Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2017 Japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Dat is inderdaad jammer. Hopen dat ze nog opknapt.

    Opmerking


    • Dat is balen......
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
        Dat is balen......
        ja inderdaad, het mannetje broedt nu weer wel overdag en meer dan toen het vrouwtje ook nog op het nest kwam,maar volgens mij wordt er s, nachts niet gebroed (bij mijn weten is het altijd het vrouwtje dat s,nachts hoort te broeden).
        Gisteren zijn ook de eitjes overdag zeker 5 uur niet bebroed geweest
        Ik laat de eitjes voor alle zekerheid toch nog maar even liggen t/m a.s. Vrijdag zodat ik 100% zeker ben dat er niet toch een eitje uit komt (tegen beter weten in,maar het vrouwtje is toch ziek dus zal er ook geen nieuw legsel komen op de korte termijn).

        Vind het wel raar dat het vrouwtje zo plotseling zo ernstig ziek is geworden, s,morgens nog niets aan te merken en nu al bijna 2 dagen nauwelijks in beweging , zit erg bol en heel veel met de kop in de veren.
        Ik hoop dat ze het redt maar ben er niet gerust op

        afwachten dus maar weer!
        Last edited by bobbie; 19-07-2017, 21:06.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobbie Bekijk Bericht
          ja inderdaad, het mannetje broedt nu weer wel overdag en meer dan toen het vrouwtje ook nog op het nest kwam,maar volgens mij wordt er s, nachts niet gebroed (bij mijn weten is het altijd het vrouwtje dat s,nachts hoort te broeden).
          Gisteren zijn ook de eitjes overdag zeker 5 uur niet bebroed geweest
          Ik laat de eitjes voor alle zekerheid toch nog maar even liggen t/m a.s. Vrijdag zodat ik 100% zeker ben dat er niet toch een eitje uit komt (tegen beter weten in,maar het vrouwtje is toch ziek dus zal er ook geen nieuw legsel komen op de korte termijn).

          Vind het wel raar dat het vrouwtje zo plotseling zo ernstig ziek is geworden, s,morgens nog niets aan te merken en nu al bijna 2 dagen nauwelijks in beweging , zit erg bol en heel veel met de kop in de veren.
          Ik hoop dat ze het redt maar ben er niet gerust op

          afwachten dus maar weer!
          : vandaag toch nog onverwachts de pop overleden,in de tuin ook een dode koolmees gevonden, vijf dagen geleden een dode merel in de tuin en voor in de straat in 1 week tijd ook 2 dode merels aangetroffen!
          Zou me niets verbazen als het hier om het merelvirus gaat (usutu-virus), symptomen en tijd tussen ziekteverschijnselen en overlijden klopt exact namelijk 2 a 3 dagen
          Ben er goed ziek van en het ook wel beu voor dit jaar, vroeg in het voorjaar 4 jongen op stok waarna het ouderkoppel geheel onverwachts niet meer terugkeert in de voliere , toen reservekoppel ingezet en 3 x een man omgeruild omdat het niet klikte en dan uiteindelijk een koppel dat gaat broeden waarna de pop na 9 dagen broeden plotseling ziek wordt en de afloop is duidelijk.....

          Vreemd genoeg broedt het mannetje nog steeds op de 3 eitjes (tenminste zeker overdag, s,nachts niet denk ik ) die morgen uit zouden moeten komen. verwacht daar natuurlijk helemaal niets van verder

          Opmerking


          • Is jouw voliere overdekt?

            Het zou heel goed een besmetting van buitenaf kunnen zijn.

            Wel balen dat je een koppel hebt dat klikt, en er dan 1 uitvalt.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • Het mannetje is vandaag helemaal gestopt met broeden en dat is natuurlijk ook heel logisch.
              vandaag hadden de eitjes uit moeten komen.
              heb zojuist 1 eitje open gemaakt in de veronderstelling dat er een dood jong in zou zitten,maar tot mijn verbazing zat er een levend jong in helemaal volgroeid,maar zat nog wel vast aan de eierdooier, dus niet levensvatbaar.
              Dit betekent dus dat er door het niet/slechter broeden vertraging is opgelopen in de ontwikkeling van de jongen binnenin het ei,maar dat ze niet zijn afgestorven.
              heb nu de resterende eitjes onder een lamp gelegd in de hoop dat ze misschien morgen/overmorgen alsnog uitkomen,maar eigenlijk tegen beter weten in,want het is natuurlijk ten eerste maar de vraag of ze uitkomen en dan komt natuurlijk het grootste obstakel, hoe krijg je pasgeboren jongen met een spuitje grootgebracht ? Onbegonnen werk eigenlijk en misschien ook niet de juiste weg,maar de eitjes zonder meer weggooien gaat me ook weer te ver.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobbie Bekijk Bericht
                Het mannetje is vandaag helemaal gestopt met broeden en dat is natuurlijk ook heel logisch.
                vandaag hadden de eitjes uit moeten komen.
                heb zojuist 1 eitje open gemaakt in de veronderstelling dat er een dood jong in zou zitten,maar tot mijn verbazing zat er een levend jong in helemaal volgroeid,maar zat nog wel vast aan de eierdooier, dus niet levensvatbaar.
                Dit betekent dus dat er door het niet/slechter broeden vertraging is opgelopen in de ontwikkeling van de jongen binnenin het ei,maar dat ze niet zijn afgestorven.
                heb nu de resterende eitjes onder een lamp gelegd in de hoop dat ze misschien morgen/overmorgen alsnog uitkomen,maar eigenlijk tegen beter weten in,want het is natuurlijk ten eerste maar de vraag of ze uitkomen en dan komt natuurlijk het grootste obstakel, hoe krijg je pasgeboren jongen met een spuitje grootgebracht ? Onbegonnen werk eigenlijk en misschien ook niet de juiste weg,maar de eitjes zonder meer weggooien gaat me ook weer te ver.
                Eitjes toch maar weg gegooid en toch maar weer een nieuwe pop aangeschafd

