Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Positieflijst 2015 en 2017 vernietigd!!!

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    94

Positieflijst 2015 en 2017 vernietigd!!!

1. Uitspraak algemeen
    Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft het beroep van de Stichting Platform Verantwoord Huisdierenbezit gegrond verklaard. Daarmee heeft het College een streep gehaald door het verbod op het houden van Muntjaks (blafherten) en Mazama’s (spiesherten). Met deze uitspraak is tevens een streep gezet door de Positieflijst voor zoogdieren 2015 en de Positieflijst voor zoogdieren 2017, welke laatst genoemde deze zomer in werking zou treden. De uitspraak bepaalt namelijk dat de methode die gebruikt is voor het beoordelen van zoogdieren niet voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden.
    2. PEC en PAC
    Het College heeft in zijn uitspraak duidelijk aangegeven dat adviezen die ten grondslag liggen aan regelgeving moeten voldoen aan de eisen van professionaliteit, onafhankelijkheid en transparantie. De adviezen voor de Positieflijst voor zoogdieren zijn uitgebracht door Stakeholders(Positieflijst Expert Commissie), waaronder partijen die principieel tegen het houden van exoten zijn. Daarmee was het advies niet onafhankelijk. Daarom mag de Staatssecretaris zich niet op deze adviezen baseren. Dat de adviezen gecontroleerd zijn door de Positieflijst Advies Commissie kon de Staatssecretaris op geen enkele wijze onderbouwen. Dit argument is daarom door het College verworpen. Het College heeft hiermee een belangrijk ijkpunt vastgesteld voor de kwaliteit van regelgeving.
    3. Beoordelingen voldoen niet
    Naar het oordeel van het College zijn de beoordelingen door de PEC – bestaande uit het excerpt, de argumentenkaart en het beoordelingsformulier – onvoldoende transparant en verifieerbaar. Het College acht hiervoor relevant dat het excerpt uitsluitend uit de context gehaalde citaten vermeldt uit (wetenschappelijke) literatuur.

Senior lid
    Thanks
    29
    Dat is mooi nieuws! Rupicola hield ons hierover altijd netjes op de hoogte en ik stond verbaasd over het amateuristische niveau en de afwezigheid van objectiviteit waarmee dergelijke besluiten kennelijk worden genomen. Er zullen ongetwijfeld nieuwe initiatieven worden gestart om dergelijke lijsten op te stellen. Het zou goed zijn wanneer wij als bond daarbij onmiddelijk aanschuiven en op basis van ervaringen in de praktijk mee kunnen praten en kennis aan kunnen leveren t.b.v. het opstellen van een dergelijke lijst voor vogels.

Ben bang dat het uitstel is van executie en dat ze met een voorstel gaan terugkomen waarmee ze het wel langs een rechter gaan krijgen. Maar goed dat het nu in ieder geval niet is gelukt.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    36
    Voor nu goed nieuws aangaande het Nederlandse bedenksel, de positieflijst soap.

Kosten noch moeite werden gespaard, het gehele verhaal heeft ruim twee decennia !! geduurd en is nu door de rechter onderuitgehaald.

Zoals o.a. op dit forum terug te halen is heb ik veelvuldig gepost over dit onderwerp en daarbij meer dan eens aangegeven dat de positieflijstensoap omgeven werd door zwaar eenzijdige beoordelingsmethoden, voornamelijk aangestuurd door fanatieke-, zo niet extremistische linkse partijen en organisaties, samengevat de lobbypartijen.

De juridische houdbaarheid van de door eigen fanatisme verblinde en verkleurde lobbypartijen was minstens discutabel en de loop der tijd heb ik veelvuldig aangegeven dat de juridische haalbaarheid uitermate twijfelachtig is.

De rechter heeft de twijfelachtige methodiek en weinig wetenschappelijke onderbouwing om tot aanwijzen van soorten te komen van tafel geveegd.
    De rechter heeft de eenzijdige totstandkoming van de positieflijsten, de sector (dierhouderij) is vrijwel stelselmatig buiten de procedures gehouden, eveneens van tafel geveegd.
    (Over de belangenverstrengelingen en de rol van de staatsecretaris heb ik o.a. dit forum in kennis gesteld.)

Per saldo heeft de dierhouderij deze slag gewonnen.
    Desalniettemin dient er wel rekening te worden gehouden met het feit dat er nog hoger beroep aangetekend kan worden.
    Ten slotte merk ik op dat wij er beslist op kunnen rekenen dat de lobbypartijen onverminderd zullen voortzetten wat zij zijn begonnen.

#
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Hallo,

Ja; deze slag is gewonnen, maar de oorlog zal nog wel doorgaan.....
    Ik denk dat we degene die onze belangen in dit traject behartigen, wel eens mogen bedanken!
    Dat is natuurlijk niet alleen Rupicola, maar hij zorgt er wél voor dat wij, op Vogelcafé, in ieder geval steeds zijn bijgepraat.

