Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te lange snavel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Te lange snavel

    Ik heb van iemand twee grasparkieten over genomen, omdat hij niet meer voor ze kan zorgen. Nu viel het mij op dat de pop een te lange snavel heeft. Ze kon me niet bijten, want haar boven snavel loopt heel ver door. Kan ik dit bij knippen? En zo ja, waar moet ik dan op letten? Of kan het geen kwaad zo?

  • #2
    Ja dat kan. Ik heb het de eerste keer door een kenner laten doen en 2 weken gelden heb ik het zelf gedaan. Je kan het beste een kniptangetje( waar je bijv. ook ijzerdraad mee knipt) gebruiken. let wel op dat jet niet te kort knipt maar als je goed kijkt zie je een grens tussen wat normaal hoort te zijn en wat aangegroeid is. Als je nu een stukje van die grens afblijft gaat het helemaal goed.

    Opmerking


    • #3
      mocht het toch tot bloeden komen kan je er een soldeerbout tegen houden zodat het dicht schroeit. soms is de gloeiende top van een uitgeblazen lucifer ook volstaan.
      parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

      Opmerking


      • #4
        Oh dat klinkt riskant haha. Als ik de teennagels van de andere vogels moet knippen hou ik er altijd een bakje bloem bij. Mocht het dan gaan bloeden steek ik de teen in het bloem, stolt alles meteen.

        Maar is het erg als ik de snavel gewoon laat zoals die is? Heb er van die knaag stokken bij enzo, misschien slijt het dan vanzelf?

        Opmerking


        • #5
          parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

          Opmerking


          • #6
            Heb de snavel zojuist geknipt. Ging heel eenvoudig. Door de lange snavel kon ie me niet bijten, maar toen ik hem had afgeknipt bedankte die me door meteen hard in m'n vinger te bijten haha.

            Opmerking


            • #7
              zo zijnze de grasjes...
              parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

              Opmerking


              • #8
                Fijn jelmer dat je het hebt gedaan.

                Voor de volgende keer is het dan makkelijker.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Ik vroeg me nog iets af trouwens. Deze parkieten zijn ongeveer 3/4 jaar oud. Ze hebben altijd in een klein kooitje gezeten, en kunnen echt totaal niet vliegen. Nu zitten ze in een broedkooi van 120x50x50. Kan ik wel jongen verwachten van deze vogels? Want lijkt me wel leuk om er nog een beetje mee te kweken.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ze kunnen nog wel een jaar of twee mee, vooral doordat ze nog niet leeggefokt zijn als het ware. Meestal daalt de productiviteit van grasparkieten na een jaar of vijf, maar ze kunnen nog wel een paar jaar langer mee als je geen te hoge eisen stelt qua nestgrootte en aantal nesten per jaar.

                    Als je zorgt dat ze hun nestkast kunnen bereiken (laddertje), dan doen ze de rest wel zelf, als het een koppel is tenminste en als ze niet te dik zijn (wat vaak voorkomt in kooitjes).

                    Over enkele maanden zullen ze wel al beter kunnen vliegen, ze moeten hun spieren trainen (en misschien wat gewicht verliezen?). Misschien worden het nooit topvliegers, maar hun plan trekken moet wel lukken.

                    Opmerking


                    • #11
                      Heb een laddertje gemaakt, dus ze kunnen bij het nestblok. Ben heel benieuwd of het wat wordt! Bedankt voor het antwoord.

                      Opmerking


                      • #12
                        De man vliegt inmiddels aardig, maar de pop lijk wel gekortwiekt. Ze kan niet eens van de grond naar een takje op 10cm hoog springen/vliegen. Zodra ze van stokje naar stokje wil stort ze neer. Omdat ik wel graag nog iets van kweek wil behalen, ga ik denk ik een andere pop bij deze man zetten. Het is niet anders. De pop gaat dan maar in een grote kooi waar ze wat kan klimmen, want dat is het enige wat ze wel kan.

                        Opmerking

                        Working...
                        X