Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: hoe nu? Kanaries fokken maar door en moeten verhuizen, maar wanneer?

Junior lid
    Thanks
    0

Question hoe nu? Kanaries fokken maar door en moeten verhuizen, maar wanneer?

Hallo! Ik ben nieuw hier en zit gelijk met een (voor mij) merkwaardig dilemma: In januari jl heb ik 2 kanaries gekocht: mannetje en vrouwtje (geel en groen) voor de gezelligheid. De kooi is redelijk groot, vond ik toen en zei de handelaar ook, en staat in de woonkamer. Ik verwachte eigenlijk dat ze het gewoon gezellig zouden hebben. Maar naast een aantal vechtpartijtjes bleek ineens dat ze elkaar ook heel lief vonden en begonnen te paren. Paniek hier: Broedhokje gekocht en jawel: in 4 dagen tijd 4 eitjes. Van deze eitjes is maar eentje uitgekomen, 4 weken geleden: Onze Arie werd geboren! We hebben een nóg grotere kooi gekocht: 83 x 90 x 45 terwijl ik ook pieker: de kanaries weggeven aan iemand met een mooie volière (want zielig in een kooi), zelf een volière beginnen (maar is dat niet héél veel werk?) Ook omdat pa en moe elkaar steeds in de haren/veren blijven vliegen en ik kanaries in een kooitje toch wel zielig vond. Maar nu: Arie is een week uitgevlogen maar is nog volledig afhankelijk van papa. Mama bemoeit zich er niet meer mee. Pa en moe vinden elkaar plots toch ook wel lief tussen de vechtpartijen door en verrek: Ze paren weer en zijn weer ijverig bezig met een nest die nu klaar is. Alles nog steeds in de kleinere kooi.Want ik durf Arie en pa niet te verhuizen uit angst dat pa Arie niet meer accepteert. Arie alléén naar de grotere kooi als hij voor zichzelf zorgt, doe ik niet (ook geen ruimte voor) en moeders heeft pa nodig als ze aan het broeden is/de jongen er zijn. Héél verhaal maar: Wat zouden jullie doen?
    Hartelijke groet Josje

Senior lid
    Thanks
    48
    Het lijkt me dat je onoverdacht en emotioneel begonnen bent. Wat elke zichzelf respecterende fokker doet is het volgende:

Je hebt twee kooien: een kweekkooi en een jongenkooi. Voor elke kweekkooi die je in je bezit hebt, komt er een jongenkooi bij.

Je kweekkooi daar fok je in met je koppel. Als de jongen zelfstandig zijn, verhuis je ze naar de jongenkooi. Daarna houd je ze zelf in een nieuwe kweekkooi om je bestand uit te breiden (maar dan heb je ook weer twee jongenkooien nodig) of je verkoopt de jongen die je niet wil. Van dat geld koop je voedsel en met een beetje geluk is een goed koppel min of meer zelfvoorzienend qua onderhoud en opbrengst.

Laat Arie nog gewoon bij het koppel tot hij zelfstandig is, dit is nog minstens twee weken. Je zal zelf wel zien wanneer hij goed zelfstandig begint te eten. Vader zal er waarschijnlijk wel voor zorgen, in welke kooi ze ook zitten. Wat het tweede nest betreft zijn er drie opties.
    Optie 1:laat Arie bij het koppel, met de kans dat hij het nest bevuilt wanneer hij terugkruipt en de eieren niks worden. Over enkele weken, zet je Arie apart in de andere kooi.
    Optie 2: Waneer moeder haar laatste ei heeft gelegd en broedt, verhuis je Arie en de vader en hoop je dat de moeder zelf boontjes dopt.
    Optie 3: je gooit gewoon de eieren weg.Over enkele weken, wanneer Arie zelfstandig is, beginnen ze dan wel een nieuw nest als je dat wil, tegen dat moment heb je ze al verhuisd naar de grote kooi en blijft Arie alleen achter in de kleinere kooi. Als je geen nieuw nest wil omdat je dat emotioneel niet aankan, dan gooi je ook de eieren weer weg.
    Persoonlijk zou ik voor optie drie gaan.

Een trio permanent in één kooi komt waarschijnlijk niet goed, vooral niet omdat de kans bestaat dat Arie een jong mannetje is (50%). Als dat het geval is moet Arie sowieso op termijn gescheiden worden van zijn ouders.

M.a.w.: bezin eer je begint, begin niet aan jongen zonder dat je weet wat je ermee moet doen. Anders zit je met een hele hoop emotionaliteit zoals nu. Er zijn maar enkele opties: je hebt plaats om ze allemaal als eenling apart te houden zodat ze geen nest maken (dan kan je Arie houden en krijg je doodongelukkige eenzame kanaries die elkaar wel horen maar niet bij elkaar raken), je hebt plaats om enkele koppels per koppel in een kooi te houden (dan kan je Arie ook houden) of met enkele koppels samen in een volière (Dan kan je Arie houden). Indien je daar niet de plaats voor hebt, verkoop je Arie over een maandje en alle volgende jongen ook of verkoop je Arie en vernietig je vanaf nu de eieren. Je stelt de harde beslissingen misschien uit door Arie en alle jongen bij te houden, maar je moet die ooit wel maken, want op een bepaald moment is je ruimte op en dan moet je eieren vernietigen of gaan verkopen.
    Laatst gewijzigd door Heusnoorn; 03-03-2017 om 14:43.

Soortgelijke onderwerpen

1. kakariki man loopt maar door de kooi
    Door Karin38 in forum Andere parkieten
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 07-03-2015, 00:05
  2. Reacties: 5
    Laatste Bericht: 10-04-2012, 13:57
  3. kanaries leggen maar door
    Door henkied in forum Kanaries
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 09-03-2010, 21:53

Forum Rechten