Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Kanarie met luchtpijpmijt

Senior lid
    Thanks
    0

Kanarie met luchtpijpmijt

Mijn kanarie van ruim drie jaar oud heeft luchtpijp mijt. Ik heb haar al druppels in haar nek gegeven. Een paar dagen ging ze weer de goede kant op, maar nu wordt ze weer slechter. Wat kan ik nu nog doen?

Lid Slot's Avatar
    Thanks
    0
    Luchtpijpmijt en kanaries is nog wel een onderwerp van discussie maar er zijn zeker kanaries die luchtpijpmijten hebben daar ben ik van overtuigd!

Als je 100% zeker bent van de diagnose: Het kan zo zijn dat de mijten dusdanig veel schade hebben aangericht dat volledig herstel er helaas niet meer in zit, dat is vaak het geval als te laat gehandeld is. Het gepiep zal dan aanwezig blijven, maar deze kanarie is nog maar net behandeld dus kan zeker nog wel wat gaan herstellen.

Er zijn kanaries die hier nog prima een nest van 5 jongen mee groot kunnen brengen maar echt fijn is het niet dat gekraak in je hok, vergeet niet om de behandeling nog een keer te herhalen want het zijn mijten en de eitjes kunnen nog uitkomen, ik geloof dat dit met een maand nog een keer herhaald moet worden maar dat staat vast op de medicatie. Let wel goed op dat je de veertjes echt goed wegblaast als je het druppeltje in de nek laat vallen want anders is de dosis niet sterk genoeg!

Voor de algehele conditie van deze vogel zou je nog 4 dagen kunnen kuren misschien dat algehele conditie ook nog te wensen over laat waardoor ze extra vatbaar is, zou ik persoonlijk ook nog doen maar als het gepiep en gekraak echt te gek is dan moet je denk ik wat anders doen..........

Deze vogel is ook een besmettingsbron (geweest) voor de andere vogels(heb je een gemengde volière?) dus zou zeker de behandeling in het gehele hok doorvoeren, eventueel met een kuur

Succes!

Senior lid
    Thanks
    0
    Ze zit alleen, heb geen andere vogels meer. Ze heeft wel met ander vogels gezeten maar toen was ze niet zo ziek. Heb ooit een kanarie gehad die luizen had. Misschien dat zij zo besmet is geraakt.

Lid koppig's Avatar
    Thanks
    0
    is het wel luchtpijpmijt het kan namelijk ook een schimmel infectie zijn dat heb je medicatie nodig

Senior lid
    Thanks
    8
    als het 'kraken' blijft is er teveel beschadigd of er is wat anders ad hand, luchpijpmijt besmetting zie je ze ook 'schudden' met kopje.

Junior lid
    Thanks
    0
    Hallo Graaf277,

ik heb hier een pop zitten welke het volgende vertoond: schrapen van uit de keel en dan heen en weer schudden met kopje.
    Kan dit luchtpijpmijt zijn?

mvg,

Maurice

Soortgelijke onderwerpen

1. luchtpijpmijt kanarie?
    Door grasparkiet1989 in forum Kanaries
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 10-10-2014, 01:04
  2. kanarie mischien luchtpijpmijt?
    Door jeffrey siemerink in forum Kanaries
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 08-10-2011, 19:46