Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zeefje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zeefje

    Ik heb beukensnippers als bodembedekking liggen maar vindt het niet erg handig schoonmaken.

    Een beetje hetzelfde als met kattengrit in de kattenbak; je gooit een hoop weg.
    En je hand kan er maar moeilijk bij.

    Nu lijkt mij zand een handiger iets en dan met een zeefje alle poepjes weghalen. Ik las dat iemand dat zo deed hier op het forum.
    Waarom doet niet iedereen dat zo ? Een theezeefje(?) en dan een klein bakje ernaast, daar gooi je alles in, klaar.
    Dat beukensnippers schiet niet op,toch?

    Kranten vermeldt LICG zelfs op hun bijsluiter, maar lijkt me toch dat ze dan erg door hun eigen ontlasting stappen, en misschien wat minder prettig voor de dieren zelf.

  • #2
    Om de hoeveel tijd maak je het schoon dan ?

    Op de plekken waar ze veel zitten, kan je het meeste poep wat opdroogt zo wegpakken.

    Lijkt me makkelijker dan het zand zeven.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Ik gebruik allebei. Zand in de lades waar gebroed wordt. Ik gebruik een grote zeef ( geen theezeefje) maar na 6 weken verschoon ik wel het zand.
      De houtsnippers zijn handiger schoon te maken. Ook eens in de week de poepjes verwijderen en na een maand de snippers vervangen door nieuwe.

      Opmerking


      • #4
        Theezeefje lijkt me eig. veel te klein. Ik verschoonde het nu om de paar weken, de schimmel zat er op. Dus vanaf nu doe ik het 1x p/week. Kijken hoe dat bevalt. Maar die houtsnippers krijg je toch nooit alle poepjes weg of wel. Nja, ik zie wel

        Opmerking


        • #5
          Ik gebruik geen zeefje omdat er in het gezeefde zand ook veel afval van ontlasting etc. blijft zitten.
          Wil je je vogels gezond houden dan ontkom je er niet aan af en toe gewoon alles goed schoon te maken en helemaal te verversen.
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            Met houtsnippers werk ik het makkelijkste.
            Precies zoals Ge en Ton het zeggen, doe ik het ook. 1x per week een Schepje onder de ingedroogde mest zetten en het is weg.
            En om de zoveel tijd alles verversen.

            Het is wel zo dat houtsnippers buiten sneller gaan schimmelen, dan moet je erg uitkijken.
            Binnen is dat geen enkel probleem.
            Last edited by loodje; 17-11-2017, 10:17.
            groetjes
            Heidi

            Neem eens een kijkje op mijn site.
            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

            Opmerking

            Working...
            X