Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe oud kan een grasparkiet worden eigenlijk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe oud kan een grasparkiet worden eigenlijk

    Kort geleden is er een grasparkiet van mij overleden .Hij viel letterlijk dood van zijn stokje.
    Hij gaf eerst nog een krijs...ik keek richting de vogelkooi en zag hem letterlijk dood van zijn stokje vallen.
    Heb hem er een uurtje in gelaten zodat Fabbie (de grasparkiet die nu overblijft alleen) afscheid kon nemen.Toen heb ik Trustey een waardige begravenis gegeven onder een kei in mijn achtertuintje.
    Trustey was naar mijn weten kern gezond alleen de laatste 2 dagen wilde hij niet meer op de foto als ik mijn GSM te voorschijn haalde.Dan keerde hij letterlijk mij de rug toe.
    Hij kende het woordje " foto" wel.Fabbie trouwens ook,maar die leeft nu nog.
    Fabbie is 6 en Trustey is net 7 geworden.
    Hoe oud kunnen ze eigenlijk worden?
    Fabbie wil eigenlijk niet meer uit de kooi sinds Trustey dood is maar Trustey was een echte 'ik wil uit de kooi'vogel (hij ging er vanzelf weer in dan).
    Mijn vogel is mij veel van waarde,maar niet mijn dierbaarste bezit op aarde.

  • #2
    Een zeven tot tien jaar is een goede gemiddelde leeftijd. Af en toe haalt er eens eentje de vijftien, maar dat zijn uitzonderingen. De gemiddelde fokker neemt trouwens meestal al afscheid rond het vijfde levensjaar, omdat ze vanaf dan de menopauze kunnen naderen.

    Opmerking


    • #3
      Wat houd de menopauze dan voor vogels in?Of hoort deze vraag bij een andere topic thuis?
      Mijn vogel is mij veel van waarde,maar niet mijn dierbaarste bezit op aarde.

      Opmerking


      • #4
        Minder eieren, minder vruchtbaar (minder bevruchte eieren) en minder lust tot grote nesten opvoeden.

        Meestal mindert dat geleidelijk. Ze stoppen niet direct met kweken, maar hun fut wordt minder. Op vijf jaar merk je dat meestal al wel bij een van beide partners. (Soms zelfs vroeger, hangt er vanaf hoe intensief er al mee gefokt is)

        Opmerking

        Working...
        X