Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn zebravinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mijn zebravinken

    Ik heb een nieuwe en grote kooi gekocht. Daarin wil ik een koppel zebravinken huizen. Ik hoop op een witte man en een licht grijze of licht bruine pop. Wat kan ik dan voor jongen verwachten ? Ik weet wel waarnaar ik moet kijken om een goede basis te vormen. Maar de rest is voor mij nog wat moeilijk.
    Hier is de grote kooi. Nest zal verwijderd worden omdat ik vrees dat het nog jonge vogels zullen zijn. Dus zal ik een jaar wachten met nestmateriaal. Laat ze eerst groot en sterk worden. Ik heb onderaan nu ook een nog een brede houten tak geplaatst.

    [IMG][/IMG]

  • #2
    Aparte manier om een nestje op te hangen. Eigenlijk zijn die gemaakt voor aan de buitenzijde eh . Voor de rest ziet het er wel netjes uit.

    Uit wit x bruin en wit x bleekrug of masker krijg je sowieso allemaal wildkleurige vogels. De mannen zijn dan wildkleur split wit en je tweede kleur, de poppen zijn enkel split wit.

    Opmerking


    • #3
      Inderdaad, maar het achterstel van het nestkastje heb ik niet meer. Dus dan zo maar opgehangen.

      Als ik goed begrijp krijg ik allemaal de kleur wildkleur. Betekent dat ze allemaal op elkaar zullen lijken of is er wel een kleurgradatie mogelijk ?
      als ik witte man met wildkleurige kindpop koppel. Dan kan ik witte vogels krijgen. Maar ook bonte of niet ?
      of moet broer en zus koppelen om witte vogels te krijgen die dan weer split zijn voor wildkleur ?

      Opmerking


      • #4
        Wat betekent eigenlijk masker ?

        Opmerking


        • #5
          Masker betekent een wittige vogel met wel nog wangvlekken, traanstrepen en flankstrepen.

          Alle wildkleurige vogels die je kweekt zien er net zo uit als een pure wildkleur. Op het zicht zal er bij deze splitten geen verschil zijn.

          Wit x wildkleur levert ook enkel wildkleur split wit op. Om witte vogels als resultaat te krijgen, moeten beide ouders de witfactor in zich dragen. Je zou dus wit x split wit moeten hebben. Een van de ouders van je popje moet dus wit geweest zijn. Bij een fokker kan je dat wel navragen.

          Opmerking


          • #6
            Als het natuurlijk allemaal homozygote vogels zijn ...

            Vaak zijn het toverballen en kan er vanalles uitkomen.

            Opmerking


            • #7
              Nog een vraagje een licht grijze of licht bruine betekent niet perse dat ze niet dominant zijn in de kleur bruin ? Ze kunnen het dominante eigenschap verborgen in zich hebben ?

              Dus bij beginfase kan ik haast onmogelijk weten wat er uit het ei zal komen. Omdat ik al die eigenschappen normaal gezien niet ken. Tenzij de kweker het me kan vertellen.

              De man kan spierwit zijn maar recessief of zelfs dominant Wit zijn ?
              de pop die grijs is kan ook dominant grijs of recessief grijs zijn.

              Een dominant Witte met een recessief grijze : geeft een wildkleur ? donker grijs.

              Hoe weet ik wanneer ze dominant of recessief zijn ? Eerst dacht ik dat dit met zwakkere of donkere kleuren te maken had. Maar volgens barmsyscabaret kunnen ook nietzichtbare kleuren tevoorschijnkomen als ik het goed begrepen heb althans.

              Opmerking


              • #8
                Ik heb ze wel nog niet. Ze moeten nog eerst op stok komen. Vermoed dat ze dan erg jong zijn. Dus zal ik ze een jaar geven voor ze mogen broeden.

                Opmerking


                • #9
                  Een kleur is ofwel dominant ofwel recessief t.o.v. een ander kleur. Dominant wil zeggen dat als er twee kleuren in een vogel aanwezig zijn, hij alle dominante toont (eventueel in combinatie) en alle recessieve verborgen zitten in de vogel. Hij kan die recessieve kleuren wel nog doorgeven aan zijn jongen. Een dominante vorm kan nooit verborgen zitten.

                  Wit is recessief ten opzichte van wildkleur, wildkleur is dominant ten opzichte van wit.

                  Even een basislesje genetica, het is wel sterk vereenvoudigd, aangezien je me een complete leek lijkt. Eigenlijk is het zover vereenvoudigd dat het niet helemaal meer klopt. Een vogel heeft twee chromosomen. Op elk chromosoom ligt een kleur. De combinatie van die chromosomen bepaalt welke kleur een vogel toont en welke kleuren er verborgen aanwezig zijn.

