Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Harlekijn

Junior lid
    Thanks
    0

Harlekijn

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zal mij even voorstellen. Mijn naam is Maurice ben gehuwd heb 3 honden, een vijver vol vissen en +- 30 kanaries. De kanaries kweek ik als hobby en daar heb ik dit jaar iets vreemds mee waar dus mijn vraag over gaat. Verleden jaar heb ik een koppel rood mozaïeken gekocht en daar dit jaar mee gekweekt maar ik krijg daar hele bonte jongen van (zie foto's). Mijn vraag is of iemand weet of dit nu harlekijn kanaries zijn of gewoon bonte vogels want als ik op internet zoek lijken ze wel op harlekijns. Foto 1 is de vader dus de zo genaamde rood/mozaïek man. Al vast bedankt voor uw info.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1010305.jpg
Bekeken:   17
Grootte:   95,6 KB
ID:        26126Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1010316.jpg
Bekeken:   13
Grootte:   70,1 KB
ID:        26125Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1010317.jpg
Bekeken:   12
Grootte:   81,0 KB
ID:        26127Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1010318.jpg
Bekeken:   11
Grootte:   84,1 KB
ID:        26128Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1010322.jpg
Bekeken:   11
Grootte:   88,8 KB
ID:        26129

Groet Maurice

Stamgast BirdBreeder's Avatar
    Thanks
    37
    Qua postuur ziet het er niet echt uit als n Harlekijn. Ik denk dat het gewoon bonte kanaries die op n harlekijn lijken door t kleurvoer. Heb je het koppel mozaieken apart zitten van de andere kanaries of heb je alles gemengd? Want als je alle kanaries hebt gemixd dan verklaart dat de bonte jongen.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Junior lid
    Thanks
    0
    Deze zijn apart in een broedkooi gekweekt en komen uit 2 nesten van hetzelfde koppel. Herinner mij wel dat de verkoper verleden jaar zei dat hij ook harlekijnen had dus mogelijk komt de vader uit een niet echt harlekijnen nest.

Senior lid
    Thanks
    8
    jou aan gekochte man zal uit de 'Harlekijnen' komen en was toevallig qua kleur gelijk aan een rood mozaïek en de kweker heeft hem dus ook verkocht als zijnde rood mozaïek. Echter vererft deze vogel dus bonte vogels. Echter het type/postuur van de harlekijn heb je niet!

Junior lid
    Thanks
    0
    Hallo Graaf277,

dank voor uw reactie! het was mij reeds duidelijk dat het geen zuivere Harlekijnen betreft dus zal ik ze bij een eventuele verkoop ook enkel aanbieden als bonte kanarie. Mogelijk is er een markt bij de niet kwekers.

Junior lid
    Thanks
    1
    beste Maurice
    helaas voor je zijn het inderdaad Bonte Kanaries qua lengte en postuur te zien
    vaak worden BONTE vogels verkocht als Arlequim/ Harlekijn dit is helaas geheel uit geldklopperij
    daarom zet ik de Standaard Omschrijving hier op voor als je echte wil hebben

STANDAARDOMSCHRIJVING HARLEKIJN
    Lichaamsvorm, borst envleugels20 punten
    Lang en slank lichaam in goede verhoudingen.Licht afgeronde borst. Rechte rug in dezelfde lijn als de staart.Lange vleugels vast tegen het lichaam, goed gesloten zonder tekruisen, samenkomend bij het begin van de staart.
    Kuif, kop, hals/nek15 punten
    De kuif in de vorm van een triangel met twee hoeken aan deachterkant en een aan de voorzijde, groeiend vanuit een middelpuntboven op de schedel en symmetrisch afhangend zonder deogen of snavel te bedekken.Gladkop: smalle langwerpige kop, aan de achterzijde breder.Stevige proportionele snavel, ogen helder en goed zichtbaar.De nek/hals goed gevormd met een duidelijk zichtbare overgangtussen de kop en het lichaam.
    Grootte15 punten
    minimaal 16 cm. In goede verhoudingen
    Kleur15 punten
    Bont over het hele lichaam, met ongeveer gelijke verdeling vande hoeveelheid melanine en lipochroom, Rood en wit moetenaanwezig zijn. Artificieele kleuring noodzakelijk.
    Bevedering10 punten
    Compleet, vol en zacht. Goed aangesloten om het lichaam.
    Houding10 punten
    Opgerichte houding van 60˚. Kop duidelijk opgericht. Moet eenlevendige indruk maken.
    Pootjes/dijen/staart10 punten
    Krachtige lange, licht gebogen poten, bij voorkeur bont.Dijen goed zichtbaar.Lange, smalle staart met een lichte V-vorm, bij voorkeur bont.
    Conditie5 punten
    Gezond, zuiver en goed verzorgd.

zo zie je maar het is een behoorlijke toer om een goede vogel te kweken maar je kan ook eens een keer op Facebook als je lid ben op
    https://www.facebook.com/groups/1043020885792840/
    en natuurlijk op de vogel Tentoonstellingen
    heel veel suc6 met je vogels

Junior lid
    Thanks
    0
    Beste HJW,

hartelijk dank voor je reactie en de volledige Harlekijn omschrijving. Heb op Facebook inderdaad het duidelijke verschil wel gezien. Vreemd blijft dat alle nesten van dit koppel een ander postuur jongen
    voortbrengt maar niets komt in de buurt van de echte harlekijn. Maar zoals reeds eerder vermeld blijft er misschien een markt onder de niet kwekers. Weet nu wel waar ik de echte Harlekijn kwekers kan
    vinden.

Groet, Maurice

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    265
    Er worden nu harlekijnen aangeboden op vogelmarktnet.
    groeten Ton

Senior lid
    Thanks
    8

Harlekijnen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
    Er worden nu harlekijnen aangeboden op vogelmarktnet.
    Maar let wel op koop niet zomaar veelal zijn de vogels te klein (<16 cm) en dat is erg lastig om
    16cm te halen!

Soortgelijke onderwerpen

1. harlekijn
    Door luky in forum Kanaries
    Reacties: 117
    Laatste Bericht: 18-10-2015, 18:48
  2. harlekijn
    Door vogel brt in forum Kanaries
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 15-11-2014, 12:28
  3. Harlekijn man
    Door Schuurman in forum Films foto's en meer mooi's