Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Te lange snavel

Senior lid
    Thanks
    28

Te lange snavel

Ik heb van iemand twee grasparkieten over genomen, omdat hij niet meer voor ze kan zorgen. Nu viel het mij op dat de pop een te lange snavel heeft. Ze kon me niet bijten, want haar boven snavel loopt heel ver door. Kan ik dit bij knippen? En zo ja, waar moet ik dan op letten? Of kan het geen kwaad zo?

Senior lid
    Thanks
    4
    Ja dat kan. Ik heb het de eerste keer door een kenner laten doen en 2 weken gelden heb ik het zelf gedaan. Je kan het beste een kniptangetje( waar je bijv. ook ijzerdraad mee knipt) gebruiken. let wel op dat jet niet te kort knipt maar als je goed kijkt zie je een grens tussen wat normaal hoort te zijn en wat aangegroeid is. Als je nu een stukje van die grens afblijft gaat het helemaal goed.

Senior lid
    Thanks
    22
    mocht het toch tot bloeden komen kan je er een soldeerbout tegen houden zodat het dicht schroeit. soms is de gloeiende top van een uitgeblazen lucifer ook volstaan.
    parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Senior lid
    Thanks
    28
    Oh dat klinkt riskant haha. Als ik de teennagels van de andere vogels moet knippen hou ik er altijd een bakje bloem bij. Mocht het dan gaan bloeden steek ik de teen in het bloem, stolt alles meteen.

Maar is het erg als ik de snavel gewoon laat zoals die is? Heb er van die knaag stokken bij enzo, misschien slijt het dan vanzelf?

Senior lid
    Thanks
    22
    ik meldde dit maar voor in het geval dat... (bloem zullen ze afspoelen aan hun snavel)
    Maar zoals Thee zegt: je ziet waar de snavel plots te overdreven lang wordt. daar knippen.

Maar zeker zo niet laten! slijtstokken en knaagstokken zullen helpen hem tijdelijk korter te houden maar een té lange bek mindert daar niet mee.
    Die vogel zal ook makkelijker kalk maken en een lange snavel aanmmaken en ik denk dat je elk jaar wel eens zal mogen ingrijpen: beetje bijknippen.

Senior lid
    Thanks
    28
    Heb de snavel zojuist geknipt. Ging heel eenvoudig. Door de lange snavel kon ie me niet bijten, maar toen ik hem had afgeknipt bedankte die me door meteen hard in m'n vinger te bijten haha.

Senior lid
    Thanks
    22
    zo zijnze de grasjes...

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    263
    Fijn jelmer dat je het hebt gedaan.

Voor de volgende keer is het dan makkelijker.
    groeten Ton

Senior lid
    Thanks
    28
    Ik vroeg me nog iets af trouwens. Deze parkieten zijn ongeveer 3/4 jaar oud. Ze hebben altijd in een klein kooitje gezeten, en kunnen echt totaal niet vliegen. Nu zitten ze in een broedkooi van 120x50x50. Kan ik wel jongen verwachten van deze vogels? Want lijkt me wel leuk om er nog een beetje mee te kweken.

Senior lid
    Thanks
    50
    Ze kunnen nog wel een jaar of twee mee, vooral doordat ze nog niet leeggefokt zijn als het ware. Meestal daalt de productiviteit van grasparkieten na een jaar of vijf, maar ze kunnen nog wel een paar jaar langer mee als je geen te hoge eisen stelt qua nestgrootte en aantal nesten per jaar.

Als je zorgt dat ze hun nestkast kunnen bereiken (laddertje), dan doen ze de rest wel zelf, als het een koppel is tenminste en als ze niet te dik zijn (wat vaak voorkomt in kooitjes).

Over enkele maanden zullen ze wel al beter kunnen vliegen, ze moeten hun spieren trainen (en misschien wat gewicht verliezen?). Misschien worden het nooit topvliegers, maar hun plan trekken moet wel lukken.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. te lange snavel
    Door Meltje in forum Grasparkieten
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 28-10-2013, 20:39
  2. lange snavel
    Door she666 in forum Grondvogels
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 22-05-2013, 16:12

Forum Rechten