                  Een witte vogel zou ik kunnen voorstellen als: witwit (2 chromosomen wit)
                  Een zuivere wildkleur zou ik kunnen voorstellen als: WLKWLK (2 chromosomen wildkleur)

                  Als je vogels koppelt, moet je de chromosomen combineren in de jongen. Het jong krijgt van elke ouder een chromosoom mee. Er zijn vier mogelijke combinaties:
                  chromosoom 1 vader, chromosoom 1 moeder
                  chromosoom 2 vader, chromosoom 2 moeder
                  chromosoom 1 vader, chromosoom 2 moeder
                  chromosoom 2 vader, chromosoom 1 moeder

                  Witwit X wlkwlk: levert in allevier de resultaten witwlk op. De vogel heeft dus twee verschillende kleuren in zich. Hij toont de dominante (wildkleur) en geeft de recessieve (wit) wel nog door aan zijn jongen, maar je ziet niet zichtbaar dat hij dat bezit. Daarvoor moet je de ouders kennen.
                  Witwit x wlkwlk = 100% witwlk

                  Stel dat ik 1 van deze jongen koppel aan wit:
                  witwlk x wit = 50%witwlk en 50% witwit. Je krijgt dus 50 witte vogels en 50% splitvogels.

                  Stel dat ik twee splitvogels aan elkaar koppel:
                  witwlk x witwlk = 25%witwit, 25%witwlk; 25%wlkwit en 25%wlkwlk. Ik heb dus 25% witte vogels, 50% split witte vogels en 25% zuivere wildkleurige vogels die niet split wit zijn. Tussen de laatste twee soorten zie ik uiterlijk geen verschil.

                  Een splitvogel gekoppeld met een wildkleur:
                  witwlk x wlkwlk = 50%witwlk en 50%wlkwlk. Met andere woorden, 50% zuivere wildkleurjongen en 50% splitjongen.

                  Dit heb ik nu uitgelegd aan de hand van een kleur. Maar er zijn meer dan 10 verschillende mutaties in een zebravink. In theorie kunnen al deze kleuren samen in een vogel zitten. Een vogel die er wildkleur uitziet (altijd dominant, over alle andere kleuren), kan op zijn tweede chromosoom nog 10 andere recessieve kleuren tegelijkertijd verborgen zitten hebben. Deze geeft hij maar zichtbaar door als zijn/haar partner die ook verborgen heeft zitten, anders geeft hij die onzichtbaar door aan 50% van zijn jongen. (zie mijn laatste koppeling). In theorie weet je dus nooit wat er in een zebravink verborgen zit en wat er allemaal uit je koppel kan rollen. Bij zebravinken zijn er bijna altijd verrassingen.

                  Ben je nog mee met mijn uitleg, Loeky?
                  Last edited by Heusnoorn; 13-03-2017, 21:53.

                  Opmerking


                  • #10
                    Als je mee bent met mijn vorige post, maak ik het nog wat ingewikkelder.

                    Twee recessieve mutaties: zwartwang (ZWWZWW) en wit (witwit)

                    Als ik ZWWZWW x WITWIT doe, krijg ik 100% ZWWWIT. Beide kleuren zijn recessief en tonen zich pas als de vogel het kleur op beide genen heeft zitten. Hoe ziet het resultaat er dan uit? Wel, dan krijg je een wildkleurige vogel (de dominante vorm waar je altijd op terugvalt wanneer je geen recessieve kleur kan uiten, zelfs al is geen van beide ouders wildkleur). Deze wildkleurige vogel is wel split wit en split zwartwang, maar dat is alweer niet zichtbaar. Dat moet je weten door de ouders te kennen.


                    Naast ressieve mutaties is er ook nog zoiets als geslachtsgebonden mutaties. Een geslachtsgebonden mutatie is een mutatie die bij het mannetje verborgen kan zitten (net zoals een recessieve mutatie), maar bij een vrouwtje niet verborgen kan zitten.
                    Als een jong vrouwtje deze geslachtsgebonden mutatie van haar moeder zou meekrijgen, dan gaat ze verloren. Als ze het meekrijgt van haar vader, dan verdubbelt de mutatie zich soms op beide chromosomen en toont het vrouwtje het automatisch (als de vader volbloed is), zelfs al komt de kleur enkel van haar vader (wat bij een recessieve mutatie niet mogelijk is. Als haar vader een splitvogel is, dan verdwijnt het in 50% van de gevallen uit de vrouwelijke lijn (kan niet verborgen zitten) en toont de mutatie zich in de andere 50% v.d. gevallen.
                    Als een jong mannetje deze geslachtsgebonden mutatie doorkrijgt, gaat het als volgt: krijgt hij ze door van zowel vader als moeder, dan toont hij ze ofwel volledig ofwel zit ze verborgen (beiden zijn mogelijk), krijgt hij ze door enkel van moeder, dan blijft ze sowieso verborgen (split), maar hij kan het wel doorgeven aan zijn (vrouwelijke) jongen, krijgt hij het door van enkel zijn vaderskant, dan blijft het ook verborgen, maar kan hij het wel nog doorgeven aan zijn (vrouwelijke) jongen. Ze kunnen het op hun beurt dus weer zichtbaar doorgeven aan hun vrouwelijke jongen (zie alinea hierboven) of onzichtbaar aan mannelijke jongen (zie deze alinea)

