Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kwartel kuikens uit buiten voliere gehaald, help!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kwartel kuikens uit buiten voliere gehaald, help!

    Beste lezer, wij hebben jullie hulp nodig. 3 dagen geleden werden wij trotse 'ouders' van 5 kwartel kuikens. We hebben ze in de buiten voliere gelaten bij de moeder na lang twijfelen. Een aantal jaren geleden hadden wij dit ook gedaan en zijn s nachts alle kwartels overleden door de kou. De keer daarna hebben we ze meteen in een wijn kistje gedaan met een lamp erboven en is dit goed gekomen. Nu ging het 3 dagen goed, ook al vinden wij het erg fris en vanmorgen vroeg was alles nog volop in beweging. Tot zojuist. De moeder was eraf en 2 lagen er voor apegapen. We hebben meteen het kistje tevoorschijn getoverd en alle 5 de kuikentjes erin gedaan. De 2 lopen gelukkig weer rond en lijken het te redden. Maar.... twijfel en zorgen alom bij deze ouders. We hebben een 40 watt lamp erboven gehangen op een cm of 15 erboven. Is dit oke? Ik dacht dat het te heet werd. Thermometer gaf 41 graden rechtstreeks onder de lamp. Naast de lamp kunnen ze beide kanten ongeveer 20 cm weg om verkoeling te zoeken. Ze zijn levendig, zitten volop te roepen maar toch vind ik het zo spannend. Doen we dit goed op deze manier? Heeft iemand nog tips? Alvast enorm bedankt!!

  • #2
    Hallo Irene H81
    Zelf zou ik de lamp wat hoger hangen want 37,5 graden is warm genoeg 41 graden is volgens mij te warm en probeer om de dag de lamp wat hoger te plaatsen en na een week kunnen ze over dag wel zonder lamp dan alleen s,nachts .

    gr Sipke

    Opmerking


    • #3
      De kuikentjes zelf geven de beste indicatie. Kruipen ze samen in een bolletje onder de lamp dan is het te koud, zitten ze apart in hoekjes zo ver mogelijk van de lamp is het te warm. Ze moeten gewoon over het hele kistje lopen zonder duidelijke voorkeur.

      Opmerking

      Working...
      X