefhebbers en vogelspotters!

    Ik ben bezig met een afstudeer onderzoek voor mijn studie (Ontwerpen aan de TUDelft) en daarvoor ben ik benieuwd -opzoek naar informatie- naar / over het dagelijks leven van de 'stadsduif' (/ rotsduif of andere 'verstadste' duif); de duif die leeft in de stad. Hoe ziet hun dag er uit? Waar wonen ze? Maken ze, naast hun dagelijkse overlevings rituelen, ook plezier? Maar ook; hoe ziet hun levensomgeving er uitziet? Waar maken ze gebruik van de stad / ontstaan er symbiosen, of ondervinden ze juist last van de stad? Kortom; hoe zou het leven van een duif die in de stad leeft er uitzien? Van s'ochtends vroeg, tot s'avonds laat.

    Ik probeer hiervan een zo gedetailleerd mogelijk overzicht te krijgen en de bevindingen in kaart te brengen. Zelf ben ik nu bezig met observeren. Zijn er hier mensen die veel van de 'stadsduif' afweten, en die hun expertise hierover met mij zouden willen delen?

    -Meerkatplank

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door meerkatplank Bekijk Bericht
    Hallo vogelliefhebbers en vogelspotters!

    Ik ben bezig met een afstudeer onderzoek voor mijn studie (Ontwerpen aan de TUDelft) en daarvoor ben ik benieuwd -opzoek naar informatie- naar / over het dagelijks leven van de 'stadsduif' (/ rotsduif of andere 'verstadste' duif); de duif die leeft in de stad. Hoe ziet hun dag er uit? Waar wonen ze? Maken ze, naast hun dagelijkse overlevings rituelen, ook plezier? Maar ook; hoe ziet hun levensomgeving er uitziet? Waar maken ze gebruik van de stad / ontstaan er symbiosen, of ondervinden ze juist last van de stad? Kortom; hoe zou het leven van een duif die in de stad leeft er uitzien? Van s'ochtends vroeg, tot s'avonds laat.

    Ik probeer hiervan een zo gedetailleerd mogelijk overzicht te krijgen en de bevindingen in kaart te brengen. Zelf ben ik nu bezig met observeren. Zijn er hier mensen die veel van de 'stadsduif' afweten, en die hun expertise hierover met mij zouden willen delen?

    -Meerkatplank


    Gr ,Hubert

    Opmerking


    • #3
      [COLOR="#0000CD"]Hoi, wat meer info mag hoor.
      Duiven in de stad is geen vast omlijnde groep.

      Elke groep heeft afwijkend gedrag van andere groepen.
      Er zijn wel gedragingen die soms algemeen te duiden zijn.
      Ik kan je wel algemeenheden geven.

      Specifiek gedrag van duiven in Arnhem kan ik wel aanreiken.
      Die een op een overzetten de omgeving van Delft zou ik niet aanadem.

      Je loopt dan het risico een flut onderzoek te doen met allerlei aannames die de onderzoeker geen goed doen en de duiven ook al niet.
      Kortom probeer eerst eens te onderzoeken hoe je onderzoek zou kunnen lopen.[/COLOR]

      Opmerking


      • #4

        Specifieke Project Informatie:

        Het onderwerp en het domein van mijn afstudeer project zijn de Smart City (dit is een marketing term voor het ‘verslimmen’ van de stad door digitale technologie en data; https://en.wikipedia.org/wiki/Smart\_city ), het achterliggende paradigm van implementatie en het effect dat dit heeft op de levenswereld van de mens / leven in de stad (Rotterdam). Het project heeft een filosofische en speculative insteek (speculative design: https://mitpress.mit.edu/books/speculative-everythinghttp://www.auger-loizeau.com/projects/sublime-gadgets )


        Nu wil ik het effect van de eerder genoemde paradigm op de levenswereld naar voren brengen door de Smart City toe te passen op stadsvogels en uiteindelijk de parallel te trekken naar de mens. Dit kan door, zoals ik het nu zie, een Smart City voor vogels te maken of door het ‘managen’ (onderdeel paradigm) toe te passen op vogels. Voor beiden heb ik inzichten nodig in hoe vogels (ik heb me tot nu toe toegespitst op duiven) in de stad leven, hoe hun dagelijks leven er uitziet en wat hun behoeften en wensen (zouden) zijn. Dit te dataficeren / quantificeren en uiteindelijk voor te ontwerpen. Het geheel is overigens puur speculatief en het draait enkel om het aanwakkeren van discussie.

