Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bichenows ringen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bichenows ringen.

    Wie kan mij advies geven over het ringen van jonge bichenows

    Ik lees dat de bichenows ouders erg gevoelig zijn voor het verstoren van het nest. Wat ik tegenkom over het ringen is dit na ca 7 dagen te doen met een ventiel om de ring, welke maat (2,2 of 2,3 mm) na de handen in de tuinaarde gedaan te hebben.
    Ook lees ik dat het ringen kan op de eerste dag dat de jonge zijn uitgevlogen, als dat zo is welke ringmaat kan je dan het beste gebruiken?
    Ik ben even het spoor bijster zeg maar.

    Wat is het verstandigst om te doen zodat de jongen de grootste kans van overleven hebben?

    Alle adviezen zijn meer dan welkom.

    Met dank
    Thee

  • #2
    Als iemand advies heeft heel graag.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Thee Bekijk Bericht
      Als iemand advies heeft heel graag.
      [COLOR="#0000FF"]Geheel vrijblijvend advies natuurlijk.

      Ik deed het als volgt.
      1' nest lekker zelf laten doen, weet je gelijk wat van de ouders en hun gedrag.
      Als de vogels goed gedrag hadden, waagde ik het een tweede ronde om het nest controle te geven en als de jongen er waren te gaan ringen.
      Je bent dan wel in staat om te zien of je te ver gaat met het verstoren.
      Het blijft toch een kwestie van aanvoelen.

      Handenlucht kwijt raken met je handen in bodemdekking te wentelen geeft geen garantie.
      Dat vogels een eigen nest lucht hebben staat vast.
      Per soort kan je verschil waarnemen, je vogels dus ook .
      Alles staat en valt met vogel gedrag en dat kan verschil geven per individu.

      Veel kijken dus en proberen in te schatten wat de vogel er van vind. [/COLOR]

      Opmerking


      • #4
        Beste Eduard,
        dank voor het advies, hier kan ik me wel in vinden. Het 1e nest laat ik ze hun gang gaan en goed observeren hoe de ouders zijn.

        Ik lees ook wel dat ze op de dag van uitvliegen alsnog geringd kunnen worden; heb je mogelijk daar ervaring mee? Ik ga dat overigens nu niet doen en laat het gaan zoals het gaat.

        Nogmaals dank.

        Opmerking


        • #5
          [COLOR="#0000FF"]Ooit geen enkele beperking, maar nadat er een operatie was wegens CTS geen mogelijkheid meer.
          Het gevoel ontbreekt ten enenmale daardoor.
          ---
          Te laat kan je ringen als gewoonlijk, maar met een te grote maat ring.
          Wordt eigenlijk oogluikend toegestaan, dit omdat in de soort meer en minder ontwikkelde vogels zijn.
          De pootjes ontwikkelen zich nog even door, na het uitvliegen, vandaar.
          ---
          Geen dank hoor, graag gedaan.

          [/COLOR]

          Opmerking


          • #6
            Dat is meer dan vervelend. Ik herken het enigszins. Ik heb nu 5 jaar de diagnose MS en merk dat de fijngevoeligheid in de handen en vingers steeds minder wordt. Als ik wil ringen moet ik daar rekening mee houden door een paar uur vooraf rust te nemen.

            Ik laat de bichenows hun gang gaan en ben heel benieuwd wat het gaat worden.

            Opmerking

            Working...
            X