Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eenzame kanarie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eenzame kanarie?

    Hallo vogelliefhebbers,

    Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje over onze kanarie.
    Sinds een aantal weken hebben wij een nieuwe bewoner van onze broedkooi. Het is een oranje/rood mannetje van ongeveer een jaar oud en komt bij een kweker vandaan. Hij heeft de hele dag rood eivoer, krachtvoer, sepia, water en normaal zaad tot zijn beschikking. Ongeveer 2x per week geven wij hem een badje. Hij zit alleen in een kooi omdat zijn vriendinnetje een aantal weken geleden is overleden, toen hij een week bij ons was.

    In het begin maakte hij mooie rollers, maar dat doet hij nu ongeveer een week of twee niet meer. Hij plukt veren uit of ze vallen uit, dat weten we niet precies (maar wij vinden erg veel veren in en rondom zijn kooi) en we denken aan de bovenkant van de vleugel al de roze huid te zien.

    Ik heb al even gegoogled, hierbij vond ik dat het mogelijk aan het voer (kan het zijn dat hij maagkiezels nodig heeft of is schelpenzand op ee bodem genoeg?) lag of aan luizen.
    Tegen het laatste hebben wij hem en zijn kooi een aantal dagen geleden ingesprayd met Beaphar Vogelspray 404. Ik vond op internet dat er dan bij zijn veer afwijkende gaatjes of stukjes uit de veer te zien zouden zijn, deze heb ik echter niet gevonden.
    Ook zat ik te denken aan de rui, kan het zijn dat deze vroeg is begonnen? In plaats van eind juli, eind juni? En is dit erg?

    Kan iemand mij helpen en vertellen wat ik het beste kan doen? Ligt het aan het voer, aan luizen, verveling, de rui of nog iets anders?

    Alvast bedankt (ook namens Ferrari de kanarie &#128540 en een hartelijke groet.

  • #2
    Als de lichturen bij jullie anders zijn dan bij de vorige eigenaar valt een vogel gauw in de rui .Zou met een week of zes over moeten zijn.
    Is geen ziekte dus je hoeft niks bijzonders te geven ,gewoon door blijven voeren zoals je doet en zorgen dat de lichturen constant blijven.Beste is met daglicht mee.

    mvg eddie

    Opmerking

    Working...
    X