        Over het onderzoek zelf:

        Op het moment gaat het er om een overzicht te krijgen. Algemene informatie, maar ook specifieke informatie is meer dan welkom! Wellicht valt specifieke informatie weer te herleiden naar intrinsieke eigenschappen.
        Het onderzoek zelf is orienterend, met als doel het 'mappen' van de 'levenswereld' van de duif. Hieruit wordt een selectie gemaakt en daar wordt dieper op ingegaan. Het onderzoek is vanuit een (speculatief) design perspectief en dat is over het algemeen qualitatief; elk inzicht is er een, maar inderdaad context afhanklijk. Mocht ik mij uiteindelijk gaan richten op het imago van de duif bijvoorbeeld, dan zou ik een specifieker onderzoek uitvoeren; diepte interviews, design probes, etc.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Bedankt Eduard! Zitten interessante inzichten in!

            Opmerking


            • #7
              Sart Citty Pigeons

              [COLOR="#0000FF"]Hubert,

              Om te overwegen is het mogelijk nuttig om wat meer over duiven te weten en in jouw geval wat het fenomeen duif zou kunnen betekenen als je zoveel mogelijk ins en outs ervan kent.
              De nominaat soort is zoals je wel zult weten De Colombia Livia.
              Wij hebben in ons geval ook te maken met de vorm domesticus en de ingeslopen kruislingen al dan niet met opzet veroorzaakt.

              Een belangrijke is in mijn opinie de nauw verwante soort Columbia Oenas.
              Waarom belangrijk? Het heeft de soort domesticus met extra eigenschappen opgezadeld om te overleven. Maar ook genetisch onzuiver gemaakt. De duiventorens hielden duiven in half wilde staat en het is daar waar de eerste verbasteringen plaats vonden met de Oenas soort . De ingebracht eigenschappen zijn heden nog aan te tonen. Eigenschappen die je beter in je bagage kunt hebben om een beter oordeel te kunnen overwegen.

              Je kunt stellen dat stads duiven bestaan uit door de mens gehouden duiven die om wat voor reden dan ook de vaste plek verlaten hebben. Niet meer terugkeren is een afwijkende eigenschap die blijkbaar er een is die dat veroorzaakt. Wel op de geboorteplaats blijven ziet iedereen als de normale eigenschap van de soort.

              Als nu de afwijkende producten van die soort als norm worden genomen een genetische miskleun dan kan je afvragen waarmee je bezig bent. Zoals ik al aangaf zijn er door de oorspronkelijke bastaard vormen een uitsplitsing te verwachten die algelang haar volgens de erfregels zullen gaan die dan vervolgens niet meer aan het zoekplaatje zullen voldoen.

              1 .Welke te duiden duiven vallen de duiven die de stad zien als een plaats om als duif te leven. Zij broeden er en brengen de jongen in groot. Om te foerageren gebruiken zij de rest van de wereld niet noodzakelijk de stad.

              2. Ook vallen duiven te duiden die in alles afhankelijk zijn van de stad. De zogenaamde overlevers te herkennen voornamelijk aan de gebrekkige gezondheid en het vegeterende bestaan.

              De eerste zijn mijn inziens de duiven die oorspronkelijk op de duiventorens huisden en onder beheer van de adel daar werden gehouden. Ze deden dienst aan de landbouw om het land op te schonen van lastig onkruid, zij leverden kostelijke meststof voor de boeren en zij leverden duivenbout als voedzaam eten voor verzwakte mensen in die tijd allemaal belangrijke zaken.

              Duiven neigen naar terugkeer van het oorspronkelijke type te kunnen gaan .
              Onderzoek, daarna bewijs, leverde de duivenkenner pur sang de Heer Spruyt, die begin 1900 een duiven kweek station bezat met wereld bekendheid.
              Hij deed proeven met vermoedelijke of vermeende voorouders die de terugkeer leken te staven.

              De kleur werd binnen tien generaties weer leiblauw, / ze werden meer zelfredzaam, / ze kregen een nagenoeg geluidloze vlucht zonder het bekende hevig vleugel geruis van de postduiven, / ze konden nachtvliegen. Dit zag de Hr. Spruyt als voldoende bewijs.

