Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Barmsijsjes (cabaretjes) : kleurstof/intensief toedienen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Barmsijsjes (cabaretjes) : kleurstof/intensief toedienen

    Hallo,

    Graag had ik als 'gewone vogelliefhebber' van de 'echte kwekers/kenners' vernomen wanneer/hoe ik best kleurstof (rood intensief) toedien aan de 12 jonge barmsijsjes (cabaretjes) die in de loop van de voorbije maanden mei, juni, juli zijn geboren.

    Vraag 01 :
    Ik lees ergens dat dit moet gebeuren voor/tijdens de rui ... Blijkbaar zou dat vanaf nu (begin augustus) tot eind september zijn ... Juist ??? ... Maar geldt dit zowel voor de cabaretjes die geboren zijn in mei als deze die geboren zijn begin juli ?

    Vraag 02 :
    Sommigen advisezren om de kleurstof toe te dienen in het drinkwater. Anderen voegen het toe aan eivoer ...
    Wat verdient hier de voorkeur ?

    Vraag 03 :
    Hoe dikwijls per dag of week en over welke periode mag die kleurstof worden toegediend ? Blijkbaar is het belastend voor de lever ?

    Vraag 04 :
    Hebben jullie een voorkeur voor een bepaald merk (of mogen deze op het forum niet worden vermeld) ?

    Vraag 05 :
    En tenslotte : welke dosissen mogen worden toegediend (gr kleurstof/liter water of gr kleurstof/gr eivoer) ?

    Bedankt voor jullie adviezen.

    Jan W.

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Beste Jan123,

      Bedankt voor de goede raad.
      Toch nog een vraagje (van iemand die nog veel moet leren) : momenteel krijgen de barmsijsjes inzake voer wat trosgierst en een zaadmengeling voor sijzen, met soms wat groenvoer.vogelmuur (en sepia).
      Is het (on)verstandig om bvb. deze voeding gedurende een halve dag weg te nemen en te vervangen door 'uw' eivoer-mengeling zodat ze 'verplicht' zijn om tijdens die halve dag van het eivoer te eten en niet enkel de zaadmengeling en trosgierst te eten ?

      Alvast bedankt voor uw advies.

      Jan W.

      Opmerking


      • #4
        Neen hoor, niet nodig. Zelfs een heel kleine hoeveelheid van het rood volstaat voor het opkleuren van de petjes.

        Opmerking


        • #5
          Ik ga vertellen hoe ik het rood toedien aan de barmsijzen. Ik ga niet beweren dat dit de beste manier is, maar dit is zoals ik het al jaren doe en dit werkt perfect.

          Ik kook 1l water, wanneer deze aan de kook is doe ik er 1gr canthaxantine aan toe. Ik heb geen vast merk, ik heb al verschillende merken geprobeerd allemaal met een even goed resultaat.
          Als ik het roodstof heb toegevoegd goed roeren tot het helemaal opgelost is. Daarna alles laten afkoelen, en dan doe ik er nog een 1l water bij om het wat te verdunnen.
          Dit rode water geef ik dan te drinken aan de vogels 1 maal per week vanaf de vierde week van juli, dit gedurende 4 weken lang.
          Je moet wel elke week vers roodwater maken. Ook altijd goed opletten dat de vogels er van drinken, heb al geweten dat ze er niet van drinken. Dan geef ik het 2 dagen achter elkaar zodat je ze bijna verplicht van te drinken.
          Bij isabel barmsijzen is het aangeraden om dit maar 1 a 2 weken te doen, anders worden de snavels ook rood en dat is niet goed voor de TT.

          Zo doe ik het, veel succes er mee

          Opmerking

          Working...
          X