Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Ruimteverlichting naast LED-verlichting in kooien?

Senior lid
    Thanks
    30

Ruimteverlichting naast LED-verlichting in kooien?

Ik zit erover na te denken om de verlichting in mijn volière aan te passen.
    Op dit moment heb ik in mijn kweekkooien LED-strips hangen die zijn aangesloten op een schakelklok. De ruimte zelf wordt verlicht door drie 36W Tl-balken. Ik ben van plan om een LED-dimmer (TC420) aan te schaffen en daar de verlichting van de broedkooien op aan te sluiten + de verlichting van nog enkele te maken binnenvluchtjes.

Ik heb al even rondgeneusd hier op het forum en ik heb een hoop gelezen over LED-verlichting in kooien en dan met name dat het beter is om direct in kooien te verlichten en het licht niet vanuit de ruimte de kooi in te laten stralen (logisch op zich). Ik vraag me echter het volgende af: Dadelijk heb ik mijn kooien mooi verlicht, netjes gekoppeld aan een dimmer met zon op - zon onder simulatie. Hoe verlichten jullie dan nog de werkruimte zelf? Zijn er 12V LED-balken of iets dergelijks te verkrijgen die ik in de werkruimte kan hangen en ook rechtstreeks kan aansluiten op de dimmer? Ik heb namelijk ook een aanrechtblokje in mijn hok staan waar ik vuile voerbakken afwas e.d. en ik wil wel goed kunnen zien wat ik daar aan het doen ben.

Ik vind het jammer om dan straks de kooien netjes met LED gedimd te hebben en dan vervolgens nog TL's aan het plafond te moeten hangen met een schakelklok erop. Dus hoe hebben jullie dat geregeld?

Alvast bedankt voor de reacties.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    53
    Heb toevallig 2 weken terug de TC420 aangeschaft voor een nieuwe vogelkamer, ben daar erg tevreden over, in mijn andere vogelruimte heb ik een mengeling van LED en PLlampjes.

Volgend jaar ga ik helemaal over op LED en wil in de andere ruimte ook een TC420.

In beide ruimtes heb ik geen extra plafon verlichting meer branden, is ook nergens voor nodig, de kooien geven zoveel licht of dat je ruimte natuurlijk ook verlicht wordt.

Heb ook een wasbakje in mijn vogelruimte, daar boven heb ik een LEDstrip hangen om te kunnen zien wat ik doe, voor de rest wel plafonverlichting, maar die doe ik aan als ik ga schoonmaken en stofzuigen bij een donkere dag.

image uploader

Laatst gewijzigd door populier; 14-11-2017 om 11:34.

Senior lid
    Thanks
    30
    Bedankt voor je uitgebreide reactie Populier. Die foto's laten wel duidelijk het verschil zien tussen PL/TL en LED. Ik denk dat ik dan ook gewoon een LED-balkje boven het aanrechtblokje hang. Voor de zekerheid kies ik dan denk ik een wat zwaardere adapter zodat ik evt nog wat extra verlichting voor de algemene ruimte kan bijpluggen.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    53
    Graag gedaan Jobert, zie nu dat ik Ledmodules heb hangen boven het wasbakje, hiervoor had ik een 220v ledbalkje hangen, 12v is allemaal veel zuiniger in het energie verbruik.

Zelf heb ik ook meteen een zware adapter(20A) aangeschaft met het oog op de toekomst, je weet idd. niet wat je er later allemaal bij gaat plaatsen aan verlichting, nu heb ik er nog een dimmertje tussen hangen, dan kan je nog een beetje de gewenste lichtsterkte instellen, straks kan je natuurlijk op de TC420 instellen welke lichtsterkte je wil, ook kan je s'nachts de dimmer instellen op 1% waardoor je nachtverlichting hebt in je kooien.

Succes met je Led avontuur, het is leuke materie om uit te knobbelen wat nu allemaal de beste opstelling is.

upload image

In mijn nieuwe ruimte heb ik een blokje van 5A als voeding voor de controller, dat is zat voor 8 broedkooien.

upload pictures
    Laatst gewijzigd door populier; 15-11-2017 om 11:29.

Soortgelijke onderwerpen

1. knobbel naast snavel
    Door gertjanpors in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 12-09-2011, 12:48
  2. gevonden naast container!
    Door Annabel in forum Overige berichten
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 29-05-2010, 16:17
  3. bultje naast oog?
    Door bert3660 in forum Zebravinken
    Reacties: 8