                Opmerking


                • Hopen dat het klikt met elkaar.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • Succes! Hopen dat het klikt en nog een paar jongen op de wereld zetten.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer Bekijk Bericht
                      Succes! Hopen dat het klikt en nog een paar jongen op de wereld zetten.
                      Iedere liefhebber van japanse nachtegalen waarbij de vogels niet tot broeden overgaan zou ik aan willen raden om een van beide vogels om te ruilen voor een andere man of pop.
                      Als je een goed klikkend koppel hebt gaan deze vogels absoluut over tot broeden.
                      Het simpele feit dat beide vogels tegen elkaar aan zitten en knuffelen betekent NIET dat je een goed klikkend koppel hebt , want dit doen alle japanse nachtegalen, ook 2 poppen of 2 mannen. Daar kun je dus geen conclusies uit trekken.
                      Een goed klikkend koppel dat in broedconditie is gaat altijd en op zeker over tot nestbouw en broeden ergens tussen eind maart en eind augustus.
                      Het hele proces verloopt altijd volgens het volgende patroon: het mannetje huppelt vaak met cocosvezel of lange sisal om het vrouwtje heen en begint ergens een nest te bouwen, als het vrouwtje die plek ook ziet zitten gaan ze samen verder met bouwen, als het vrouwtje de plek niet zit zitten, gaat het mannetje op een andere plek beginnen met nestelen enz, net zolang totdat het vrouwtje haar goedkeuring geeft aan een bepaalde plek.
                      Als dat zo is bouwen ze samen in korte tijd een nest en zullen er binnen een week nadat het nest klaar is eitjes gelegd worden.
                      Een koppel dat niet goed klikt gaat ook nooit goed klikken en zal dan ook nooit overgaan tot broeden, ook niet in de volgende jaren.
                      Als je dus echt wilt kweken met deze vogels dan is omruiling het enige juiste en soms moet dat wel een paar keer om tot een goed klikkend koppel te komen.
                      Last edited by bobbie; 25-07-2017, 13:13.

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobbie Bekijk Bericht
                        Iedere liefhebber van japanse nachtegalen waarbij de vogels niet tot broeden overgaan zou ik aan willen raden om een van beide vogels om te ruilen voor een andere man of pop.
                        Als je een goed klikkend koppel hebt gaan deze vogels absoluut over tot broeden.
                        Het simpele feit dat beide vogels tegen elkaar aan zitten en knuffelen betekent NIET dat je een goed klikkend koppel hebt , want dit doen alle japanse nachtegalen, ook 2 poppen of 2 mannen. Daar kun je dus geen conclusies uit trekken.
                        Een goed klikkend koppel dat in broedconditie is gaat altijd en op zeker over tot nestbouw en broeden ergens tussen eind maart en eind augustus.
                        Het hele proces verloopt altijd volgens het volgende patroon: het mannetje huppelt vaak met cocosvezel of lange sisal om het vrouwtje heen en begint ergens een nest te bouwen, als het vrouwtje die plek ook ziet zitten gaan ze samen verder met bouwen, als het vrouwtje de plek niet zit zitten, gaat het mannetje op een andere plek beginnen met nestelen enz, net zolang totdat het vrouwtje haar goedkeuring geeft aan een bepaalde plek.
                        Als dat zo is bouwen ze samen in korte tijd een nest en zullen er binnen een week nadat het nest klaar is eitjes gelegd worden.
                        Een koppel dat niet goed klikt gaat ook nooit goed klikken en zal dan ook nooit overgaan tot broeden, ook niet in de volgende jaren.
                        Als je dus echt wilt kweken met deze vogels dan is omruiling het enige juiste en soms moet dat wel een paar keer om tot een goed klikkend koppel te komen.
                        Roerend mee eens heb tot dit voorjaar een stel gehad knuffelden volop man zong voortduren, pop bleef roepen maar nooit een nest etc van gezien en ze hebben 3 jaar de kans gehad apart in een begroeide voliere.

                        Opmerking

                        Working...
                        X