Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Kweekseizoen '17

Junior lid
    Thanks
    0

Kweekseizoen '17

Hallo,

Voor het kweekseizoen '17 heb ik 2 koppels jp ondergebracht in afzonderlijke volières.

Koppel 1: zit in een binnenvlucht van 4x1.50x2 m , conifeer in pot, wat kruidenplanten en 2 jonge fruitboompjes.

Koppel 2: zit in een buiten vlucht van 4x1x2m, voorzien van echte spar, grote conifeer. Aansluitend is er eveneens een vlucht van 4x1x2m waar grasparkieten en 3 sijsjes zitten (kunnen elkaar gewoon zien, waarschijnlijk brengt dit stress met zich mee ).

Koppel 1 had begin mei 3 bevruchte eitjes en half mei waren er 2 jongen, die op het einde van de dag al uit het nest verdwenen waren. Het derde ei is daags nadien uitgekomen, maar hier heeft het jong maar 2 dagen geleefd. Ondertussen zijn ze aan de tweede ronde begonnen, maar eens de pop heeft gelegd is het ei al even snel verdwenen.

Koppel 2 heeft reeds 3 ronden gedaan en steeds werden alle eitjes uit het nest verwijderd. Dit koppel zat vorig jaar in de binnenvlucht en had in de eerste ronde 2 jongen, maar ook deze hebben toen maar 2 dagen geleefd. De 2 rondes die volgde werden de eitjes uit het nest gegooid.

Als voeding krijgen ze buiten het kweekseizoen universeel paté, vuchtenpaté, dagelijks fruit, beokorrel staat altijd ter beschikking, om de dag nutribird korrel en wekelijks wat diepvries buffalowormen of pinkies.
    Vanaf begin Maart wordt er ook wat extra levend voer gegeven waaronder fruitvliegen.
    Wanneer de vogels over gaan tot broeden wordt er maar 1 x week nog wat fruitvliegen of diepvries buffalo's/ pinkies gegeven. Meelwormen krijgen ze nooit.

Bij het uitkomen van de jongen dit jaar hadden ze onbeperkt levende buffalo's ter beschikking, alsook diepvries pinkies. Voor vertrek naar het werk kregen ze springstaartjes en wat wasmotlarven., tijdens de middag werden er krekels en i de avond weideplankton.

Nu vraag ik me af of er een onderliggend probleem kan zijn aangezien de jongen nooit ouder worden dan 2 dagen of meteen uit het nest worden gegooid. Deze koppels heb ik reeds 4j en deze gaan elk jaar over tot nestbouw en legsels, enkel nog geen enkel jong op stok gekregen. De 2 koppels kunnen elkaar niet zien (vorige jaren was dit wel het geval) en buiten het kweekseizoen zitten de japen , sijsjes en grasparkieten in 1 grote volière.

Alvast dank Rens.

Senior lid
    Thanks
    6
    Beste Rens, zelf ben ik geen ervaren jap. Nachtegalenkweker. Ik verwijs je naar het artikel broedseizoen jap.nachtegalen. Wellicht kom je daar een antwoord
    op je vragen tegen.
    Ik denk aan voldoende vocht, vitamine A en aanbod levend/ingevroren insecten.
    Laatst gewijzigd door G de Beer; 15-07-2017 om 23:50.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    264
    Kunnen de koppels elkaar wel horen ?

Als ik het zo lees, dat er wel jongen worden geboren, maar niet worden opgevoed, dat het voer een boosdoener kan zijn.

Probeer eens als er jongen zijn 4-5 verschillende soorten levend voer te geven.

Als het aanbod van voer in hun ogen niet genoeg is, kunnen ze het nest in de steek laten.
    groeten Ton

Soortgelijke onderwerpen

1. Kweekseizoen 2013
    Door stijnDC in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 37
    Laatste Bericht: 12-10-2013, 22:30
  2. nu al kweekseizoen?
    Door zeeland in forum Tropische vogels
    Reacties: 91
    Laatste Bericht: 05-11-2008, 18:58
  3. Kweekseizoen...?
    Door mh2004 in forum Grondvogels