              Je bemerkt voldoende richtingen die onderzoek zullen kunnen vertroebelen.
              De uitganspunten zijn nauwelijks stabiel vast te stellen en zullen dan ook altijd betwistbaar blijken te zijn. Desalniettemin mag ik hopen dat je de juiste koers weet te vinden en een nuttige conclusie er aan zult kunnen verbinden waar de kenners en wetenschappers hun voordeel mee kunnen doen.[/COLOR]

              Opmerking


              • #8
                Mooie uitleg Eduard.

                Opmerking


                • #9
                  [COLOR="#0000FF"]Toch heb ik zelf de idee dat er nauwelijks een begin wordt gemaakt tot een goed uitgangspunt.
                  Zo is het een eigenlijk nooit los van het omvattend geheel.[/COLOR]

                  Opmerking


                  • #10
                    Hi Eduard,
                    Bedankt voor de verdere informatie, heel interessant! Het uitgangspunt is er. Alleen de kern is niet de duif maar de levenswereld (van de mens).

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door meerkatplank Bekijk Bericht
                      Hallo vogelliefhebbers en vogelspotters!

                      Ik ben bezig met een afstudeer onderzoek voor mijn studie (Ontwerpen aan de TUDelft) en daarvoor ben ik benieuwd -opzoek naar informatie- naar / over het dagelijks leven van de 'stadsduif' (/ rotsduif of andere 'verstadste' duif); de duif die leeft in de stad. Hoe ziet hun dag er uit? Waar wonen ze? Maken ze, naast hun dagelijkse overlevings rituelen, ook plezier? Maar ook; hoe ziet hun levensomgeving er uitziet? Waar maken ze gebruik van de stad / ontstaan er symbiosen, of ondervinden ze juist last van de stad? Kortom; hoe zou het leven van een duif die in de stad leeft er uitzien? Van s'ochtends vroeg, tot s'avonds laat.

                      Ik probeer hiervan een zo gedetailleerd mogelijk overzicht te krijgen en de bevindingen in kaart te brengen. Zelf ben ik nu bezig met observeren. Zijn er hier mensen die veel van de 'stadsduif' afweten, en die hun expertise hierover met mij zouden willen delen?

                      -Meerkatplank
                      [COLOR="#0000FF"]

                      Met de laatste informatie erbij.
                      Dat punt was niet geheel duidelijk voor mij.
                      Kan zijn dat ik vrouwen niet begrijp of niet voldoende.
                      Met die stelling "de Mens" zal het onderzoek met dit uitgangspunt niet meevallen verwacht ik.
                      Desalniettemin veel succes met de studie.[/COLOR]

                      Opmerking


                      • #12
                        Hi Eduard,

                        Ja precies, ik was / ben dus opzoek naar algemene informatie om een beeld te schetsen van de gedragingen en wensen van de duif in de stad. Aangezien het uiteindelijk voor de mens is, zoek ik naar raakvlakken (ik ga het gebruiken als metafoor). Semi oppervlakkige aspecten; door de mens te interpreteren of als menselijk te zien zijn. Elk stukje informatie schetst gewoon een completer beeld. Heel erg bedankt in iedergeval

                        P.S. Ik ben trouwens een man.

                        Opmerking


                        • #13
                          Duif, Mens, Denken etc.

                          [COLOR="#0000FF"]Naar mijn bescheiden mening ben je verkeerd bezig.
                          Zelfs voor jongens en meisje, zit al zoveel verschil en dat is zoals je weet dezelfde soort.
                          De wereld van een dier is niet die van een mens.
                          Dat zomaar op mensen toe te passen zal het onderzoek geen goed doen

                          Duiven hebben geen wensen in mijn optiek.
                          Hun beweegredenen zijn des duifs.
                          Die van mensen dus menselijk.

                          Twee werelden van verschil derhalve en niet op elkaar te leggen.
                          Je uiteindelijk onderzoeksresultaat zal te gemakkelijk door te prikken, te weerleggen, zijn wegens ondeskundigheid vrees ik.

                          P.S. P.S. Bemerk hoe snel je op het verkeerde been staat met een opmerking die je niet goed inschat.[/COLOR]

                          Opmerking

                          Working...
                          X