Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3 koppels kanaries voeren jongen niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • 3 koppels kanaries voeren jongen niet

    Hallo

    Het nieuwe kweekseizoen met mijn rode kleurkanaries begint al dramatisch.
    Ik heb 4 koppels kanaries zitten allemaal van een goede kweker.

    Nest 1
    5 jongen alle jongen na 2 of 3 dagen dood.
    Nest 2
    3 jongen alle 3 de jongen na dag 2 of 3 dood. 1 schier ei.
    Nest 3
    2 jongen alle 2 jongen na de 2e dag dood 3 schiere eieren,
    Nest 4
    4 bevruchte eieren en zitten 8 dagen op het nest.

    - De vogels verkeren in een goede conditie.
    - Krijgen voldoende en verschillend soort voer.
    - zijn allen ouder dan 10 maand
    - jongen zijn niet verzwakt en bedelen goed om voer.
    - ik heb wel een paar luizen maar het zijn er ook niet veel.
    - de vogels zijn allemaal van 2016.
    - vogels zitten op 14 uur licht en oo 15 graden

    Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
    of is dit gewoon puur pech omdat het het eerste nest is van de vogels?

    Om moedeloos van te worden.

  • #2
    Ik denk toch dat de luizen de oorzaak zijn. Eerst uitroeien is mijn advies.

    Opmerking


    • #3
      Ik bestrijdt ze altijd met finecto maar ze blijven terug komen. Ik kan me niet voorstellen dat je alle luizen tegen kunt gaan. Maar je kunt inderdaad het aantal altijd minderen

      Opmerking


      • #4
        wat voor voer krijgen ze ?

        Opmerking


        • #5
          Kanariezaad Japans millet eivoer grit maagkiezel trosgierst en af en toe kiemzaad/sla appel

          Opmerking


          • #6
            tijdens de kweek geef je de vogels eivoer gemengd met een kleine hoeveelheid hard gekookt ei .
            verder zou ik het groen vers voer en kiem zaad weg laten .
            dus eivoer en kanarie zaad .
            elke dag schoon vers water .

            en belangrijk is het bestrijden van de luizen .
            je kan de vogels swappen met noromectine werkt 4 toot 6 weken .
            verder onder in het nest bakje home shield .

            Opmerking


            • #7
              Vrij overduidelijk de luizen. Je ziet er overdag niet veel maar in de nacht zijn het er veel meer! Ik heb zelf hier ook last van gehad maar ik heb n tip gehad van n bekende kweker om dit tegen te gaan. Maak van karton een nestvorm, smeer dit in met groene zeep en weg is de bloedluis.
              Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
              Vergeet niet te kijken op mijn site!
              http://birdbreeder.simpsite.nl/

              Opmerking


              • #8
                Bedankt voor de reacties dan zal het inderdaad aan de bloedluis liggen. Ik ga dit eens goed bestrijden. Ik had al duiventabak fijn gemalen en erin gelegd maar dit helpt helaas ook niet.

                Opmerking


                • #9
                  Nestkom en kastje goed insmeren met For-mite. Dat helpt ook wel. Bloedluizen hebben er een hekel aan.
                  Luizen zou je moeten onmiddellijk terugvinden, als uw jongen gestorven zijn van de luizen, zou de nest onderaan vol luizen moeten zitten.
                  Das makkelijk te controleren.
                  De dagen voor uw jongen uitkomen, ga je onderaan de nest al luizen terugvinden. Daar kan je op voorhand al op controleren.
                  Doe ik steeds.

                  Tkan ook zwarte luis zijn, die de dader is, die is moeilijker te bestrijden.

                  Verder, hoe zagen de dode jongen er uit? Hadden ze een opengesprongen zwarte buik? Dan is het zwarte stip.
                  Controleer je de buiken van uw jongen de eerste dagen?
                  zeker doen. Zwarte leverplekken,die groter worden, zijn niet goed. En ook regelmatig de doodsoorzaak van dode jongen de eerste 2 a 3 dagen.

                  mvg,

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb inmiddels home shield gekocht dit werkt bij mij heel goed tegen de luizen. Ik heb geen luis meer gezien. Ik heb de jongen goed bekeken en ze hadden inderdaad een zwarte stip op de buik. Zouden ze misschien ook daar aan dood zijn gegaan? Ik heb iets gelezen dat je dit met tiamutin de zwarte stip kunt voorkomen om dit voor de kweek aan de volwassenen te geven. Maar wat kun je tegen de zwarte stip doen tijdens de kweek?

                    Opmerking


                    • #11
                      Zwarte stip blijft een mysterie.Heb je de vogels gekocht van een goede kweker of iemand die goed op tentoonstellingen speelt? Als het zo is dat er meerdere jongen na 2 a 3 dagen dood gaan door luizen moet je wel een behoorlijk aantal luizen hebben kun je gerust spreken van een plaag.

                      Opmerking


                      • #12
                        De vogels van wie ik ze heb is een kweker en doet het ook goed op tentoonstellingen. Ik heb het hele nest op de kop gegooid en gekeken en was zeker geen plaag. Ik heb wel eens in de zomer onderin het nest een enorme plaag gehad en die jongen zijn destijds wel groot geworden.

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Heeft wel wat weg van het verhaal wat een ex dierenarts jaren geleden verkondigde.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo,

                              Ik ben begonnen met de 2e ronde. Ik heb 2 jongen van 1 week oud zonder zwarte stip. En zonder bloedluis ik gebruik nu home shield en dat is verrekt goed spul. Alleen na het ringen van de vogels lag er 1 jong op de grond heel koud en stijf. Ik heb het jong opgewarmd en weer in het nest gelegd. Na een half uur had de pop het jong beet bij de ring en wou het jong weer uit het nest gooien. Blijkbaar ziet de pop de ringen als vuil en willen ze dit uit het nest gooien. Ik heb de ringen eraf gehaald en nu gaat het goed.

                              Opmerking

                              Working...
                              X