Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 43

Onderwerp: Nieuwe voliere, tips gevraagd

Senior lid
    Thanks
    4
    Ik zou er toch voor gaan ze een dag of 4 a 5 in het nachthok op te sluiten zodat je precies weten waar ze voer en water kunnen vinden. Daarna de schuif naar de vlucht openen en ze vooral hun eigen weg laten gaan. Bij heeft dat op deze wijze altijd goed gewerkt.

Junior lid
    Thanks
    1
    Bedankt voor de tips, trosgierst inderdaad al geprobeerd, maar ze gaan er niet door naar binnen, voor nu even wat water en voer buiten gezet, zodat ze fit blijven. Morgen maar eens kijken of ik ze kan vangen, en dan een aantal dagen binnenhouden. Kijken of dat werkt.

Lid
    Thanks
    1
    Ik zou ze even hun gang laten gaan.
    Ze zitten al in een nieuwe omgeving, dan ga je nog meer stress opwekken door ze te vangen..

zet voer en water vlakbij de opening, Zebravinken zijn nieuwsgierig genoeg om de weg naar binnen wel te vinden, en het blijft nog wel even redelijk weer

Senior lid
    Thanks
    4
    Als je nu buiten water en voer neerzet gaat het heel moeilijk worden om ze vanzelf naar binnen te laten gaan. Ik zou echt adviseren ze een aantal dagen in het nachthok op te sluiten en daarna de schuif open naar de vlucht, geen voer of water in de vlucht zetten, en ze dan zelf hun weg te laten vinden. Is er trouwens verlichting in het nachthok ?

Stamgast
    Thanks
    25
    Toch wel opmerkelijk om eerst te beslissen om vogels in nachthok verschillende dagen op te sluiten, en pas daarna zich af te vragen hoe het nachthok eruit ziet.
    Nogmaals een bewijs dat meermaals topic-starters veel te weinig informaties verschaffen om "deftige" antwoorden te kunnen geven.
    En wat met verluchting-ventilatie nachthok?
    Als er verlichting is in nachthok, dan is er doorgaans geen enkel probleem om vogels in het nachthok te lokken. Draai de rollen om, maak van nachthok voliére, door verlichting vroeger aan te zetten, in te schakelen, dan het donker wordt in de voliére. Kunnen de vogels niet voldoende het licht zien bij door-vliegopening, plaats de een lichtpunt in de onmiddellijke door-vliegopening, desnoods pitslamp. de vogels zullen door hun instinct, automatisch afkomen op het licht. Zorg ervoor dat daarna het licht in nachthok is uitgeschakeld, zodat de vogels zich de volgende morgen zich verplaatsen naar het licht in de voliére. En pas dit meerde dagen toe, tot dat de vogels het door hebben om uit eigen beweging het nachthok op te zoeken.
    Van uitvangen van de vogels is hier hoegenaamd geen sprake.

Senior lid
    Thanks
    4
    Nou nou gaan we pietluttig doen Josly.over welke vraag je als eerste moet stellen. Ik probeer alleen maar te helpen . Maar het is goed zo laat maar

Stamgast
    Thanks
    25
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thee Bekijk Bericht
    Nou nou gaan we pietluttig doen Josly.over welke vraag je als eerste moet stellen. Ik probeer alleen maar te helpen . Maar het is goed zo laat maar
    Dit is niet gericht naar/aan iemand, maar is wel algemeen bedoeld.
    Het grote probleem bij dergelijke openingen zijn dat die openingen doorgaans nogal aan de kleine kant zijn.
    De minimum breedte van de opening, is spanwijdte van de grootste aanwezige vogel.
    De minimum hoogte van de opening, is de lengte van de grootste aanwezige vogel.

PS. hoeveel dieren-vogels zijn er al niet om het leven gekomen, ondanks goedbedoelde raadgevingen.
    Stel dat de vraagsteller een "leek" is.
    Vogels verschillende dagen houden in een ruimte waar er geen licht-verlichting is, en bovendien geen ventilatie-verluchting is. Wat denkt U wat de eventuele gevolgen zijn.
    Gisteren nog een voorbeeld aangehaald bij papegaai die er slecht aan toe was vanwege extreme temperaturen-hitte. Die raadgeving was ook goed bedoeld.
    Om de papegaai voor raam-venster te plaatsen (minder verveling), terwijl bejaard vrouwtje, vanwege gezondheid, elke dag naar de kliniek moest voor onderzoek-verzorging.
    Gelukkig hebben personen die alles zagen vanop straat de politie verwittigd.

Junior lid
    Thanks
    1
    Rustig aan, als je vindt dat ik meer informatie moet verschaffen, vraag het gewoon, ik heb niet superveel ervaring en de ervaring die ik heb dateert van 20 jaar geleden.
    Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verschaffen, maar ik wil ook niet iedereen vermoeien met nutteloze informatie, m.a.w. ik weet niet altijd welke info nuttig is om goed advies te krijgen.

Ik heb inderdaad verlichting in het nachthok.
    Niet automatisch, ik had het meer aangelegd voor als ik er aan het einde van een winterdag o.i.d. bij moet zijn voor verzorging. Maar ik kan het gerust een aantal nachten aan zetten en dan 's morgens weer uit. (hoewel er ook een groot raam in zit, dus weet niet of het effect voor overdag dan groot genoeg is)

Stamgast
    Thanks
    25
    Enkele vraagjes:
    Hebben de konijnen de volledige voliére tot hun beschikking, of alleen een gedeelte, zoals nachthok?
    Is het nachthok hoger dan de rest van de voliére, zie informatie Ton, " de meeste vogels hebben een vaste slaapplaats" en doorgaans liefst zo hoog mogelijk.

Waarom deur-doorgang van nachthok naar voliére niet open laten? Of zijn de konijnen het probleem. Zodat de vogels het gewoon worden.
    Wanneer lichtsterkte nachthok en de rest van de voliére bijna gelijk is, dan zullen de vogels bij dergelijke omstandigheden (doorgang-vliegopening), al minder geneigd zijn om zich van de éne ruimte naar de andere ruimte te begeven. Als bovendien de voliére hoger is dan nachthok, dan zullen de vogels nog minder geneigd zijn om in nachthok te overnachten.

Junior lid
    Thanks
    1
    Ik heb de konijnen inmiddels verbannen uit de voliere. Waar het aanvankelijk goed leek te gaan maken ze nu toch alle planten stuk en graven ze al het gras kapot. Zij krijgen een apart hok.
    Het nachthok is iets hoger, max 20 cm dan de vlucht.

De deur open laten staan heb ik niet gedaan omdat ik dan veronderstelde dat ik ze zou aanleren op de verkeerde manier naar binnen en buiten te gaan.
    Qua lichtsterkte zal het overdag ongeveer gelijk zijn (binnen en buiten), maar tot nu toe lijken ze graag naar buiten te willen, alleen terug naar binnen lijken ze niet te snappen. De gordelgrasvinken lijken het overigens wel te snappen.

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Advies gevraagd nieuwe volière
    Door jarno_h in forum Buitenshuis
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 01-06-2017, 18:57
  2. tips gevraagd
    Door harm deiman in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 29-10-2012, 09:59
  3. Reacties: 0
    Laatste Bericht: 10-07-2008, 22:34