Mededeling

Collapse
No announcement yet.

positieflijst vogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #2
    bedrijfsmatig

    Wellicht ten overloede maar hier nogmaals de criteria welke de NVWA hanteerd:

    Om te beoordelen of een dierhouder zijn dieren hobbymatig of bedrijfsmatig houdt, voert het Ministerie, in het kader van het Besluit houders van dieren, een aantal criteria/indicatoren op. Centraal staat ‘het in zekere omvang en met een zekere regelmaat uitoefenen van activiteiten’ met daarbij:
    1. U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
    2. U verkoopt of levert de dieren aan anderen dan familie en vrienden.
    3. U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
    4. U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of fokken van de dieren.
    5. U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een BTW-nummer.
    6. U adverteert.
    7. U oefent de activiteiten uit om winst te maken.
    Voor wie honden of katten fokt is een drempel ingebouwd van 20 pups en/of kittens per aaneensluitende periode van twaalf maanden. Wie daarboven komt, wordt als bedrijfsmatig bestempeld, wie in de buurt van dat aantal komt, kan alsnog aan de hand van de hierboven genoemd

    Opmerking


    • #3
      Als ik het goed begrijp moet iedereen die wat verkoopt een B.R.N nummer hebben, dan is het toch simpel bij de reservering geen B.R.N.nummer niets mogen verkopen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
        Als ik het goed begrijp moet iedereen die wat verkoopt een B.R.N nummer hebben, dan is het toch simpel bij de reservering geen B.R.N.nummer niets mogen verkopen.

        Opmerking


        • #5
          Mensen, laat je niet gek maken!!!!

          Om te beginnen heeft dit bijna belachelijk rammelende lijstje geen enkele juridische houdbaarheid.

          (Vrijwel) niemand voldoet aan ALLE criteria en degene die op basis van slechts 1 zo'n criterium aangemerkt wordt als bedrijf heeft alle mogelijkheden om dat juridisch met succes aan te vechten.
          Iedereen die een advertentie plaatst zou dan DUS bedrijfsmatig bezig zijn, kom op zeg . . . laat me niet lachen!
          Wie bedenkt dit soort prut!

          Hou een (eenvoudige) administratie bij van alle kosten aanschaf & onderhoud van dieren en verblijven, veterinaire kosten, voeding, gas, licht en water abonnementen vakliteratuur, lidmaatschappen bonden verenigingen noem maar op.

          Je zult gauw zien dat er bij de gemiddelde hobbyist niet gauw serieuze winstmarges aan te pas komen.
          Uitzonderingen bevestigen immer de spreekwoordelijke regel, maar feit is dat wet- en regelgeving omtrent 'omvang van een hobby' en de grens hobby /bedrijf bestaat (nog) niet.

          bovenstaande lijstje is overigens een advieslijst/richtlijn, niets meer, niets minder.
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Degene die dit verzinnen, zijn geen vogel liefhebbers.

            Zoals zoveel in Nederland, gaan we kapot aan regeltjes.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Last edited by rupicola; 02-12-2017, 23:41.
              Amigo de los Psittacidos

              Look deep into nature and you will understand everything better

              Opmerking


              • #8
                richtlijn

                Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht
                Mensen, laat je niet gek maken!!!!

                Om te beginnen heeft dit bijna belachelijk rammelende lijstje geen enkele juridische houdbaarheid.

                (Vrijwel) niemand voldoet aan ALLE criteria en degene die op basis van slechts 1 zo'n criterium aangemerkt wordt als bedrijf heeft alle mogelijkheden om dat juridisch met succes aan te vechten.
                Iedereen die een advertentie plaatst zou dan DUS bedrijfsmatig bezig zijn, kom op zeg . . . laat me niet lachen!
                Wie bedenkt dit soort prut!

                Hou een (eenvoudige) administratie bij van alle kosten aanschaf & onderhoud van dieren en verblijven, veterinaire kosten, voeding, gas, licht en water abonnementen vakliteratuur, lidmaatschappen bonden verenigingen noem maar op.

                Je zult gauw zien dat er bij de gemiddelde hobbyist niet gauw serieuze winstmarges aan te pas komen.
                Uitzonderingen bevestigen immer de spreekwoordelijke regel, maar feit is dat wet- en regelgeving omtrent 'omvang van een hobby' en de grens hobby /bedrijf bestaat (nog) niet.

                bovenstaande lijstje is overigens een advieslijst/richtlijn, niets meer, niets minder.
                Bovenstaande lijstje word wel gehanteerd door de NVWA en a.d.h. van dit lijstje word vastgesteld dat iemand bedrijfsmatig bezig is en je hoeft niet aan alle criteria te voldoen, de eerste bezoeken hebben inmiddels plaatsgevonden. Wachten is inderdaad op 1e gang naar de rechtbank.
                Voor eventuele juridische bijstand is een lidmaatschap van de PVH wel handig.

