Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cubavinken in de gezelschapsvoliere tijdens broedseizoen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Cubavinken in de gezelschapsvoliere tijdens broedseizoen

    Dag allemaal
    Ik heb een gezelschapsvoliere met 3 binsenastrilde, koppeltje bichenows en een koppeltje kleine cubavinken. De balans in de voliere was best goed, ahoewel wel meteen duidelijk was dat het mannetje cubavink een beetje overheerste.
    Toen begon het broedseizoen, de cubavinken en binsen hadden een nest. Helaas werkende cubavink steeds dominanter en gooide de jongen van de binsen uit het nest!! Nu mag er geen enkele vogel meer op nest van hem.
    Hun eigen jong is gister uitgevlogen. Nu zit ik eraan te denken om de cubavinken plus jong tijdelijk apart te zetten in een kooi. Dan hoop ik op wat meer rust in de voliere en misschien nog een nestje van de binsen.
    Maar ik heb ook begrepen dat ik moet opletten dat de vader het jong niet gaat pakken...dus dat zou betekenen dat ik misschien het jong wel weer alleen terug kan zetten in de voliere zodra het zelf kan eten?
    Hebben jullie ervaring met Cubavinken en misschien nog tips?

    Groetjes Helena
    Bijgevoegde Bestanden
    Voel je vogelvrij...

  • #2
    Bijgevoegde Bestanden
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Ik heb zelf monenteel een koppeltje cuba's die dit jaar 4 jongen hebben grootgebracht en nu weer een nest hebben. Bij mij in de voliere gedragen ze zich uitstekend. Laten anderen met rust en brengen al hun jongen goed groot. Geeft u mischien veel dierlijk eiwit daar kunnen ze nogal driftig van worden.

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor je reactie Michael. Leuke foto van jouw cubavinken!
        Groet Helena
        Voel je vogelvrij...

        Opmerking


        • #5
          Hallo J.W.,
          Ik geef wel een beetje universeel voer en ei-voer, maar dat hebben ze ook nodig om het jong te voeren toch? Buffalowormen vonden ze niet zo fantastisch, dus doe geef ik niet meer.
          Groet Helena
          Voel je vogelvrij...

          Opmerking


          • #6
            Het zal per koppel bekeken moeten worden.

            Heb ze ook jaren gehad, en ook tijdens de periode dat ze jongen hadden, niks geen problemen.

            Ze kregen volop buffalo's en pinkies.

            Bij mij hadden ze wel flink de ruimte.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Bij mij alleen tijdens de broed veel buffalo's, eivoer, universeelvoer en extra groenvoer. De rest van het jaar geef ik ze niet zo veel levend voer. Bij mij zitten ze bij kleine afrikaanse tropen.

              Opmerking


              • #8
                Ik heb met de cubavinken nog nooit last gehad met anderz vogels maar je kan ze inderdaad beter weghalen, misschien lukt het met een ander koppeltje wel dat wat tolleranter is.
                Ik heb zelf dit jaar nog geen enkel resultaat met mijn cubavinken behaald, ze bouwen nesten in de struiken of takken in de kweekkooien maar van eieren geen sprake. Iemand een idee om ze wat meer broeddrift te geven?

                Grtjs
                Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                Opmerking


                • #9
                  Ook in mijn voliere zijn de cubavinken nadrukkelijk aanwezig.
                  Mijn man van de Schamalijster mocht zich niet meer laten zien, met als risico een flinke achtervolging tot hij weer in een hoekje onder een struik zat. Aangezien de cubavinken toen al een nest hadden, heb ik de schamalijster meer even apart gezet. Maar helaas is dit niet de bedoeling van een gemengde voliere, dus ik zit me te beraden wat ik er mee gaan doen.
                  Bij mij krijgen de vogels een zeer divers aanbod: universeelvoer, pellets, zaden, maar ook buffalowormen en pinky's. De plaats is voldoende: de voliere is in totaal 16 m3 (nog afgezien van het binnenhok) en hier zitten in totaal 6 vogels in.
                  Groeten,


                  -J.J.-

                  Opmerking

                  Working...
                  X