Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Nieuwe voliere, tips gevraagd

Junior lid
    Thanks
    0

Nieuwe voliere, tips gevraagd

Hallo,

Ik ga hopelijk dit weekend beginnen met de bouw van mijn voliere. Heel lang geleden heb ik al eens een voliere gehad, maar beschouw me maar als een beginner.

De afmetingen van de voliere zal ongeveer 11 meter bij 1,60 meter worden en 2 meter hoog.
    Voor een duidelijker beeld van de beginsituatie, bij deze een foto:

De schutting zit aan de westkant. Het is de bedoeling dat ik deze aan de binnenkant bekleed met 13x13 gaas en daarna rietmatten.
    De naden rond de boom maak ik ook dicht met gaas.

Aan de zuidkant staat een schuurtje, waarbij ik al rekening heb gehouden met een ingang voor de voliere. (zie foto) Dit zal de eerste sluisdeur worden. Aan de andere kant van de deur wilde ik een nachthok maken.
    En dan aan het einde van het nachthok de tweede sluisdeur.
    Het nachthok krijgt dan een lengte van ongeveer 2 meter en een breedte van 67 cm. Ik wil dit hok isoleren en eventueel wil ik er ook wel verwarming in aanleggen.

De noordkant grenst aan onze veranda, en zou dus een mooie inkijk moeten opleveren in de voliere.

De oostkant blijft helemaal open. Enige probleem dat ik aan de oostkant heb, is dat daar vlak tegenover een warmtepomp staat voor het zwembad, en deze blaast dus koude lucht de voliere in. Ik wilde dit oplossen met een rietmat, of een grote struik.

Het dak wil ik gedeeltelijk open laten. (ongeveer de helft)

Voor wat betreft het gaas zat ik te denken aan kunststof gaas en deze bevestigen met krammen.

Beplanting staat er al voor een deel in. Er staat reeds framboos, kruisbes, druif en braam. Ik wil hier sowieso nog bruidsluier aan toevoegen. En wellicht nog rozen en een vlinderstruik. (probeer ik nu te stekken).

Tot zover in grote lijnen mijn plannen.
    Qua vogels zou ik graag het volgende willen:
    - Rijstvogels
    - Zebravinken
    - Gould Amadines
    - Blauwgrijze roodstaartjes (nog niet zeker, aangezien ze nu stukken duurder zijn dan toen ik ze vroeger had)

De vragen die ik heb zijn:
    - Is het nachthok groot genoeg?
    - Kan ik dit als een zwevende kast maken, of door laten lopen tot aan de grond?
    - Welke vogels (liefst met mooie zang en/of kleuren) passen hier nog goed bij?
    - Heeft iemand nog tips of valt er iets op dat misschien niet goed gaat? Ik hoor het graag!

Groeten,
    Wim

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    260
    Leuke plannen, 11 meter is wel mooi......
    groeten Ton

Junior lid
    Thanks
    0
    Hallo Ton,

bedankt! Ik heb er ook enorm veel zin in om te gaan bouwen!
    Eerste wijziging heb ik al gemaakt, ik heb vanmiddag gewoon gegalvaniseerd gaas opgehaald. Ik ga dit zwart schilderen. Ik vond het plastic gaas veel te slapjes, had verwacht dat het veel stugger was.

Groeten,
    Wim

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    260
    Met wat foto's regelmatig doe je ons een groot plezier......
    groeten Ton

Junior lid
    Thanks
    0
    Even een update.
    Het wordt allemaal net even anders dan ik het aanvankelijk had uitgedacht. Deels door voortschrijdend inzicht, en deels door het simpele feit dat de situatie niet geheel aansluit op de plannen. De schutting is bijv. aan de ene kant van de boom hoger dan er voor.
    Maar eigenlijk vind ik dat wel leuk, ik werk het liefste zonder een strakke planning.

Dit is de situatie nu:

Het binnenhok is reeds overdekt, alleen de overige zijmuren moeten nog. Ik zit nog even te wachten op een tweedehands raam/kozijn, die ik er aan de aan de grote zijde nog in wil maken.
    Voor het binnenhok heb ik nog een klein portaaltje gemaakt, had vooral te maken het hoogteverschil van de schuttingen.
    De boom had ik niet goed over nagedacht moet ik eerlijk bekennen. Omdat ik het niet zag zitten een nette ronde hap uit een hard plastic golvende plaat te halen heb ik het portaaltje nog wat verlengt tot na de boom. Daar komt dan nog een bitumen plaat op.
    Vanaf de boom worden het doorzichtige platen met gaas eronder.

Een andere aanpassing is dat ik nu door het binnenhok de voliere in ga. Dan is het binnenhok iets groter, wat meer ruimte geeft voor de vogels, maar ook voor het schoonmaken en voeren.

Senior lid
    Thanks
    1
    Mooi hoor zoveel lengte. Volgens mij kun je beter lengte dan breedte hebben. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Als je Gouldamadines en Blauwgrijze Roodstaartjes er in wilt houden dan zou ik sowieso isoleren en verwarming aanleggen in het nachthok. Deze beiden kunnen niet zo best tegen kou en vocht.

Succes verder met bouwen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt.

Ik was inderdaad van plan om te isoleren... ben al behoorlijk tekeer gegaan met de pur-spuit bij de achterwand van het binnenhok. Erg verslavend spul.
    Verder isoleer ik het met 5cm piepschuim.

De vloer wil ik ook isoleren. Ik moet alleen nog even kijken of dat wil met stoeptegels. (die heb ik nog liggen namelijk, ben ik daar ook weer vanaf)

Qua verwarming zou er wel iets in kunnen. Vorstvrij is dan genoeg toch? Ik had ook ergens gelezen dat de overgang van binnen/buiten niet te groot moet zijn.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    260
    Voor blauwgrijze heb je minimaal 10 graden nodig.

Goed bezig met je bouw.....
    groeten Ton

Senior lid
    Thanks
    3
    Dat gaat heel mooi worden.
    Ik zat me af te vragen of je piepschuimplaten ook aan de binnenkant van het nachthok kan gebruiken. Zouden de vogels hier niet aan gaan pikken?

Junior lid
    Thanks
    0
    Geen idee of ze er aan zullen pikken. Maar het lijkt mij niet praktisch. Al was het alleen maar om iets op te kunnen hangen.
    Ik ga het van binnen nog wel afwerken met multiplex of playwood.

@Ton
    Stel ik maak het binnenhok 10 graden. En het vriest buiten, wordt het temperatuursverschil dan niet te groot? Of moet ik de vogels 's winters dan binnenhouden?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Advies gevraagd nieuwe volière
    Door jarno_h in forum Buitenshuis
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 01-06-2017, 18:57
  2. tips gevraagd
    Door harm deiman in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 29-10-2012, 09:59
  3. Reacties: 0
    Laatste Bericht: 10-07-2008, 22:34