                    Dominante mutaties bij de zebravink zijn: wildkleur
                    recessieve mutaties zijn: zwartwang, witborst en wit
                    Geslachtsgebonden mutaties zijn: bruin, masker en bleekrug

                    Een dominante mutatie geef je dus altijd door aan je jongen, sowieso.
                    Een recessieve mutatie geef je enkel door als beide ouders minstens split zijn (zie reactie hierboven)
                    Een geslachtsgebonden mutatie die in je mannetje zit, geef je zichtbaar door aan bepaalde dochters en onzichtbaar aan de zonen, als de mutatie enkel in je popje zit, geef je het onzichtbaar door aan zonen en niet aan dochters, als het aan beide ouders zit, geef je het zichtbaar door aan zonen, onzichtbaar en zonen en zichtbaar aan dochters. Onzichtbaar doorgeven aan dochters kan niet.

                    Kan je nu nog volgen?

                    Opmerking


                    • #11
                      Whauw, wat een uitleg. Ik moet het wel verschillende keren doornemen. Ben. Nu nog aan deel een en ga nog niet verder want ik heb een vraag bij een.

                      elke vogel heeft twee chromosomen zeg je.

                      maar bij koppelen. Van vader met moeder had je vier mogelijkheden. Die ik begrijp het misschien verkeerd hoor. Ofwel 1 Chr van vader en. 1 van moeder.

                      dat zijn inderdaad twee chromosomen.

                      maar bij nr 2 heb je 2 van vader en 2 van moeder dat zijn er al vier. Of zijn er twee verborgen ?
                      bij nummer 3 en vier heb ik1 van vader/moeder en 2 van moeder/vader, totaal 3 een. Chromosoom tekort ?

                      vermoed dat ik ze zo niet moet lezen.

                      vind het wel een hele brok. Zal het verschillende keren mogen lezen, maar ik vind het fantastisch interessant.
                      Last edited by Loeky; 14-03-2017, 11:36.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk Bericht
                        Whauw, wat een uitleg. Ik moet het wel verschillende keren doornemen. Ben. Nu nog aan deel een en ga nog niet verder want ik heb een vraag bij een.

                        elke vogel heeft twee chromosomen zeg je.

                        maar bij koppelen. Van vader met moeder had je vier mogelijkheden. Die ik begrijp het misschien verkeerd hoor. Ofwel 1 Chr van vader en. 1 van moeder.

                        dat zijn inderdaad twee chromosomen.

                        maar bij nr 2 heb je 2 van vader en 2 van moeder dat zijn er al vier. Of zijn er twee verborgen ?
                        bij nummer 3 en vier heb ik1 van vader/moeder en 2 van moeder/vader, totaal 3 een. Chromosoom tekort ?

                        vermoed dat ik ze zo niet moet lezen.
                        nummer 1 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 1 van de moeder
                        chromosoom nummer 1 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 2 van de moeder
                        chromosoom nummer 2 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 1 van de moeder
                        chromosoom nummer 2 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 2 van de moeder

                        Kan je op deze manier volgen?
                        Last edited by Heusnoorn; 14-03-2017, 11:31.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik denk het wel het is een combinatie van overnemen van het ene (vader) en Tweede (moeder).. ik probeer er een schema van op te bouwen.

                          op een andere forum had je een man met een prachtig bijna gans witte parkiet en je zal slechts enkele zacht blauwe tintjes. Hij wil een spierwitte kweken. Dus met dat jong (mannelijk) wil hij later het koppelen met een grijze.
                          maar nu vermoed ik dat hij allemaal niet witten zal kweken. beter. Was het te koppelen hier met de moeder ?

                          als ik het mis heb mag je op mijn vingers tikken zo leer ik. Anders niet. Ik besef wel dat je dit niet in een twee drie geleerd heb. Dat het veel oefening en tijd ook vraagt. Maar het boeit me wel. Ook al ben ik niet echt in de positie om veel uit te proberen want ik ben beperkt.

                          Opmerking


                          • #14
                            Zeer duidelijke uitleg Heushoorn! Wilde me er ook een beetje in verdiepen, maar dit helpt enorm!

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik worstel er ook al een tijd mee maar wow, dat is nog eens een heldere uitleg. Dank Heusnoorn.!!

                              Opmerking

                              Working...
                              X