Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Ringen

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    39

Ringen

Ringen is altijd weer een lastig karwei. Ikzelf ben daar niet zo goed in en heb daar hulp bij nodig van mijn man. Hij ringt al mijn vogels.

De eerste jaren deden we een ventiel slangetje om de ringetjes van alle Amerikaanse sijzen.
    Een heel gedoe is dat. Als de jongen zelfstandig zijn moet z'n ventiel slangetje er weer worden afgehaald met een heel scherp mesje, wat een gepeuter zeg.
    Bij de Kapoetsensijsjes zijn we er daarom mee gestopt. Dat gaf gelukkig geen problemen er werden geen jongen uit het nest geworpen.

De gouldamadines doen we geen slangetje om, dat is ook geen problemen, deze maken bij mij nergens een probleem van Het zijn makkelijke vogels.

Amerikaanse sijzen zijn zeer beweeglijke vogels, tenminste die sijzen waar ik ervaring mee heb. Ook nest jongen kunnen er wat van. Ze houden hun teentjes geen seconde stil. Constant gaan deze open en dicht. Dit bemoeilijkt het ringen. Tenminste die ervaring heb ik, huh… mijn man.
    Er wordt ooit te lang geprutst voordat het ringetje er om zit en dat vind ik dan weer zielig voor z’n kleintje. Ja ik weet het, ik ben daar wat flauw in, daarom ringen wij alle sijzen, ook de kapoetsensijsjes en de geelbuiksijsjes met 2,7 mm. als ze ongeveer 5 of 6 dagen oud zijn. Met dit maatje gaat het ringen iets makkelijker dan met 2,5 mm. (voor de kapoetsensijsjes en de geelbuiksijsjes de aanbevolen ringmaat) Voor de zwartborstsijsjes is dit de normale maat.

Toch gaat het ook met deze groter ringetje wel eens fout. Het komt heel af en toe voor dat, als de jongen uit vliegen, er ergens een teentje wordt gemist. Dat is dan een hele pijnlijke constatering. Wetende dat z’n kleintje zijn/haar teentje is kwijtgeraakt, door toedoen van een verkeerde handeling tijdens het ringen. Heel erg vervelend. Arm vogeltje. En boze blikken naar mijn man natuurlijk.

Een dag nadat de vogeltjes zijn geringd, controleer ik altijd of de ringetjes er nog om zitten. Toch komt het wel eens voor dat een kleintje geen ringetje meer om heeft als het uit vliegt. Dan heb ik een niet geringd kapoetsensijsje. Jammer maar helaas.

Soms ben ik te laat en heb ik een heel nestje niet geringd. (dan heb ik het niet goed bijgehouden, te laks mopperd mijn man dan)
    Op de dag dat de kleintjes zijn uitgevlogen kan er ook nog geringd worden, maar wij doen dat niet. Onze ervaring zegt iets anders. En bij mij gaat de vogel altijd voor de regeltjes die er zijn.
    Z’n niet geringd sijsje blijft dan meestal bij mij en zet ik het jaar daarop in voor de kweek.

Sommige nieuwe eigenaars vinden het helemaal niet erg als er een vogeltje niet geringd is en dan is er al helemaal geen probleem. Ikzelf koop ook wel eens een vogeltje wat niet is geringd en vind dat ook niet zo erg.

Af en toe gebeuren er ook vreselijke dingen doordat de vogels een ringetje om hebben.
    In de volière komt het wel eens voor, dat een vogel met het ringetje achter een takje of een ander klein obstakel blijft hangen. Hierdoor verlies ik wel eens een vogel. Op z’n momenten vervloek ik die ringen.
    In de vluchtjes komt dit nooit voor. Dit zie ik dan als een van de weinige voordelen van een kleinere ruimte.
    Laatst gewijzigd door loodje; 27-06-2017 om 10:23.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Senior lid
    Thanks
    6
    Ik heb dezelfde ervaringen als jij Heidi. Ik heb Goulds, Yarrel en Colombiasijzen. Tot voor een half jaar geleden ook Kapoetsensijzen.
    Ik heb nooit gebruik gemaakt van ventielslang.
    Als ze 5 dagen oud zijn ring ik meestal.
    Ik heb de ringmaten 2,5 en 2,7 mm. Als 2,5 al te klein blijkt dan neem ik 2,7 en als dat ook niet lukt dan maar niet.
    Ik ben brildragend maar als ik mijn bril afzet en er als het ware met mijn neus boven op hang lukt het een stuk beter.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    39
    Dan heb jij ongeveer dezelfde vogels, goulds en Amerikaanse sijzen, allen andere soorten sijzen.

Mijn man bibbert een beetje en bij het ringen is dit wel heel vervelend. Als dit in de toekomst erger wordt, hebben wij een probleem.

Het is niet zo dat ik het ringen af kraak hoor, ik wil alleen maar aangeven dat het niet altijd even gemakkelijk is voor iedereen.

De meeste vogels worden bij mij gewoon netjes geringd. Vorig jaar had ik 60 jonge vogels en alles, op 1 vogeltje na, was geringd.
    groetjes
    Heidi

Senior lid
    Thanks
    6
    Als het bibberen erger wordt (wat ik niet hoop voor je man)is er dan niet iemand in de naaste omgeving die dat voor je kan doen? Of een bevriende vogelkweker?

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    39
    Wij hopen inderdaad dat het bibberen niet erger wordt, gelukkig is het geen enge ziekte maar een familie kwaaltje.
    Ik heb hier en daar al eens rond gevraagd maar hier in de buurt zit niemand met vogels.
    In de vereniging natuurlijk wel. Het punt is alleen dat in de kweek periode er weken zijn dat er meerdere geringd moet worden.
    Maar goed zo ver is het gelukkig nog niet, we doen het nog steeds zelf en misschien moet ik er toch eens aan geloven en het zelf gaan doen/proberen.
    groetjes
    Heidi

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    260
    Dit is ook 1 van de redenen waarom ik vogels heb die niet geringd hoeven te zijn.

Ik kan het ook niet, dat gepriegel.
    groeten Ton

Senior lid
    Thanks
    6
    Bij ons in de vereniging zijn er ook leden die bij een ander lid waar het ringen problemen oplevert gaan ringen.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    260
    Dat is mooi.
    groeten Ton

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    39
    Dat is zeker mooi, elkaar helpen is geweldig en houd onze hobby plezierig.
    groetjes
    Heidi

Senior lid
    Thanks
    22
    i.p.v. een ventieltje gebruikte ik strookjes pleister (vleeskleurig)die ik afknipte op de hoogte van de ring. ze zijn ook makkelijk verwijderbaar
    parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. ringen
    Door gijsie in forum Kanaries
    Reacties: 22
    Laatste Bericht: 28-12-2011, 20:37
  2. Ringen
    Door rudie in forum Zebravinken
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 02-06-2011, 23:13
  3. ringen.