Groeten, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

Senior lid
    Thanks
    126
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Serinus Bekijk Bericht
    Hallo,

Ja; deze slag is gewonnen, maar de oorlog zal nog wel doorgaan.....
    Ik denk dat we degene die onze belangen in dit traject behartigen, wel eens mogen bedanken!
    Dat is natuurlijk niet alleen Rupicola, maar hij zorgt er wél voor dat wij, op Vogelcafé, in ieder geval steeds zijn bijgepraat.

Groeten, Serinus.
    Ja het is fijn om zo,n informant in de gelederen te hebben en die zich ook nog verdienstelijk maakt met verschillende aspecten op vooral vogelgebied.Hans bedankt.

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    460
    Uiteraard bedankt Hans, ga vooral door.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Senior lid
    Thanks
    6
    Hans bedankt voor je info.

Thanks
    36
    Bedankt voor jullie reacties.

Los van het gegeven dat Kees dit topic is gestart, is mijn bedrage aan het hele P-lijst verhaal slechts een klein deel van hetgeen er vanuit de sector wordt uitgevoerd.
    Zie mij maar als een soort postbode, het actuele 'resultaat' is in ieder geval zeker niet mijn verdienste!

Wat ik wel doe is het onderhouden van contacten met diverse partijen.
    Langs die wegen probeer ik aandacht te vragen voor allerlei problematiek, voortvloeiend uit hetgeen de lobbypartijen trachten te bewerkstellingen.
    Op enig moment begonnen de ontwikkelingen uitermate bedenkelijke vormen aan te nemen, waardoor ik mij genoodzaakt zag om 'iets meer' te gaan bijdragen aan het behoud van onze sector, de dierhouderij.
    Het zo breed mogelijk 'uitzetten' van relevante informatie aangaande met name de positieflijstsoap maakt daar deel van uit, maar is tegelijk min of meer ook een stukje eigen belang!
    Het gegeven is tamelijk simpel: Ondergetekende is niet voornemens om zijn hobby zomaar zonder slag of stoot te laten afnemen en al helemaal niet door linkse fanatici, die met hun ziens- en handelswijzen veel meer stukmaken dan ze zelf kunnen overzien.
    Niet alleen ten aanzien van de sector, maar ook ten aanzien van de natuur!

Anyway, voorlopig hebben we even wat tijd gewonnen, maar we zullen tot in lengte van dagen uitermate bedachtzaam moeten blijven.
    Een van de belangrijkste punten daarbij is het bevorderen van de zelfregulerende werking binnen de sector dierhouderij.
    Vrij vertaald: we moeten elkaar blijven aanspreken op bedenkelijke situaties en ons beter bewust worden van het feit dat het houden van dieren tot op zekere hoogte een gunst is, compleet met alle bijbehorende verantwoordelijkheden.

Met in achtneming van hetgeen de rechter hieromtrent nu heeft uitgesproken, (eenzijdige totstandkoming lijsten en beoordelingsmethodiek) mogen we hopen op een betere dialoog met onze opponenten, de zogenoemde lobbypartijen.
    Gezien het jarenlang getoonde fanatisme durf ik te concluderen dat er nog een hele lange weg te gaan is.
    Amigo de los Psittacidos

Thanks
    36
    Het is de gemiddelde ambtenaar wel toevertrouwd om gemeenschapsgelden/belastinggelden met verve te spenderen. Ons aller demissionair staatssecretaris van Dam (PvdA) van Economische Zaken vormt in deze bepaald geen uitzondering.
    Zoals bekend hebben de rechters van het College van Beroep voor het bedrijfsleven uitspraak gedaan en het ingebrachte beroep van de Sectororganisatie PVH (samenwerkende dierenhouders-organisaties) tegen de Positieflijst Zoogdieren 2015 gegrond verklaard. Daarmee zijn die lijsten vernietigd.
    Het ligt in de lijn der verwachting dat voornoemde staatsecretaris de op eenzelfde wijze tot stand gekomen (identieke methodiek, onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd en onvoldoende integer samengesteld) en als zodanig een juridisch kansloze positieflijst 2017 in zou trekken, maar het heeft er momenteel alle schijn van dat de staatssecretaris niet voornemens is om dat ook te doen! In dat geval zal de positieflijst 2017 per 01 juli 2017 van kracht worden.
    Een en ander betekent dat een nieuwe gang naar de rechter noodzakelijk zal worden om op basis van voorliggende jurisprudentie eenzelfde beëindiging te bekrachtigen.
    Het kan aan mij liggen, maar de positieflijst soap begint nu -na meer dan 20 jaar zonder resultaat (lees verspilling van belastinggelden)- toch echt heel duidelijke trekken te krijgen van treiterbeleid.
    Amigo de los Psittacidos

Soortgelijke onderwerpen

1. Uitleg Positieflijst
    Door Henk3 in forum Overige berichten
    Reacties: 175
    Laatste Bericht: 02-02-2017, 11:32
  2. De positieflijst in de Telegraaf belicht! 20-5-2014
    Door RobK in forum Overige berichten
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 29-05-2014, 00:28
  3. Importvogels gewoon vernietigd in Frankrijk