Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2017 Japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broedseizoen 2017 Japanse nachtegalen

    Hallo allemaal.

    Ik ben benieuwd hoe het er bij jullie voor staat.
    Zijn de Jappen al begonnen met nestbouw?
    Hier is het koppel al een ruime week bezig met de nestbouw.
    Opvallend is dat ze vooral in de ochtend met de bouw bezig zijn en vanaf een uur of 3 bijna niet meer om dan de volgende dag weer verder te gaan.
    Het nest is nu bijna klaar dus hoop snel het eerste ei te vinden.

  • #2
    Dat zou wel erg vroeg zijn, maar het kan.

    Hoe lang heb je dit koppel al ?

    Waren ze vorig jaar ook zo snel?
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Het is inderdaad erg vroeg. Maar het is toch echt zo.
      De pop heb ik nu 2 jaar. De man sinds afgelopen najaar. Het koppel dat ik vorig jaar had klikte niet dus heb toen de man omgeruild.
      Nu hopen op mooi weer als de jongen uitkomen mocht het zo ver komen.

      Opmerking


      • #4
        Eerst maar eens wat eieren.

        Wat voor voer krijgen ze nu en straks?
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Daarom zei ik ook mocht het zover komen
          Ze krijgen nu:
          Universeelvoer
          Nutribird uni komplet
          Meelwormen (niet te veel)
          Eivoer.

          Straks krijgen ze daar nog bij:
          Levende buffalowormen
          Levende wasmotlarven
          Levende krekels
          Diepvries pinkies
          Diepvries hermetia.

          Zou ik daar nog iets aan toe moeten voegen of iets af moeten halen?

          Opmerking


          • #6
            Ik zou nu nog geen meelwormen geven.

            Dat kan de man erg hitsig maken.

            Wat geef je de meelwormen e.d. te eten.

            Ik zou ze het eivoer geven.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Maar tot nu gaat het lekker, succes......
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                  Maar tot nu gaat het lekker, succes......
                  Mijn pop heeft 31maart het eerste ei gelegd en ze zitten nu te broeden op 4 eitjes die als het goed gaat volgende week vrijdag of zaterdag uit moeten komen
                  Ze hadden al eerder 2 eitjes gelegd maar vanwege kattenoverlast en/of muizenoverlast is het niet tot broeden gekomen. Overigens zit de betreffende kat nog regelmatig op de voliere,overdag interesseert de jappen dat niet zoveel,maar ik weet natuurlijk niet wat de aanwezigheid van dat beest s,nachts tot gevolg heeft.
                  Afwachten maar,hoop dat het goed gaat natuurlijk

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik zou die kat een verrassing bezorgen, en wel zo, dat die niet meer terug durft te komen.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                      Ik zou die kat een verrassing bezorgen, en wel zo, dat die niet meer terug durft te komen.
                      Vandaag zijn de 4 jongen van het eerste nest uitgevlogen, maar Ooh wat is het koud buiten, ook vannacht weer nachtvorst en overdag temperaturen van een graad of 8 ,hagelbuien en zelfs kans op natte sneeuw, als dat maar goed gaat!
                      Zou toch wel erg triest zijn als de jongen nu nog dood gaan agv het veel te koude weer !

                      Hopen en bidden maar, gelukkig wordt het na morgen een stuk zachter buiten, als het maar niet te laat komt.

                      De jongen kunnen al wel redelijk vliegen en hopelijk kruipen ze tegen elkaar aan in de coniferen

                      Ik wacht in spanning af!

                      Opmerking


                      • #12
                        Ze zijn er vroeg bij, jouw koppel.

                        Hopen inderdaad op warmer weer.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking


                        • #13
                          Na vannacht wordt het langzaamaan beter met de temperaturen.
                          We duimen dat het goed gaat met de jongen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                            Ze zijn er vroeg bij, jouw koppel.

                            Hopen inderdaad op warmer weer.
                            ja ze zijn er vroeg bij dit jaar! Het is een koppel van 2015, pop heb ik zelf gekweekt en man bijgekocht.
                            Vorig jaar hadden ze ook al vroeg eitjes, maar die werden op de grond gelegd (onervaren koppel), later heb ik uit 3 rondes alsnog 10 jongen gekweekt.
                            Dit jaar heeft de pop in maart ook al een keer 2 eitjes gelegd, maar muizen en kattenoverlast hebben dat toen verpest.
                            Ik geef gedurende de gehele winter geen levend voer en miv de laatste week van februari geef ik dagelijks ongeveer 5 tot 8 meelwormen per vogel en daar stop ik half maart weer mee. Het is dus niet zo dat ik ze stimuleer met veel levend voer dus daar kan het vroege begin niet aan liggen.
                            Overigens laat ik de jappen uit de voliere zo gauw het legsel compleet is, omdat ik maar een kleine voliere heb en niet het risico wil lopen dat de man te fel wordt (geen afleiding) en dan eitjes of jongen uit het nest gaat gooien. Dit werkt bij mij prima!
                            Het is niet zo overigens dat de oudervogels regelmatig voedsel uit de natuur meebrengen dus daar doe ik het dan ook niet voor.
                            Op de dag dat de jongen het nest verlaten gaat de voliere weer dicht totdat de jongen uitgevangen kunnen worden en de pop haar volgende legsel compleet heeft.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hier vandaag het eerste ei.
                              Na een tijdje gestopt te zijn met bouwen waren ze de afgelopen week samen weer erg druk met het nest.
                              Met nu dus het eerste ei als gevolg.
                              Net ook een paring gezien, nog niet eerder waargenomen.
                              We zijn er nog lang niet maar ik heb goede hoop!

                              Opmerking

                              Working...
                              X