                Opmerking


                • #9
                  Als buitenlandse verkopers buiten deze gehanteerde lijst vallen,hebben ze maar de helft te controleren.Net wat Hans aanhaalt het rammelt aan alle kanten.Maar wat adviseren jullie van de Zwolse vogelmarkt wel B.N.R. nummer of niet.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                    Als buitenlandse verkopers buiten deze gehanteerde lijst vallen,hebben ze maar de helft te controleren.Net wat Hans aanhaalt het rammelt aan alle kanten.Maar wat adviseren jullie van de Zwolse vogelmarkt wel B.N.R. nummer of niet.
                    Wij zijn lid geworden van PVH(dan heb je mogelijkheid van ondersteuning door zeer zeer ervaren jurist mbt deze materie zie ook http://www.huisdieren.nu/) en het wachten is op de 1e recht zaak dan zal blijken of het lijstje met criteria voldoet of dat het anders moet, maar voor zover mij bekend is er nog geen 'zaak' geweest.

                    Opmerking


                    • #11
                      Met deze criteria(bedrijfsmatig)komt die zaak er ook niet, maar steeds duikt deze lijst weer op en schept verwarring.Leuk advies om lid van de PVH te worden maar dat was niet mijn vraag.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                        Met deze criteria(bedrijfsmatig)komt die zaak er ook niet, maar steeds duikt deze lijst weer op en schept verwarring.Leuk advies om lid van de PVH te worden maar dat was niet mijn vraag.
                        ik geef mijn mening lid worden PVH is veel eenvoudiger dan het aanvragen van een UBN-nr dan ben je er nog niet dan begint het zie maar waar je verder aan moet voldoen quarantaine- en ziekenafdeling, administratie, toezichthouder, cursus dierhouder (alleen in Barneveld te volgen tot op heden) kosten 500 euro en nu ook nog 90 dagen praktijk! zie site van RVO.

                        Opmerking


                        • #13
                          lezing bedrijfsmatig

                          Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
                          ik geef mijn mening lid worden PVH is veel eenvoudiger dan het aanvragen van een UBN-nr dan ben je er nog niet dan begint het zie maar waar je verder aan moet voldoen quarantaine- en ziekenafdeling, administratie, toezichthouder, cursus dierhouder (alleen in Barneveld te volgen tot op heden) kosten 500 euro en nu ook nog 90 dagen praktijk! zie site van RVO.

                          Opmerking


                          • #14
                            Onder verwijzing naar mijn eerdere berichten in dit topic (laat je niet gek maken) zien we in haar aankondiging van de lezing door Mw. Mr. E. (Erna) Philippi-Gho dat het ministerie er zo haar eigen inzichten op na houdt.

                            Cruciaal punt in het hele verhaal is namelijk dat de minister c.q. de staatsecretaris wel met een leuk bedacht lijstje kan komen, hiermee zelfs ook wat ambtenaren op pad kan sturen, maarrrrrr dat wil nog niet zeggen dat een en ander juridisch ook daadwerkelijk houdbaar zal blijken.

                            Hiervan is inmiddels wat jurisprudentie, waarmee de beleidsmakers opnieuw (zie positieflijstsoap)en aantoonbaar met broddelwerk zijn afgekomen.

                            Feitelijk schandalig dat dit allemaal maar mogelijk is en dan ook nog eens schaamteloos op kosten van de belastingbetaler wordt uitgevoerd.
                            Amigo de los Psittacidos

                            Look deep into nature and you will understand everything better

                            Opmerking


                            • #15
                              aanvulling:

                              Kort geleden hoorde ik een discussie omtrent dit onderwerp, waarbij stellig werd beweerd (naar ik meen was deze informatie zelfs afkomstig van een controleur) dat je bedrijfsmatig bezig bent op het moment dat je als liefhebber 20 vogels of meer houdt.

                              Opnieuw, laat je niet gek maken, dit is volstrekte onzin!
                              Nergens in de wet staat het verschil tussen hobby en bedrijfsvoering omschreven aan de hand van het aantal gehouden dieren.
                              Met andere woorden, laat je dus ook niet te gauw intimideren door een controleur die maar wat roept!
                              Vraag in voorkomend geval waar de betreffende wetsteksten terug te vinden zijn.
                              De betreffende controleur zal daarop om genoemde reden geen antwoord hebben . . .
                              Amigo de los Psittacidos

                              Look deep into nature and you will understand everything better

                              Opmerking

                              Working...
                              X